En vän till mig (hade iof fortums energidisplay) gick runt och stängde av säkringar med ett öga på displayen, något stämde inte och efter någon timmes efterforskning hittade han en värmekabel i krypgrunden som var inställd på att starta vid 15+ eller kallare. Detta var mitt i sommaren och den var igång. Vi gissar att den var igång mer eller mindre hela året och drog ca 500w.

Tänk också på att man kan låna denna displayen om en granne har en, jag tror du kan spara mycket pengar på dom "dolda" förbrukarna du hittar först när du startar den.

Hur som helst skall jag ha en eliq men måste köpa ett hus först. Jag väljer skärmen då den alltid skall hänga synligt.
 
Jag har en Eliq online sen september. Hade klurat ett tag på att sätta upp en Open energy monitor http://openenergymonitor.org/emon/guide men så blev det en Eliq.

En nackdel med att logga förbrukningen via mätarens diod är att man inte får någon information om fasfördelnin och lastfall. Vilket är användbart om man vill ha exempel klurar på reservkraftverk, solpaneler eller liknande. Så därför kommer jag nog uppgradera på sikt. Men detta är ju lite specialfall.

Styrkan med Eliq online är enkelheten. Lätt att montera och den ger kurvor som är lätta att tolka.

Vill man kolla förbrukningen på en viss pryl är det bara att ta med sig Ipaden och aktivera läget "just nu". Slå av och på prylen några gånger och du vet förbrukningen.
En av mina lärdomar var att vår bergvärmepump gjorde väldigt många starter per dygn, det syntes tydligt i kurvan för dagens förbrukning. Det var bara att räkna toppar. Efter att ha justerar pumpen hade jag minskat antalet start stopp till mer normal nivå vilket ger längre livslängd.
Vi hade redan gjort en ganska rejäl översyn av onödiga förbrukare så vi har inte hittat så mycket nya sätt att spara.
För en barnfamilj tror jag att det är väldigt pedagogiskt att kunna visa vad det kostar att lämna tv eller dator på i onödan. Eller att kunna göra en tävling för att spara pengar till semestern.

En kommentar kring värmekablar för vatten. Jag monterade nyligen flera tempgivare utmed vår vattenledning och byggde ihop en egen automatik plus logger med en liten uppkopplad mikrodator (Arduino). Det har funkat jättebra denna vinter och värmekabeln är nu mer bara igång korta stunder. Vattnet värmer ju ganska mycket när det flödar. Det kommer en artikel med källkod och allt i Datormagazin nummer 5. Du kan se realtidskurvor på vår husblogg www.pingvinpalatset.se, du hittar länk till diagrammen i menyn. Jag ska lägga ut mer info om det längre fram. Ursäkta smygreklamen, hoppas den kan ses som relevant.


P.S? Min fru blev lite sur när jag köpte min Eliq. Fast det var för att hon hade tänk köpa en som julklapp till mig, men det var ju tur att det skedde i god tid innan jul ;) D.S.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Räcker det inte att slå på värmekabeln till vattnet OM det har frusit?....verkar ju onödigt att ha värme på där i onödan....
 
Enk Projektet skrev:
Räcker det inte att slå på värmekabeln till vattnet OM det har frusit?....verkar ju onödigt att ha värme på där i onödan....
Problemet är att det oftast fryser till på natten eller när du är borta och vattnet står still. Det går ofta bra att tina isproppen med värmekabeln. Att starta stressiga mornar med att behöva vänta på vatten är inte så bra för humöret ;) Sen tror jag inte att pumpen mår så bra av att gå längre tider utan flöde (dålig kylning).

Vill dock inte kapa tråden för detta ämne. Så om det finns intresse för styrning av värmekabel så är det bara att starta en ny tråd så kan jag berätta mer där.
 
peternicklas skrev:
Det som jag saknar är att kunna har fler mätare runt om i huset. Med EON 100Koll fick man 3 mätare men 100Koll har upphört.
Eon 100Koll har nu gjort comeback: http://www.eon.se/100koll

Startpaketet (mätare och en smartplug) är gratis och hela paketet kostar inget första året. Sedan 15 kr/mån med 1 mån uppsägningstid. Jag har beställt. Har varit sugen på en Eliq så detta kom lägligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.