Skulle det vara möjligt att få byggarna att använda osb eller väggspån istället för gips?
Då är det ju en ganska enkel match att i efterhand klä detta med ett lager gips.
Men avsaknaden av ljudisolering i väggarna känns fortfarande mycket besvärande.
 
Blindnit skrev:
På tal om ljudisolering så kom jag på att tänka på vår vägg uppe i "alldrig bli färdigt" :)
Från ena rum till andra:
13mm golvgips
22 mm golvspån
22 mm golvspån på andra hållet
80mm regel sen förr 70mm isolering där.
Original plankvägg 22mm
22 mm golvspån
13 mm golvgips
13 mm golvgips

Har lite ångest för att jag byggde väggen för klen :D
(y)
 
Björn - Tack för utlägget. Variationsmöjligheterna är ytterst obefintliga när det kommer till väggar. Antingen enkelgips på stålregelstomme eller Plyfa+ enkelgips på stålregelstomme.

Du verkar ha koll på luddämpningsegenskaperna. Vad är skillnaden mellan enkelgips och plyfa+ enkelgips i luddämpning?
jag är medveten om att det smiter ljud genom dörrar och så vidare. Dock är det en annan typ av ljud än om man hör personen i rummet bredvid fisa genom väggen.... :)

Blindnit - Tror nog väggen klarar sig. kanske läcker en del ljud, men finns ju alltid öronproppar! ;)


Ingen som verkar ha någon direkt åsikt om priset. Iallafall inte att det är HYSTERISKT högt. Det känns positivt iallafall ;)
 
Gabbe - Nej, noll flexibilitet. Vilket är förståeligt då de håller på att uppföra en stor andel hus. Om alla har olika önskemål så blir det administrativt omöjligt att hantera. (för att inte tala om kostnaden...
 
Felde skrev:
Ingen som verkar ha någon direkt åsikt om priset. Iallafall inte att det är HYSTERISKT högt. Det känns positivt iallafall ;)
Jag har bara erfarenhet av att bygga hus själv så jag har ingen koll på vad det brukar kostar att göra dylika tillval.
Men om jag räknar lite grovt med att de går åt 100st skivor så kommer de antingen ta väldigt lång tid för dem att montera dem eller så kommer de ha en väldigt hög timpeng.
 
Gabbe1 skrev:
Jag har bara erfarenhet av att bygga hus själv så jag har ingen koll på vad det brukar kostar att göra dylika tillval.
Men om jag räknar lite grovt med att de går åt 100st skivor så kommer de antingen ta väldigt lång tid för dem att montera dem eller så kommer de ha en väldigt hög timpeng.
tror på alternativ två... ;)
 
Appropå att ha roligare för 79 kkr:
Vad sägs om feta takhögtalare i alla rum + saftig förstärkare/PA-anläggning? :p


Det finns ingen möjlighet att gå och "provlyssna" i något mer färdigställt hus?
 
Olika konstruktionstyper ger olika reduktionstal vid olika frekvensband. Generellt får du en liten försämring av ljudisolering med plyfa innanför gipset (ännu sämre om du sätter plyfa på båda sidor).

Att inte isolera facken vid nyproduktion tycker jag är enmindre bra besparing eftersom detta är betydligt svårare att åtgärda i efterhand. Slår vi ut den ringa merkostnaden över tid, och samtidigt tar med uppsidan i form av en bättre ljudmiljö under byggnadens hela livslängd så tycker jag att det finns all anledning att tänka efter en gång till.
 
Oldboy - Det låter ju faktiskt som en riktigt bra ide! ;)

har tänkt på det med, dock vet jag ingen i bekantskapskretsen som har enkelgips (har dock inte frågat alla ;) )


Björn - jag hade GÄRNA isolerat väggarna. Dock är det inte ett alternativ enl byggbolaget.
När du säger liten försämring av ljudisolering med plyfa, räknar du då jämfört med enkelgips och isolering?

Steget från enkelgips till enkelgips/plyfa torde väl innebära en märkbar förbättring ur ljudisoleringssynpunkt?
 
Han jämför med att ha dubbelgips som är det bästa ljudmässigt. Och då är Plyfa/Gips sämre men bättre än enbart enkelgips.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Hej, jag har precis rivit ut alla enkelgipsväggar ur mitt radhus och ersatt dem med osb, gips och isolering. I vissa rum sätter jag dessutom upp en extra skiva gips för att få än bättre dämpning. Det behövs med tre barn ;)
Att ha ett hus med enkelgips utan isolering fungerar om man uppskattar en stökig ljudbild. Dessutom är känslan i huset helt förändrad med stabila väggar. Ska du bo länge i huset så skulle jag definitivt åtgärda detta.

Du kan se exempel på detta här www.byggaombloggen.com
 
oceanis skrev:
Han jämför med att ha dubbelgips som är det bästa ljudmässigt. Och då är Plyfa/Gips sämre men bättre än enbart enkelgips.
+ 1 - precis!
 
En stor fördel är ju även hur väggarna känns/upplevs, om man alltså bortser från ljudet.
Trots att jag har en 3m hög innervägg på ovanvåningen så upplevs den som mycket stabil och tämligen stum.
Den består då av gips,väggspån, 70x45 reglar c-c60, väggspån, gips.
Som ljudisolering valde jag 45mm stenullsskivor.
 
Tack för förtydligandet Oceanis :)

Ja, jag fasar för det faktum att köra enkelgips om jag skall vara ärlig. Känns inte alls bra. Men nästan 80 tusen....hua.
Att riva ner i efterhand, installera isolering och så vidare är inte aktuellt. Vi flyttar till radhus för att slippa renovera. Att det skall vara nytt och underhållsfritt x antal år.

Fan, blir väl till att övertala min bättre hälft därhemma....

Sammanfattningsvis:

Har jag fattat det rätt om jag klasificerar det enl nedan? med hänsyn till ljudegenskaper?
Bäst gips+ isolering
Näst bäst - dubbelgips
tredje bäst: Plyfa/gips
Sämst by far: enkelgips
 
Tror snarare det är:

Bäst dubbelgips
Näst bäst enkelgips/isolering
Tredjebäst Plyfa/gips
Sämst by far enkelgips

Men ordningen kan nog variera lite beroende på mätningar och utförande men klart sämst och helt enkelt "mycket sämst" är enkelgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.