mycke_nu skrev:
Ditt minne är utmärkt, men jag skulle nog skriva av slang på lite längre tid än 20 år.

I vår förening skriver vi av allt med 3% per år, dvs 33 år.

[länk]
Fast då skall vi komma ihåg att vi sällan skriver av grejjor på längre tider än så, eftersom vi tycker att det blir lite oöverskådligt. Våra kärnkraftverk "skrevs av" på 30 år t ex. Jag tror att vår fiberinfrastruktur kommer att hålla betydligt längre, säkert det dubbla. Även om spänningar i svetsskarvar osv. kan leda till åldringseffekter så har det inte varit ett ohanterbart problem i den fiber som legat längst idag.

Problemet är nog snarare plaster i kanalisation osv. De skall vara "bra", men vem vet hur de ser ut om 50-60 år. Jag är dock hoppfull. ;)
 
-MH- skrev:
Kan tänka mig att det blir problem att blåsa fiber förbi en kabelrörslagning. Även fiber kan ju grävas av.
Skall inte vara så stora problem om det görs rätt med modern "tunn" kanalisation. Min egen är t ex skarvad på rätt sätt eftersom den inte var lång nog att nå in i huset. Eftersom det är "rör-i-rör" där man förskjuter skarven, förstyvar skarvstället och försluter, så skall det gå bra även på några års sikt.

Det finns dock annan kanalisation som är sämre, det är sant.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast då skall vi komma ihåg att vi sällan skriver av grejjor på längre tider än så, eftersom vi tycker att det blir lite oöverskådligt. Våra kärnkraftverk "skrevs av" på 30 år t ex. Jag tror att vår fiberinfrastruktur kommer att hålla betydligt längre, säkert det dubbla. Även om spänningar i svetsskarvar osv. kan leda till åldringseffekter så har det inte varit ett ohanterbart problem i den fiber som legat längst idag.

Problemet är nog snarare plaster i kanalisation osv. De skall vara "bra", men vem vet hur de ser ut om 50-60 år. Jag är dock hoppfull. ;)
Nu ska vi kanske inte fördjupa oss i avskrivningar, även om det är ett av mina favoritämnen. Dock skriver man exempelvis vanligen av byggnader på 50 år. Den bärande principen är ju att bokföringen skall avspegla verkligheten. (De progressiva avskrivningarna på bostadsrätter är ett aktuellt skräckexempel på det motsatta.)

Kärnkraftverken dimensionerades för en livslängd på ca 30 år. När de sedan livstidsförlängs får man göra nya avskrivningar på detta. Detta förfarande är inte ovanligt när det gäller dyra tekniska anläggingar, jetmotorer är ett annat exempel där renoveringar innebär att avskrivningarna måste starta om. (I alla fall i USA.)

När det gäller kanalisation så gör man alltså ett antagande att efter ca 30-40 år är det inte lönsamt att återanvända den. Det behöver ju inte vara fel på plasten, det kan handla om sättningar i marken eller något annat, typ att ledningen måste flyttas pga av byggnation eller andra förändringar.

För fiberföreningar som fått avsevärda summor i bidrag för byggnationen får man sedan hoppas att kanalisation och fiber verkligen håller i minst 50-60 år eftersom bidragen inte kan ingå i avskrivningsunderlaget. Skulle man behöva byta ut nätet efter 30 år så blir det en ekonomisk stjärnsmäll. (Inte helt olikt det som kan hända i BRF som tillämpar progressiv avskrivning.) Det blir givetvis även en smäll om nätet håller längre, men man har i alla fall haft mera tid på sig att lägga undan pengar.

Det finns alltså andra faktorer än de rent fibertekniska som påverkar hur "framtidssäker" en fiberinstallation är, men på 30 års sikt kan vi nog känna oss ganska säkra på att fiber är överlägset såväl tekniskt som ekonomiskt.

Sedan får vi se.
 
mycke_nu skrev:
Nu ska vi kanske inte fördjupa oss i avskrivningar, även om det är ett av mina favoritämnen.
Gott så, då litar vi på *dig* snarare än mig... ;) Det är varken ett av mina favoritområden eller ett jag ens kan särskilt mycket om. :) Jag var egentligen bara ute efter idén att även om många (i industrin iaf) tycks tro att man kan/måste slänga en grej bara den är avskriven, så är just avskrivningstiden (särskilt om den är lång) inget bra mått på förväntad livslängd. Även om det ju i en avlägsen forntid var lite meningen med själva konceptet. Nämligen att en grej med begränsad livslängd är mera värdefull när den är ny än när den är gammal.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Även om det ju i en avlägsen forntid var lite meningen med själva konceptet. Nämligen att en grej med begränsad livslängd är mera värdefull när den är ny än när den är gammal.
Det är ju inte riktigt så att en äldre fungerande grunka är mindre värdefull (den gör ju jobbet), utan att man måste lägga undan reserver (genom avskrivningarna) för att ersätta den när så krävs. I annat fall störtdyker värdet (av föreningen, företaget, etc) i samma ögonblick som grunkan havererar.

Man går alltså från en fullt fungerande (fiber-)förening till ekonomisk ruin på ett ögonblick. Min poäng var att man (precis som med BRF) måste vara lite försiktig eftersom det förekommer glädjekalkyler.
 
mycke_nu skrev:
Det är ju inte riktigt så att en äldre fungerande grunka är mindre värdefull (den gör ju jobbet), utan att man måste lägga undan reserver (genom avskrivningarna) för att ersätta den när så krävs. I annat fall störtdyker värdet (av föreningen, företaget, etc) i samma ögonblick som grunkan havererar.
Nej, jag räknade väl inte riktigt fiber till "som har begränsad livslängd" i mitt exempel, och det var ju lite problemet, som du så riktigt påpekar. Den går från fullt fungerade, till mer eller mindre helt trasig på en gång. Säg en bil istället. En ny bil har större värde om du säljer den än en som gått så långt att den sjunger på sista versen. Och för företag som skall redovisa ett värde för fasta tillgångar så är det ju då intressant om bilen är helt ny, eller mycket gammal.

Men du har naturligtvis helt rätt i att på lång sikt så blir resultatet det samma. Man måste ha lagt undan tillräckligt med pengar för att köpa en ny när den gamla inte längre kan antas fungera, även om det går gradvis eller tar stora språng.

mycke_nu skrev:
Man går alltså från en fullt fungerande (fiber-)förening till ekonomisk ruin på ett ögonblick. Min poäng var att man (precis som med BRF) måste vara lite försiktig eftersom det förekommer glädjekalkyler.
Där är vi "våldsamt överens" som amerikanerna säger! :)
 
Styrelsen arbetar på, årsmöte tisdag nästa vecka. Har gått runt och i området och förklarat lite, även visat hur en fiberkabel ser ut jämfört med telefonkabel och koaxialkabel. Faktiskt rätt många intresserade, även äldre som kanske inte har någon speciell nytta av det är intresserade.

Vet att de fått in offert för Telia Öppen Fiber som ligger på runt 14 tusen per hushåll. Låter riktigt bra faktiskt. Det enda jag funderar på är kan man betala för installationen av Telia Öppen Fiber (de där 14 tusen) MEN inte beställa några tjänster? Det borde väl ju gå. Tänkte mer på äldre som är intresserade av fiber och bättre bild på TV:n men som inte behöver t.ex. bredband. De snackade något om att kollektiv TV kan ingå i öppen fiber för alla i samfälligheten för 30-40 kr/mån, antar då att bredband osv är frivilligt. (Självklart ska jag ha bredband om det blir av :D)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tjänsterna brukar vara helt separata i de flesta upplägg.

Vi har några få abonnenter i vår förening som inte använder fibern, och då kostar det inget utöver installationen. Man brukar även kunna välja mellan olika tjänstepaket.

Försök förhandla fram ett kollektivt Triple-Play avtal. Det brukar kunna landa på 250-350 kr/månad för 100/10 Mbit/s, TV och telefon. Sedan är det upp till varje abonnent att bestämma om dom vill utnyttja avtalet eller välja bland Telias ordinarie utbud för Öppen Fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.