Nybliven husägare och jag vill lägga nytt golv, bygga köksbord och inbyggd bokhylla, sätta upp ett staket och köpa garderober på IKEA. Men hur f-n får jag hem allt om jag inte har dragkrok eller takräcke och inte vill lägga ut närmare 1k på hyrbil/hemkörning? Kör ni hem prylar med öppen baklucka och flagg? Vet väl svaret egentligen men håller på att förbereda mig mentalt för att åka till XL och lasta in 4,5m furugolv i min Fiat 500 utan att skämmas.
 
kanske dags att fundera på o skaffa dragkrok ;)
 
  • Gilla
Crebel och 4 till
  • Laddar…
Eller som jag ofta resonerar - Min tid är ovärderlig. Kostar det 500-1000 kronor att få något hemkört så är det absolut värt det mot att kroka på vagnen, åka över, hitta parkering, storkna i varu-utlämning, bära, lasta, spänna, åka hem, lasta av, parkera vagnen, bära in skiten och sen blir förbannad över att leverantören glömde att ge mig en liten detalj. Jag planerar gärna och samlar inköpet för att få s mycket som möjligt utkört i en och samma leverans.

Tillägger att jag har både dragkrok och vagn...
 
  • Gilla
Emil_K och 5 till
  • Laddar…
En husägare behöver minst en dragkrok på bilen och helst en släp också......;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 3 till
  • Laddar…
D09
Hemligt skrev:
Nybliven husägare och jag vill lägga nytt golv, bygga köksbord och inbyggd bokhylla, sätta upp ett staket och köpa garderober på IKEA. Men hur f-n får jag hem allt om jag inte har dragkrok eller takräcke och inte vill lägga ut närmare 1k på hyrbil/hemkörning? Kör ni hem prylar med öppen baklucka och flagg? Vet väl svaret egentligen men håller på att förbereda mig mentalt för att åka till XL och lasta in 4,5m furugolv i min Fiat 500 utan att skämmas.
Jag har kört hem massor med en peugeot 206 halvkombi utan drag.

Inget att rekommendera.

Dragkrok eller om man kan, skaffa en byggbil typ pickup 4x4 med drag som är billig och ser ut som bomben.

Då gråter man inte när man tappar en regel på den ;)
 
  • Gilla
jonatanakerlind
  • Laddar…
Tidigare Transit med bakgavellyft, nu ett stoort släp.
 
Man skaffar såklart en dragkrok och ett takräcke. Takräcket är enklast och billigast. Med ett takräcke får man hem det mesta. Så här såg det ut när jag körde hem balkongmöblerna till dåvarande lägenheten med en Renault Twingo. Fäll ner sätena, se till att ha ordentligt med packmaterial, kör försiktigt utan att ha bråttom och kör några varv om så krävs.
DSC_0235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Numera kör jag alltid omkring med ett takräcke liggande i kombin. Behöver jag ett dussin plankor på byggmax lägger jag på takräcket, det tar 5 minuter.
 
Eller en bra cykel...................

HeavyLoadsAlainDelorme10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
niklasn och 6 till
  • Laddar…
peternicklas
slacker skrev:
Eller som jag ofta resonerar - Min tid är ovärderlig. Kostar det 500-1000 kronor att få något hemkört så är det absolut värt det mot att kroka på vagnen, åka över, hitta parkering, storkna i varu-utlämning, bära, lasta, spänna, åka hem, lasta av, parkera vagnen, bära in skiten och sen blir förbannad över att leverantören glömde att ge mig en liten detalj. Jag planerar gärna och samlar inköpet för att få s mycket som möjligt utkört i en och samma leverans.

Tillägger att jag har både dragkrok och vagn...
Finns många fördelar med att själv köra och hämta.
En viktig är att man kan låta det vara på släpet till det ska användas, jag parkerar släpet i garaget.
Sedan beror det på vad det är. Marksten, Leka och liknande får de alltid köra hem till mig.
 
Maxlast på ett takräcke brukar vara ca 50 kg, så det löser inte allt precis.

Man får med sig typ 5 st 95x45 reglar från brädgården, sedan är det överlast. Men för några lister funkar det ju.
 
  • Gilla
Bäckarn
  • Laddar…
oceanis skrev:
En husägare behöver minst en dragkrok på bilen och helst en släp också......;)
Hur många dragkrokar är idealiskt på en bil? ;):D
 
  • Gilla
sprucetwig och 4 till
  • Laddar…
A
Nästa gång det blir mycket och tungt kommer jag att hyra en kranbil. Men i normalfallet är det stor bil med dragkrok och stort flak som gäller.
 
peternicklas skrev:
Finns många fördelar med att själv köra och hämta.
En viktig är att man kan låta det vara på släpet till det ska användas, jag parkerar släpet i garaget.
Sedan beror det på vad det är. Marksten, Leka och liknande får de alltid köra hem till mig.
Exakt så är det. Du kan inte ha ett tomt släp stående utan att någon vill låna det. Jag menar inte att man inte kan hjälpas åt men just ett släp räknas som självklart att man kan låna, det bara står ju där.
 
Första åren var med lånade släpkärror, visst fungerar det.
Sedan blev det egen kärra. När man gör något jobb hemma eller i fritidshuset så kastar man skräpet direkt på kärran. Kör det till sopstation och sedan åker man och handlar material.
Använder även kärran när jag kapar skivor, etc, och låter ibland material ligga kvar som förvaring under pågående arbete.
Hade säkert varit billigare att hyra/låna i kronor räknat, men är för mig värt pengarna i enkelhet.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Maxlast på ett takräcke brukar vara ca 50 kg, så det löser inte allt precis.
Vilken bil klarar bara 50Kg? Min V70 har 100Kg som max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.