Hej

Det börjar bli dags att välja klippare. Budget ligger på ca 14.500kr vilket täcker in bägge dessa klipparna. Finns det någon anledning att välja den ena framför den andra ?
Finns det några tester att läsa på dessa, framförallt Gardenan ?

Min tomt är på 1000m2 med 600m2 gräsyta. Vanlig villa tomt utan backar/slänter/höga lutningar. Ingen golfgreen dock, några buskar och träd här o var.

/M
 
HQ AM 308 för 14.500kr eller Gardena R160 för 14.400kr

Gardenan har ju större kapacitet men finns det någon annan anledning att välja den? Hur är det med inställningsmöjligheterna på de olika ?

En stor fördel för min del är att de finns inga minimiavstånd på höger resp. vänster sida av basstationen att ta hänsyn till på Gardenan. På 308:an så är det (vill jag minnas) 2m på vardera sida.
 
Jag svarar mig delvis själv efter att ha läst manualen till R160. Finns inte möjlighet til Fjärrsläpp på denna så för min trädgårdsform är det 30an som gäller.
 
Korrigerar mig själv. I Gardena världen heter det Följa slinga och ligger i menyn under Trädgård, bl.a sidan 50. Dessutom möjlighet till 3st positioner/områden istället för två hos 308:an
 
Gardenan är ju en bantad HVA 220AC, så den klarar ju smala passager bättre, men bygger på äldre teknik. Mjukvaran utvecklas ingenting längre till den heller, det är en produkt i slutet av livscykeln med de fördelar och nackdelar det innebär.
 
Nonkan skrev:
Gardenan är ju en bantad HVA 220AC, så den klarar ju smala passager bättre, men bygger på äldre teknik. Mjukvaran utvecklas ingenting längre till den heller, det är en produkt i slutet av livscykeln med de fördelar och nackdelar det innebär.
Så du skulle avråda till köp av den och istället satsa på en 308:a som ligger mer i tiden och utvecklas ?
 
Det beror på din tomt, är det smala passager så är ju Gardenan bättre på just den saken.

Du får samma klippresultat med båda maskinerna till ungefär samma kostnad.

En aspekt kan ju vara eventuellt behov av hjälp om du är osäker. Hos oss prioriterar vi alltid de som köpt Husqvarna av oss i vår butik, de kunderna får prioriterad service och fri support.
 
Tomt_knackstensvägen_guidekabel_o_basstation_förslag2_medMått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser min tomt ut. Ligger redan en begränsningskabel sedan tidigare. Guidekabel är bara markerad vart den kan tänkas placeras och likaså med basstationen.

Är det AM 308 eller R160 som gäller för mig ?

Gräsytan är ca 650m2
 
Redigerat:
Mja, en del i det där med att vi ger våra egna kunder på jobbet fri support/rådgivning men inte andra gör att jag inte svarar på specifika frågor gällande Automower på detta forum längre, utan bara lite mer generella saker som att någon av modellerna du tittar på räcker till rent ytmässigt, något annat vore illojalt mot min arbetsplats. En titt på byggahus.se:s forumvillkor gällande upphovsrätten spelar också in.

För installationsspecifika frågår hänvisar jag till närmaste ÅF, eller kolla om du hittar något i mastodonttrådarna rörande Automower. Det som står om 220 eller G2 gäller även Gardena.
 
Nonkan skrev:
Mja, en del i det där med att vi ger våra egna kunder på jobbet fri support/rådgivning men inte andra gör att jag inte svarar på specifika frågor gällande Automower på detta forum längre, utan bara lite mer generella saker som att någon av modellerna du tittar på räcker till rent ytmässigt, något annat vore illojalt mot min arbetsplats. En titt på byggahus.se:s forumvillkor gällande upphovsrätten spelar också in.

För installationsspecifika frågår hänvisar jag till närmaste ÅF, eller kolla om du hittar något i mastodonttrådarna rörande Automower. Det som står om 220 eller G2 gäller även Gardena.
Ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.