Detta händer ju inte lika enkelt med VP :p

 
AndersMalmgren skrev:
Har aldrig ens försökt dra slang då jag tycker VP är bättre.
Du tycker inte det det där låter lite konstigt själv?
 
Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Detta händer ju inte lika enkelt med VP :p

[bild]
Jag tror nog att kombon min skruvdragare + 6x150mm skruv hade pressat ihop ett VP-rör precis lika lätt och utan att jag märkte något.
Vi får nog gå på gamla pansasrör isåfall. :p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jo jag tänkte precis skriva att jag skulle inte vilja se personen bakom det där försöka sig på att bocka ett VP-rör :p
 
mexitegel skrev:
Du tycker inte det det där låter lite konstigt själv?
Jag har inte DRAGIT det själv. Men jag har erfarenhet genom att det tex satt i min lögenhet när jag köpte den, jag har även förskt dra kabel genom befintlig installation.
 
Mikael_L
Jag har bockat ganska mycket VP-rör faktiskt.
Jag har också dragit en hel del VP-slang.

Så jag har ju provat bägge och vet därmed när jag vill välja det ena eller det andra.
I vissa situationer går VP-rör totalbort, i andra går slang fetbort. I en massa fall kan det duga ganska bra med bägge, men ofta vinner slangen då ändå pga att tidsåtgången inte är helt oviktig.

Men det vore ju skönt att leva i en värld då aldrig något behövde vara klart så fort som möjligt, eller ens på en bestämd tid. - det kan jag hålla med om.
 
Nej så är det ju, att det tar längre tid. Men det är ju också det som är fördelen med att vara hemapulare, man kan få det mycket bättre än om man outsourcar det.

edit: Kan ta min Unidrain som exempel, jag skruvade och borrade ett hål i taget. Kollade med vattenpass och laser mellan varje hål. Unidrainen sitter exakt på millimetern rätt (Eller iallfall till den tolerens mina verktyg klarar att mäta). En hantverkare hade bara borrat hålen och den hade hamnat där den hamnar (Eller i värsta fall spikat upp den med sin spikpistol :p)
 
Redigerat:
Återigen, testa PM flex easyflow+ som har en blå lågfriktionsyta på insidan av slangen som minskar ner räfflorna och det gärna i kombination med pipe-lifes dragfjäder. Jag skulle kunna dragit en sådan slang på samma sätt som på din bild och fått igenom en dragfjäder...

Döm inte ut släng efter någon skitslang som din förra lägenhetsägare använt.

//Patrik
 
  • Gilla
led-zep och 1 till
  • Laddar…
Någon stans "haltar" det jag började använda slang regelbundet någon gång i början på 80 talet, tillsammans med rör. Efter nått år övergick jag till att dra enbart slang, först tomma slangar för att sedan någon gång runnt 2000 talet nästan helt övergå till fördragen slang.
Det som är lite konstigt är att jag som under låååång tid provat ALLA olika metoder och dom flesta olika typer av slang/rör kommit till helt andra slutsatser än AndersMalmgren som själv inte provat men i alla fall set bilder på hur det kan se ut.
Och att slangen blir klämd säger INGET om slangen utan BARA om "montören" som tydligen inte fått den utbildning som en yrkesman ska ha.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Bilden på klämda slangen lade jag mest upp för att det var lite kul att när jag googla på slang så kom den upp och den tillhörde en av er här som förespråkar slang.

Men självklart så har det där mer med instllation än materialval att göra
 
Mikael_L
Och med bilden på den klämda slangen i tråden här kan jag intyga att det var vare sig slangen eller elektrikerns fel att det blev så.
Det var nämligen snickarjävelns fel (dvs jag) att det blev som det blev. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Starta gärna en ny tråd om vp vs slang......:cool:
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
först tomma slangar för att sedan någon gång runnt 2000 talet nästan helt övergå till fördragen slang.
Där ser man, de finns färdiga för HDMI, CAT5, högtalarkabel?

edit: Okej, okej, jag släpper detta, åter till Martin!
 
Redigerat:
Hur det är med HDIM vet jag inte men det finns många olika varianter tex. 1 cat6 eller 2 cat6 eller 2 cat6 samt koax i samma rör finns naturligtvis även cat 5 och cat5e, högtalarkabel kan ju vara lite olika beroende på vilket system man använder men det finns flera olika svagströmskablar i slang (även FK kan ju vara en utmärkt högtalarkabel). Och skulle man sakna nått så drar man ju lätt slang och sedan tråd av önskad typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.