Hej,

Jag förlägger avlopp till nytt badrum på övre plan. Det går cirka 3m horisontellt (ja, med 1 procents fall) för att ansluta till befintlig stam.

På denna bit finns det en sträcka där det skulle passa bra med ett resnsrör, som jag lägger bakom en inspektionslucka. Den kommer hamna högt på väggen, just under taket i mellanplan.

Men finns det någon rekommendation om att inte ha rensrör på liggande ledning?

Jag tänker att det ju faktiskt finns en gummipackning och det inte är trycksatt, så det borde inte vara några problem. Om det skulle börja läcka kommer det ju märkas, eftersom det kommer då droppa i tvättstugan (där rensröret finns).

Vad är era kloka tankar?

IMG_20140313_082017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ingen erfarenhet av det själv, men magkänslan säger mig att det kan samlas en del klägg vid rensluckan, på grund av rensluckan.
 
Exostor skrev:
Jag har ingen erfarenhet av det själv, men magkänslan säger mig att det kan samlas en del klägg vid rensluckan, på grund av rensluckan.
Ja, så känns det. Så det kanske är lite otrevligt att öppna rensluckan, men det gör man ju mest för att man ska in och grotta i avloppet ändå, så troligen har man tagit av sig fracken redan innan.
 
Jag tänkte snarare på att det kanske finns en risk att det bildas en propp där, som inte hade bildats om rensluckan inte satt där.
 
Finns nog ingen risk för stopp för en renslucka. Men tänk på om det blir stopp efter rensluckan innan stående stammen, då kan det bli ganska otrevligt om man öppnar luckan. Då har du antagligen vatten som ligger på från toan/badrummet.
 
Ja, ok, men då kör jag som jag tänkt. Det otrevliga med vattenpelare ovanför rensröret när man öppnar förekommer ju lika mycket även om man har rensröret på ett vertikalt rör.

Jag har rensrör 1½ våning längre ner på det stående röret också, men då kan det inte skada med ett extra.

Tack för era tankar!
 
Om du i nya badrummet har en dusch med en modern golvbrunn i plast så och inte allt för skumma rördragningar på stammarna så kommer rensluckan aldrig att användas. Ev. spolningar kommer göras via golvbrunnen. Mycket enklare och mindre kladdigt. Jag hade skippat den helt.
 
A parkway skrev:
Om du i nya badrummet har en dusch med en modern golvbrunn i plast så och inte allt för skumma rördragningar på stammarna så kommer rensluckan aldrig att användas. Ev. spolningar kommer göras via golvbrunnen. Mycket enklare och mindre kladdigt. Jag hade skippat den helt.
Hej! Efter nästan 10 år kan jag säga att du hade rätt. Har satt dit rensluckan och aldrig använt den. Räknar inte med att behöva det i framtiden heller.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.