Hej!

Har precis köpt en gård, som har en jättevacker bakugn. Nackdelen med denna är att golvet i ugnen består av någon sorts eldfast tegel/sten och det är ett ganska stort mellanrum mellan varje sten. Ca 1cm.

Detta är inte helt optimalt då jag vill kunna baka bröd och pizza...

Ett alternativ är såklart att lägga en baksten ovanpå, men då blir det nivåskillnader i ugnen som blir jobbiga, samt att höjden i ugnen minskar.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att "flytspackla" eller liknande i ugnen, typ med eldfast bruk? eller lägga någon eldfast fog? Eller finns det någon annan lösning? Har sökt runt massor efter detta men inte hittat något...

En fundering kring att använda eldfast bruk, är om det är så bra att ha livsmedel på det, är dammet skadligt tillexempel eller smakar illa...
20140126_130641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140126_130629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har något förslag?
 
När man sätter en kakelugn använder man ju lera som fog. Ingen erfarenhet av bakugnar, men det kanske är värt att kolla upp.
 
A
Jag är övertygad om det ska vara som det är utan blanda in moderna kemikalier
Vill man ha fabriksliknande botten på bakverken kan man använda vanlig ugn
Det är väl lite med tjusningen att det syns på undersidan av verken att det kommer från en riktig bakugn?
 
Det finns en jättebra bok: "Bakugnen av Västerbottnisk modell" av Fredrik Petrusson mfl. I den används iaf lerbruk vid murning av hällen. Och stenarna tycks fogas noga så det blir en plan yta.
 
Redigerat:
Ska kolla in den boken! Tack!

Electroluxaren: Charmen ligger delvis i att det blir ett unikt mönster på bröden, men en pizza som är tunn kommer att rivas upp på skarvarna, och då har man tomatsås och ost i hela ugnen.

Lerfog låter ju spontant som en bra grej, smakar inte illa och lär inte vara så giftigt och släpper nog inte så mycket när det väl torkat och bränts av.
 
A
Självklart är det ju så
Fast den var nog inte tänkt som pizzaugn från första början, sen förkolnas ju alla rester när man eldar upp ugnen, vilket är helt suveränt, pyrolytisk rengöring när den är som bäst!
Jag vet inte vad de som vedeldar sina pizzaugnar har gör material i botten, kanske värt en research?
 
A
Ilromanos.se
Är en länk jag hittade när jag googlade på vedugn
Det finns massor av bilder när man googlar
På sidan ser man pizzor i vedugnsbageriet under bakning
Det är rejäla springor mellan stenarna.
Så hur botten ser ut spelar nog mest roll för betraktaren än funktionen...
 
har du testat med en riktig pizzaspade?
 
  • Gilla
Richard Lindgren
  • Laddar…
Lerbruk är ofta vad som gäller till en gammal bakugn. Ev. kan den också vara murad med kalkbruk. Fogarna tar stryk av eldningen och behöver bättras på ibland. Undvik cementhaltiga eldfasta bruk som är för hårda och kan spräcka stenarna.
 
S
utmärkt yta för bröd och pizza.
måhända att den behövs sopas mycket.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Grattis till bakugnen! Jag har en liknande, och den har vi mycket glädje av.
I våran är stenarna inte fullt lika glest placerade, man tycker ändå att du ska provbaka en gång innan du gör något åt ytan. Jag tycker inte det ser ut som att det skulle vara några problem att baka pizza i din ugn.

Så här ser det ut när man bakar tunnbröd i våran.
 
  • IMG_0819b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SquirrelyStew och 4 till
  • Laddar…
Det tror jag också, bara att köra på, se till att använda en bra pizzaspade så kommer det funka galant. Sjukt avundsjuk på er som har vedugn!
 
Fiii fan så hungrig jag blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.