Hej!

Har läst tidigare diskussioner om Lexcom Home här på forumet. Jag har letat efter ett billigare alternativ ganska länge, men inte hittat något som har samma möjligheter som Lexcoms system. Enda nackdelen med systemet som jag ser det är priset och att man är låst till en tillverkares produkter så fort du börjat bygga in systemet.

Är det någon som har hittat en liknande billigare system?

Här kommer lite priser att jämföra för de som funderat på lexcom home. De som har andra priser kan väl skriva ner dessa så vi kan jämföra lite:

Installationskabel 49 376 23 Vit- pris 15,50 kr/m
Modularuttag, 51 024 40 Vit- pris 449 kr
Modularjack 51 479 36 - pris 128 kr
Distributionscentral 51 850 00 Vit - pris 1025 kr
Patchkabel 51 850 10 Grå- pris 420 kr
Patchmodul 51 850 25 Ljusgrå- pris 535 kr
Telemodul 51 850 26 Ljusgrå - pris 760 kr
Strömförsörjningsenhet 51 850 34 Svart- pris 740 kr
TV/Radiomodul DIN A110-30 51 850 36 Ljusgrå- pris 3355 kr

OBS!! Alla priser är utan moms...

Är det någon här som har systemet installerat och kan säga något om hur det är att använda så vore det också väldigt intressant att höra, eller något liknande system?
 
Vi håller på att installera både Lexel IHC för belysning och LexCom home för data.

Det blir klart om några veckor. Vi kan återkomma när vi har flyttat in ;D
 
Kul kul... skall bli kul att höra vad ni tycker. Minns du några priser, vad materialet kostade?
 
10 lakan billigare på en komplett installation. Det vore väldigt intressant om du har exakta priser på olika komponenter så vi direkt kan jämföra med Lexcom HOME om du har det allts?
 
Jag har inte koll på hur aktuella dessa priser är, men som jämförelse:

ELKO Link Home Styckpris
Miniskåp 2060
Hylla 228
Antennförstärkare 4660
Telefonmodul 1770
Modularmodul 1930
Modularuttag 293
Korskopplingskablage 160
TV-uttag 305
305 meter kabel 4390
 
Ni som har installerat antingen Elko eller lexels lösning kanske kan svara på 2 frågor:

Kan man göra en egen patchkabel med 1 meter kabel och vanliga RJ-45 pluggar?

TV-kabel från RJ-45 till Koax, kan man förlänga den med koaxialkabel efter den kabel som sitter i uttaget?

För övrigt så lutar det för min del åt att det blir Elkos lösning jag kommer välja. Håller på att kolla upp vilka priser jag kan få det för.

M
 
Verkar bra men..... ;D
Det gäller väl att hålla koll på vilka uttag som är till för vad?! I o m uttagen i väggen är likadana, är det lätt hänt att man exvis kopplar in ett nätkort i väggen som är konfigurerad för telefoni. Är nog inte så käckt med drygt 40 V... :surprised:
Detsamma kanske även gäller om TV/video kopplas in i ett jack avsett för telefon?

Men smidigt (dynamiskt) verkar det ändå vara!  :)

Någon som vet om ELKO har ett system (paketlösning) för att styra belysning och eluttag? Är Lexcom att föredra i det avseendet?
 
markis skrev:
Verkar bra men..... ;D
Det gäller väl att hålla koll på vilka uttag som är till för vad?! I o m uttagen i väggen är likadana, är det lätt hänt att man exvis kopplar in ett nätkort i väggen som är konfigurerad för telefoni. Är nog inte så käckt med drygt 40 V... :surprised:
Detsamma kanske även gäller om TV/video kopplas in i ett jack avsett för telefon?

Men smidigt (dynamiskt) verkar det ändå vara!  :)

Någon som vet om ELKO har ett system (paketlösning) för att styra belysning och eluttag? Är Lexcom att föredra i det avseendet?
Alla kontakter ska vara markerade med det man har valt.
Det finns ikoner som man sätter fast på kontakten med vad man har valt Tele/Data/TV.

Det är inte så svårt. Det är ingen riktig intelligens i systemmet det är bara en patch panel  ;D

Som jag har förstått från min elektriker är ELKO nästan lika dyr och har inte den flexibilitet som Lex och IHC har.

Jag valde det senare.
 
Lexcom och IHC arbetar väl oberoende av varandra, eller har jag missat något? ???

Det här med att råga plugga in fel apparat i fel uttag, kan det få några effekter? Vet ej själv, är det någon som testa? ;D

/M
 
Sweli skrev:
Alla kontakter ska vara markerade med det man har valt.
Det finns ikoner som man sätter fast på kontakten med vad man har valt Tele/Data/TV.

Det är inte så svårt. Det är ingen riktig intelligens i systemmet det är bara en patch panel  ;D
Nä, systemen är det inget egentligt fel på. Det var bara en tanke som dök upp att vem som helst, lätt kan  råka stoppa in i fel vägguttag...  ::)
Å andra sidan patchar man väl sällan ett telefoniuttag som inte har en telefon inkopplad.
 
Vill bara tillägga att Lexels gränssnitt för programvaran är URUSEL!!! Då ska det tilläggas att vi båda har väldigt god datorvana (bla enklare programering mm).

Det måste vara fruktansvärt svårt för de som inte har så god datorvana att sätta sig in i systemet och försöka ändra de olika parametrar. Och att hitta fel......det går ju, fast man får ibland sitta en bra stund för att till sist inse att en programsnutt fattas och att det är därför lampan inte vill tändas...

Nej, skärpning Lexel! Än så länge känns det som om jag inte har fått valuta för pengarna! I dagsläget skulle jag avråda de som är osäkra att installera detta system, fastän jag var lika entusiastisk som alla andra köpare....
 
barbapappa skrev:
Kul kul... skall bli kul att höra vad ni tycker. Minns du några priser, vad materialet kostade?
Vi fick paketpris från el-firman så jag vet inte vad delarna kostar :-/
 
Nu har jag bestämt mig för att installera Elko's lösning. tänkte vara kolla med er en sådan installerad. Kan man, likt lexel's lösning, distribuera ut ljud och bild till samtliga radio eller tv-apparater via systemet?

tack...
 
okie.. låter lovande. :)

Jag tänker göra installationen själva. Är det något att tänka på? Några tips från er som gjort det?

M
 
Hej!
:)
Jag läste den, som jag tyckte, lite ogrundade kritiken mot IHC programmeringsverktyg.

Verktyget är bland de bättre och du kan göra allt från de enklare till de mest avancerade programmeringarna. Om du bygger ett hus så rekommenderar jag att du låter någon som har kompetens att programmera först och sedan kan man prova lite själv.

Det räcker inte bara med datorvana - det är ett elsystem och då krävs det också kunskaper inom elteknik.

Det är inte kul när ljuset slocknar i huset för att det är felprogrammerat. Låt en fackman sköta det, till en början.

Vi gjorde så hemma när vi installerade IHC i vår sekelskiftesvilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.