Tjena,

Det finns ju svensk tillverkare av sorptionsavfuktare som heter DST AB http://www.dst-sg.com/swe/ (förvisso ägd av den japanska avfuktarjätten Seibu Giken sedan 1993), men jag stöter inte så ofta på privatpersoner som har DST-enheter i sina hus. Dom har ju modeller ända från 0,5 kg/h till 54 kg/h...plus det "stora sortimentet" som skickar runt 332.000 kbm luft per timma :cool:

Vad har ni satsat på för avfuktare i era grunder?
 
Linnex skrev:
DA-320 från fuktkontroll.
[länk]

Min grund är på ca 220-230 m3
Vad kostar den i drift per år?
 
jag har en kondensavfuktaer KCC 520db. I somras när det var som fuktigast höll den RF konstant vid 70% och 18 grader och drog då ca 4.5 kWh per dag. Hur mycket energi som går åt beror ju på fuktbelastningen i grunden och vilken RF man håller efter avfuktning och temperaturen.

Om det är hög fuktighet och vid hög temperatur behövs mer energi för att avfukta till rätt RF. Vid låg temperatur krävs inte särskilt mycket avfuktning för att sänka till 70% RF.

Eftersom varje grund är unik är det svårt att jämföra energiförbrukning utan att ange fuktbelastning och temperatur.
 
Jag vill dock påstå att principiellt bör sorbtionsavfuktare vara mindre energisnåla jämfört med kondensavfuktare. Sorbtionsavfuktare blåser ut uppvärmd luft. Dvs här finns stora energiförluster. Kondensavfuktare "blåser" bara ut rent vatten och all tillförd energi stannar i grundutrymmet.

Kondensavfuktare är billigare i inköp, har lägre energikonsumtion men kanske kortare livslängd. Men sorbtionsavfuktare kräver väl också service?
 
rollo skrev:
Jag vill dock påstå att principiellt bör sorbtionsavfuktare vara mindre energisnåla jämfört med kondensavfuktare. Sorbtionsavfuktare blåser ut uppvärmd luft. Dvs här finns stora energiförluster. Kondensavfuktare "blåser" bara ut rent vatten och all tillförd energi stannar i grundutrymmet.

Kondensavfuktare är billigare i inköp, har lägre energikonsumtion men kanske kortare livslängd. Men sorbtionsavfuktare kräver väl också service?
Man behöver byta nån del på sorptionsavfuktaren med nåt intervall tror jag, ett "filter" av nåt slag, annars sägs dom kunna funka i årtionden.

Man pluggar igen alla ventiler om man installerar kondensavfuktare va? En tanke jag har är i vår (fuktiga) krypgrund är att köra en kombo av dessa två...om det visar sig att förbrukningen blir för hög med sorptionsavfuktaren. Tanken isåfall är att om kondensavfuktaren inte klarar av att avfukta så finns sorptionsavfuktaren som "backup".

Sorptionsavfuktaren är från DST förresten ser jag nu, typ DR-010.
 
bonnier skrev:
Man behöver byta nån del på sorptionsavfuktaren med nåt intervall tror jag, ett "filter" av nåt slag, annars sägs dom kunna funka i årtionden.

.
Ta reda på hur mycket en sån "filter" kostar. . Det är den livsviktiga delen i en sorptionsafuktare som håller inte i evighet och den är inte bilig....du kan kanske kunna köpa ett styck kondensavfuktare för det priset?
gaia
 
rollo skrev:
Jag vill dock påstå att principiellt bör sorbtionsavfuktare vara mindre energisnåla jämfört med kondensavfuktare. Sorbtionsavfuktare blåser ut uppvärmd luft. Dvs här finns stora energiförluster. Kondensavfuktare "blåser" bara ut rent vatten och all tillförd energi stannar i grundutrymmet.

Kondensavfuktare är billigare i inköp, har lägre energikonsumtion men kanske kortare livslängd. Men sorbtionsavfuktare kräver väl också service?

Mja.. som jag skrev tidigare så klarar en kondensavfuktare att avfukta ner till ungefär +5 grader. Men en kondensavfuktare är enbart effektiv vid högre temperaturer då funktionen är att kyla luften så det bildas kondens. Alla avfuktare har en sämre verkningsgrad vid sjunkande temperaturer. Men vid lägre temperatur så har en kondensavfuktare en urusel verkningsgrad jämfört med en sorptionsavfuktare. Går temperaturen under 5 grader så har man ingen avfukting på en kondensavfuktare och då blir det oändligt antal kWh per kg vatten och då värmer den bara utan att avfukta... och det är väl inte heller så bra ur energisynpunkt om man har en billigare energikälla en ren eluppvärmning. En kondensavfuktare arbetar effektivt vid rumstemperatur. En grund har sällan över 15 grader.
Sedan är det väl så också när det gäller energin att när man mest vill ta vara på energin för uppvärmningen så är det väl under vinterperioden och det är då fuktbelastningen är som minst och avfuktaren går som minst. Men samtidigt är det som kallast och då blir det stor skillnad på driftstimmar mellan sorptionsavfuktare och en kondensavfuktare. Min grund har i skrivandets stund 7.9 grader.

Ytterligare en av min anledningar till mitt val av en sorptionsavfuktare var då att jag har en stor krypgrund med flera fack att jag även är tvungen att cirkulera luften. Hade jag valt en kondensavfuktare hade jag varit tvungen att bygga upp ett fläktsystem som även det hade dragit energi.
Har man en frånluftsvärmepump eller FTX borde det nog gå att bygga så man kan dra nytta av energin som man annars blåser ut med en sorptionsavfuktare. Och jag måste hålla med om att det svider lite i mitt småländska hjärta att jag inte tar vara på den energin :p
 
gaia skrev:
Ta reda på hur mycket en sån "filter" kostar. . Det är den livsviktiga delen i en sorptionsafuktare som håller inte i evighet och den är inte bilig....du kan  kanske kunna köpa ett styck kondensavfuktare för det priset?  
gaia
För min del så är filtret gratis. Jag köper samma filtermatta till jobbet som satt i avfuktaren så jag tog hem någon kvm och klippte till i rätt format så jag klarar mig ett tag :cool:. Vet inte exakt vad jag ger för filtret men det rör sig nog inte mer en par-tre hundringar per kvm. En ventilationsfirma tar naturligtvis mer men med tanke på att en kvm räcker ca 10-15 år för mig så är det ingen stor summa. ;) Köp för allt i världen inte den som tillbehör från tillverkaren eller de som kränger avfuktaren. Då kostar det säkert som guld ::) Kolla med någon lokal ventilationsfirma.
 
MathiasS skrev:
Vad kostar den i drift per år?
Vet inte. Jag satte in avfuktaren för ca två månader sedan och den har så som säljaren sagt gått oehört mycket nu de första månaderna för att arbeta ur all fukt från byggmaterialet. Men jag har fått uppskattning att min grund bör ligga kring 1500 kWh/år. Men som sagts tidigare. Ingen grund är den andra lik.

Då man stänger till ventileringen blir grunden automatiskt varmare vintertid samt håller man nere fuktigheten får man bättre isoleringseffekt i isoleringen.... så de som kränger avfuktarna säger att det inte skall göra så mycket på slutsumman av elräkningen.
 
Linnex. Angående energiförbrukning osv - läs mitt inlägg på den andra tråden
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1

Till er andra - tro inte på dem som hävdar att sorbtionsavfuktare är enda alternativet. Varför inte pröva med en kondensavfuktare först? Du måste fixa avrinning av vattnet på ngt sätt. I mitt fall fixar jag det med en tidsstyrd dräneringspump i ett uppsamlingskärl. Du riskerar inte särskilt mycket pengar.

Men innan du gör det vill jag råda att du kollar hur dina värden ligger. Skaffa en trådlös hygrometer/termometer ex från ClasOhlson för några hundralappar o ta reda på hur förhållandena är. Om huset stått i några år kan det inte vara så bråttom att fixa avfuktning utan att du först hinner kolla upp hur det är. I de flesta fall är det bara under den varma delen av året som det behövs avfuktning. Och då är det inga problem med att kondensavfuktaren fryser.
 
rollo skrev:
Linnex. Angående energiförbrukning osv - läs mitt inlägg på den andra tråden
[länk]

Till er andra - tro inte på dem som hävdar att sorbtionsavfuktare är enda alternativet. Varför inte pröva med en kondensavfuktare först? Du måste fixa avrinning av vattnet på ngt sätt. I mitt fall fixar jag det med en tidsstyrd dräneringspump i ett uppsamlingskärl. Du riskerar inte särskilt mycket pengar.

Men innan du gör det vill jag råda att du kollar hur dina värden ligger. Skaffa en trådlös hygrometer/termometer ex från ClasOhlson för några hundralappar o ta reda på hur förhållandena är.  Om huset stått i några år kan det inte vara så bråttom att fixa avfuktning utan att du först hinner kolla upp hur det är. I de flesta fall är det bara under den varma delen av året som det behövs avfuktning.  Och då är det inga problem med att kondensavfuktaren fryser.  
Mitt val berode på att säker avfuktning ger mig lite andra möjligheter med grunden än vad de flesta har.
På det högsta stället i grunden  har jag drygt 1,7 m.
När grunden är avfuktad är det att räkna som klimatiserad och får användas till tex förråd.
Jag har därför lagt ca 30 m2 pattor i grunden och kommer bygga ett stort förråd.

I annat fall hade jag förmodligen valt trygghetsvakten.

Angående kondensvattnet. Varför inte bara en slang ner under ångskyddet... dvs om du inte har berg.
 
"Angående kondensvattnet. Varför inte bara en slang ner under ångskyddet..."

Verkar inte särskilt tilltalande att fuska till det o skapa en ständig "läcka" av vatten i grunden. Vart tar vattnet vägen? Jo det dunstar tillbaka upp i grundutrymmet igen på ngt sätt. Eller går det upp i kantbalkarna.

Nej. Bort med vattnet.
 
rollo skrev:
"Angående kondensvattnet. Varför inte bara en slang ner under ångskyddet..."

Verkar inte särskilt tilltalande att fuska till det o skapa en ständig "läcka" av vatten i grunden. Vart tar vattnet vägen? Jo det dunstar tillbaka upp i grundutrymmet igen på ngt sätt. Eller går det upp i kantbalkarna.

Nej. Bort med vattnet.
Nja... så länge som du inte har grundvattnet i nivå med grunden så kommer i a f större mängden sjunka undan. Men visst. Pumpar man bort det så är det garanterat borta.
 
Men innan du gör det vill jag råda att du kollar hur dina värden ligger. Skaffa en trådlös hygrometer/termometer ex från ClasOhlson för några hundralappar o ta reda på hur förhållandena är.
Detta har jag tyvärr redan provat och blir väldigt skeptisk, först köpte jag en hygrometer som visade ett värde, sedan hade jag en annan modell som visade ett annat. Till slut köpte jag 5 stycken av samma modell (artikelnummer 36-2536) och placerade vid sidan om varandra och fick då värden som indikerade mellan 63 till 78% RF och är missvisningen så stor säger det ju ingenting. Så här vill jag varna så att man inte bedömmer sin RF via vilseledande utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.