Här kommer jag att lägga upp bilder på mitt nya större projekt!
Tanken är att båda portarna till höger ska tas bort,och ersättas av en Sol-luft-fångare" som ska sköta uppvärmningen av garagets dryga 50kvm.

Enligt uträkningarna så bör denna kunna leverera över 2Kw vid fullt solsken vid en omgivningstemp på ca +5°.

bild[2].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En OSB-skiva monteras som innervägg.
DSC08034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål tas upp för insug och utblås.
Tanken är att luften tas inifrån från takhöjd, värms upp, och blåser ut vid golvet.
DSC08040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45x70 regel utvändigt och i botten mot betongplattan.
DSC08038.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


70mm isolering och sen ytterligare en OSB-skiva
DSC08041.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28x70 glespanel i botten och mot golvet som utgör grunden för "fästet" för plåten.
Plåtisoleringsband av värmetåligt skum monteras.
DSC08044.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC08042.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28x70 glespanel får utgöra regelverket som bildar själva "luftkanalerna".
Det blir totalt tre stycken luftkammare med öppning i vardera ände som tvingar runt luften i ett liggande "Z".

Plåten monteras och tätas oerhört noga överallt.
DSC08046.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC08050.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frill452 och 7 till
  • Laddar…
Intressant, roligt med mycket bilder.
 
M
Hoppas det fungerar bra! Återkom med mätvärden!
 
Hur fungerar en sådan?
Finns det fläktar inbyggda eller hur skall luft som värms upp kunna strömma nedåt (varm luft stiger)
 
Arbetet går framåt!
Har målat invändigt, samt monterade fläktmotorn idag och kunde förstås inte hålla mig från att testa systemet!

Fan vad coolt!
Innetemp i garaget just nu = 10.6°.

Fläkten är tystare än väntat, blåser som en mindre orkan, och ger en utblåstemp på 50,1° !
Gratis värme fullkomligt öser in i garaget!
Me Like !

Effektiviteten kommer att ökas markant när glasskivorna monteras utvändigt mot plåten
så det här lovar gott inför framtiden.

Nu fortsätter arbetet med att montera styrelektronik inkl termostat osv.
DSC08053.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC08055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC08060.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Jag ser ett potentiellt problem... vilken arbetstemperatursområde har fläkten?

Borde det inte vara bättre att trycka luften igenom istället för att suga ur?
 
  • Gilla
matz2222
  • Laddar…
PAF> Bra tänkt. Fläkten är specificerad för kontinuerlig drift med het luft upp till 80grader, vilket i praktiken betyder att den klarar kortare drift över 100grader.

Funderade på att montera den på andra sidan och trycka igenom luften, men jag chansar på att det funkar som det är, på grund av mycket bättre prestanda på den sugande sidan, samt att montaget blev smidigare så här.

Får hålla koll på tempen så utblåser inte hamnar över 100grader, men det förefaller otroligt...
 
Mer än 80gr på tillluft lär inte behövas. Ett blandningsspjäll som tar kallare inneluft kan vara en lösning.
 
  • Gilla
kobenet
  • Laddar…
Ja, det är en bra ide!
Nu rar jag ju in luften från takhöjd, dvs det är inneluften som värms upp, men jag har en tilluftsventil sitter i nära anslutning, så tanken är att kombinera insugen i framtiden.
 
Ja, det är också en möjlighet, det ger uppvärmd tillluft. Frågan är ifall det sänker inblåstemperatuen märkbart?

Jag tänkte att blandningsspjället behöver sitta vid fläkten.

Reglering av temperatur:
Start på lägsta hastighet, öka ett steg varje gång inblåstemperatuen når (säg) 40gr.
När fläkten nått högsta hastighet och temperaturen går över 50gr. Ta luft utifrån istället. (eller gradvis inblandning). Fortsätter temperaturen uppåt ändå, öppna blandventil direkt vid fläkt och ta en del inneluft för att hålla temp under 80 gr.

Låter som ett Aurdino/Raspberry PI projekt. :)
 
  • Gilla
Henke2600
  • Laddar…
Spännande projekt och kul med mycket bilder!

Jag funderar bara på om det vore idé att vända på flödet? Dvs ta kalluft nertill genom värmeväxlaren och ut i ovankant.

Den uppvärmda luften bör ju stiga tämligen snabbt i garaget nu, därmed finns risk att du cirkulerar en mindre mängd luft. Resultatet av detta är då att luften som sugs ut (till värmeväxlaren) håller en högre temp med större förluster som följd.

Man borde få störst effektivitet ju kallare luften är då den går in i växlaren, eller har jag lite otur när jag tänker? :surprised:
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
Samma tanke jag har med mitt blivande garage :)
för helt gratis sätt en solfångare som driver/laddar batterier samt som startas med enkel fläktstyrning med till o frånslag vid valfri temp.

sommartid när det blir för varmt kan du lägga ner rör i gräsmattan som luften sugs runt i o kyla ned i
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
... kan det nog stämma. Dock tror jag inte att det kommer fungera något vidare. Alla verkar rörande överens om att utblåser bör sitta i golvnivå för nästa resultat. Tydligen så blir det ett "värmelock" om den varma luften sprutar ut i taket. I praktiken vete tusan om man egentligen märker någon större skillnad mellan dom två alternativen. :)
 
Sir Daniel> Tror inte på att ha en klen fläkt som drivs med solceller även om det är miljösmart. Den har alledess för lite "luftflöde" för att komma till sin rätt. Känns synd att bygga en potent värmepanel och sedan inte utnyttja effekten ordentligt.

Jag köpte en fläkt som ger ca 310kbm/timme. Välj inte en för klen fläkt för då ångrar man sig. :)
 
Nu sitter jag bara och roar mig med halvkluriga funderingar, men det stör mig lite att man inte kan ta tillvara på energin sommartid när man ändå har panelen.
Kunde man inte t.ex. förvärma vattnet till en vvb via en bilradiator eller liknande på sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.