D09
Vindväv?

Samma som man har på utsida huset?

:)

Har aldrig hört det innan kring isolering av acktank. Men gör det skillnad så tänker jag ha med det också :)

Ska iofs bygga in tanken och kakla, blir det samma sak? :)
 
Jag får fixa tag på en värme kamera så jag ser. Läcker nog riktigt mycket i skarvarna! Har faktiskt funderat på räddningsfilt. Kanske skulle ta o prova tetrapappen.

Nu är det ju ingen stor nackdel att det läcker på vintern men sommaren kanske man kan tjäna upp till 1 dag innan eldning. Förra sommaren eldade jag var 8 onde dag. Då med oisolerade rör, vill upp över 10 dagar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skogstinsen skrev:
Jag får fixa tag på en värme kamera så jag ser. Läcker nog riktigt mycket i skarvarna! Har faktiskt funderat på räddningsfilt. Kanske skulle ta o prova tetrapappen.

Nu är det ju ingen stor nackdel att det läcker på vintern men sommaren kanske man kan tjäna upp till 1 dag innan eldning. Förra sommaren eldade jag var 8 onde dag. Då med oisolerade rör, vill upp över 10 dagar.
Men ses det ändå inte som en förlust även på vintern då det kräver mycket mer "kWh" att hålla 30+ än 22+ ?

Jag brukade iofs öppna dörren lite till pannrummet och då är väl det ingen direkt förlust ( samt att tvätten torkar grymt fort )
 
Säljaren för mollepannan rekommenderade 400mm isolering. Det är frågan vart skillnaden mellan vad det kostar och smakar går någonstans?
Men har man utrymme så skulle iallafall jag försöka få på 300mm på sidorna om det handlar om lösull.
Sen hörde jag något rykte att det bara skulle kosta 6-7tsk att få en 5kbm tank sprutad med polyurethan, vet inte hur tjockt iofs.
Men det motsvarar ju ungefär det dubbla i lösull så då behöver man inte lika mycket plats.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Vindväv?

Samma som man har på utsida huset?
Just precis sån väv. Det var det smidigaste och snabbaste sättet att få dragtätt: min är tank ganska hög och står i ett uthus, drag genom isoleringen runt tanken med skorstenseffekt skulle kunna värma många kråkor. Den blir pö om pö helt inbyggd med gips, då blir det nog tätt ändå.

D09 skrev:
Ska iofs bygga in tanken och kakla, blir det samma sak? :)
Apselut! Dragtätt är målet, medlen många! Tetrapapp låter coolt om man nu råkar ha sån... Var särskilt noga med att få dragtätt på ovansidan, mössa liksom.
 
D09
Eldade upp tempen i tanken i helgen och rörisoleringen räckte inte, närmare 38grader ändå, dock kan man ta på rören men behöver isolera tanken ytterligare.

Fotade lite med värmekameran och man såg tydligt alla skarvar på sidor etc samt hur taket ovan hade värmts upp, trots att jag slängt på närmare 40cm isolering.

Ska lägga upp bilder när jag får lite tid över :)

Gör det skillnad tro om man lägger en gipsskiva eller liknande uppepå isoleringen?

Är det rimligt att kunna hålla nere tempen till 22-25 grader i pannrummet?
 
D09 skrev:
Gör det skillnad tro om man lägger en gipsskiva eller liknande uppepå isoleringen?

Är det rimligt att kunna hålla nere tempen till 22-25 grader i pannrummet?
Gör så, gipsskiva eller annat som gör det dragtätt kommer att hindra en hel del av värmeläckaget. Med otäckt isolering stiger den uppvärmda luften runt tanken genom isoleringen och ut med självdrag: skorstenseffekt lixom.

Jag märkte en väldig skillnad när jag svepte in isoleringen med vindväv och byggde en råspontlåda över min acktank.

Se upp så att du inte packar ihop isoleringen för mycket, så att isoleringen försämras därför.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1400787615.842172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1400787635.641203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul o se att elräkningarna minskat

Funderar dock på att ställa om till niben nu, skiljer inte så mycket när det gäller enbart vvb
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
D09
Nu har man bytt över till frånluftpannan

Vill se skillnaden i förbrukning m.m

ImageUploadedByByggahus.se1401304474.338543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304486.654155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304499.337249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304510.495084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304530.795270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304552.509991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304562.325420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1401304572.932633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger upp bilderna så jag vet vad jag ska skruva på till hösten 😄

Dum fråga,

Ska vedpannan vara avstängd eller på?

Ska man göra något speciellt med vedanläggningen nu när det är avstängt?
 
Just därför man ska ha automatisk växling mellan olika värme källor så man slipper krana. Om inte pannan används bör du kunna stänga av den men vad är på ?
 
D09
smurfen72 skrev:
Just därför man ska ha automatisk växling mellan olika värme källor så man slipper krana. Om inte pannan används bör du kunna stänga av den men vad är på ?
Just nu är nibe310 igång och sköter vvb och vent, ny behövd inget värme direkt :)

Vedpannan står i drift men jag har låtit laddningen i tanken sjunka innan bytet ( 12%) och vvb från vedpannan är avstängd via kran, likaså till värmesystemet.

Om jag stänger av vedpannan kommer då vedpannans cirkpump motioneras t ex

Edit

Det finns ju massa strömgrejor till pannsystemet, får ta reda på hur dom påverkas om man klippte strömmen samt hur pannan mår av en längre avstängning.

Ser fram emot min första sotning av pannan 😄
 
Redigerat:
Om du med vedpannan cirkpump menar laddomaten som jag antar att du har så tror jag inte det finns funktion för att motionera den men dom fastnar nog inte så lätt. Jag eldar väldigt sällan och cp i laddomaten har aldrig fastnat.
 
D09 skrev:
Om jag stänger av vedpannan kommer då vedpannans cirkpump motioneras t ex
Har Du inte ett "typ" sommarläge på Hargassner-pannan som innebär att den motionerar alla pumpar och shuntventiler en gång i veckan eller så?
 
D09
Lillkorpen skrev:
Har Du inte ett "typ" sommarläge på Hargassner-pannan som innebär att den motionerar alla pumpar och shuntventiler en gång i veckan eller så?
Där sa du något.. 😄

Det ska jag kolla i bruksanvisningen

Låter bekant :)

Hur funkar det med motion av systemet om det inte finns ett bypass ?
 
D09
Dum fråga men minnet sviktar

ImageUploadedByByggahus.se1408385857.870169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har startat upp pannan efter sommaruppehåll och svepte över så allt ska stämma och jag minns inte riktigt ang den där styrgrejen med röd knapp

Om jag inte minns fel så ska den tända sig om man trycker på den röda knappen.

Nu verkar den helsläckt..

Ger pannan ström dit först när det finns behov eller ska den vara igång hela tiden?

Kommer inte ihåg hur det var 😇

Nu är det ju inget behov av värme ut i golvet utan endast vvb.

Tur man sparar installationsbilderna ( i tråden ) så man slipper röra på röven o ta nya kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.