Sollentuna, men jag har hela släkten i Kristianstad ;)

/Fredrik
 
FredrikB_Viby skrev:
Ahem..Man ska inte ha JORD runt en trästomme/plywood. Då håller den nog inte länge.
Humhum, jag menar naturligtvis under jord, dvs nergrävd. :)

För övrigt ser det jättetrevligt ut med trappan.
Hur fästs den i linern?
Stenläggningen går ju inte heller av för hackor.
 
Fredrik, har du solvärme, värmeväxlare eller båda eller patron?
Mycket snygg, ska också ha trappa, ev mosaikliner eller marmorering, ser det ut att kunna bygga ett trädäck runt stensarg också, tror jag. ???
 
Vi har solfångare på taket och elvärme som backup.
När det var som varmast för ett par veckor sedan var vi uppe i 29gr.

Idag låg det på ca 24 efter en kall natt. Sjunker nog en grad under dagen (ingen värme eller sol) men kommer det en solig dag stiger det nästan två grader på en dag.

Är det bara sol behöver man inte elen, men med det växelrika väder vi har vill man hålla tempen uppe så det är varmt när solen väl kommer fram.

Värmepump är nog annars det effektivaste. ca 1,5 kw in ger 8 kw ut. Men de kostar minst 30000 (speciella poolvärmepumpar).

Tillägg: Vi har en sk solfolie (typ bubbelplast) på vattnet på natten som isolerar. Annars försvinner värmen snabbt. På bilderna syns överdraget på rullen som heter poolsafe. Det är bara ett skydd så ingen ramlar i vattnet. Det isolerar ingenting.


/Fredrik


 
 
Fick offerten idag.pris ca200000:- och då ingår allt bara att börja bada och jag gör inget själv,kan bli billigare ju mer jag gör själv.
ska nog kolla in priser på andra pooler innan jag bestämmer mig.
mickesgw skrev:
Hej.
Jag funderar på att bygga pool och har tittat på  www.poolteknik.nu i Harlösa lokalt för min del.
De har även plåtpooler som grävs ner men jag funderar på deras gjutna pool( gjuten platta och frigolitblock som armeras o gjuts.) Väntar in offert på 5x10m.
Återkommer med pris.
 
Låter väl ganska prisvärt för en så stor pool utan att behöva göra jobbet själv.

Bara allt ingår...

/Fredrik

 
FredrikB_Viby skrev:
Vi har både och.

Trä i verandan och sten runt poolen.
Trä runt poolen blir lite tråkigt efter några år när väder och vind och vatten gjort sitt (tycker jag iaf).
Sten är mer eller mindre underhållsfritt, men hårt.

/Fredrik

[bild]
Fredrik, min fru undrar hur stor er pool är dvs 4x8 m tror jag(hon litar inte på mig), vidare hur ni trivs med den, ville ni ha större eller mindre efter ett tag?
GS
 
FredrikB, kan du beskriva din hur lösning med dräneringen till brunn och pump ser ut?
Jag har själv långt framskridna planer på att bygga pool till våren men efter att ha provgrävt på tomten ( för hand ::) ) så har jag kommit fram till att den lera jag har under matjordslagret kommer att ställa till problem för mig. Dessutom ligger grundvattnet högt på min tomt.
 
Göran, den är 4x8m. Plus trappan som är ca en meter.
Vi trivs med storleken, men om man vill simma mycket kanske man ska satsa på 5x10. Men det blir dyrare både i inköp och uppvärmning.

GasGlad, vi har lerjord som du kan dreja med under poolen... 8)
Om man ser på den här skissen från folkpool så skiljer sig vår botten i det att i botten på gropen ligger det ca 20 cm samkross (blandat från stora stenar ner till finaste stenmjöl) som packats hårt så det blir en stabil "kaka".
poolstomme.gifI kanten runt om den kakan ligger det dräneringsrör (som också syns på skissen) med en remsa geoduk över röret så att det inte ska komma in något i rören som stoppar upp. Rören går runt hela poolen och slutar i en dräneringsbrunn som står på botten av gropen så att allt vatten, förhoppningsvis, samlas där. Runt poolen närmast stommen är det "storkornigt grus", (hehe kommer inte ihåg vad det heter ;D) ca 1-2cm stora stenar, enbart.
I botten av dräneringsröret ligger det en vanlig pump med nivåvakt typ den här 308720_X_2004-07-01_100318.jpg. Borde kanske vara en mer "seriös" och pålitlig pump, men den här varianten har fungerat hittills.
Utloppet på pumpen är kopplat till dagvattenavloppet som kommer från stuprännorna.
För att pumpen ska fungera även på vintern och tidigt på våren ligger det en sjävlreglerande värmekabel i röret ut från pumpen (finns på ClasOhlson och liknande).

Jag har en del bilder på det hela i pappersform. Ska försöka scanna under veckan.

/Fredrik
 
Tack för förklaringen Fredrik.
Hur djupt under poolbotten har du grävt, 20cm samkross + ?
Kanon om du kan skanna bilder från bygget, vilket nummer av "Hem ljuva hem" var reportaget med i (går kanske att efterbeställa)

//GasGlad
 
Hur djupt, tja vi höjde marken runt poolen så botten på gropen var väl ungeär 1,5 meter under dåvarande marknivå. Ovanpå samkrossen ligger ca 1dm fin sand. På det ligger sedan frigolit, en enkel nålfiltmatta och sedan poolduken.

Tror det var nr 9 och 10 2002, men kolla med förlaget, det vet ju vilka reportage som går i respektive nummer.

/Fredrik
 
Robban skrev:
Solfolien som ni har nattetid och säkert under dagen då det är mulet...Vad gör ni av denna dagtid när det är baddags? rullar ihop? Hur stor plats tar denna?
Viker ihop som ett segel bakom rullen med överdraget. Inte så tjusigt, men det fungerar. Det lär vara möjligt att sätta ihop den med det andra överdraget på rullen, men vi har inte kommit så långt.

/Fredrik
 
Oooo sicken fin pool ;D

Vad kostar det egentligen att bygga en pool?
Om man gör så mycket som möjligt själv?
 
Ojoj, det kan variera. Men väldigt grovt kan man väl dela in i lite olika "segment".

- De enklaste du köper på bauhaus för 5000 med 80cm djup
- Lite större ovanmarkpooler med kanske 120cm djup för 20'-30'
- Markpooler som vår för 60'-100'
- Gjuten markpool med kakel och klinker för 500'- upp till hur mycket som helst

Vårt bygge med pool, marksten, veranda osv slutade på ungefär 150' (har inte vågat summera ;D).
Bygger du pool åker du ofta på att bygga om halva trädgården...

/Fredrik
 
Hörde att man numer kan bygga en väldigt enkel variant av pool. Det finns tydligen färdiggjutna "formar" som man helt enkelt ställer på tomten o bygger ett trädäck runtom. Inte lika gedigen som Fredriks pool, men kanske ett billigt alt ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.