Garaget kommer vara uppvärmt till ca 12-14 grader med tillfälliga höjningar då bilskruvande pågår. Jag är orolig över fukten på vintern då vardagsbilen också kommer stå här och kommer dra in snö/slask/regn.

Har fått förslag från en ventilationsfirma. Det är enklast möjliga med två ventiler lågt monterade på ena sidan och två högt på andra. Spontant känns det som att självdrag inte räcker?

Jag vill gärna ha lite synpunkter härifrån innan jag tar diskussionen med ventilationsfirman. Så vad säger ni, hur löser man ventilation i ett sådant här garage? FTX? Fläkt med nån fukt-sensor? Avfuktare?

En snabb koll och så hittade jag tex http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1446-airstar-light-30-gra.html (dock bara upp till 40 kvadrat) men det finns ju fler liknande. Just denna omsätter mellan 20 och 48 m3 per timme. Garaget är cirka 200 m3.
 
Redigerat:
Mainstream skrev:
. Det är enklast möjliga med två ventiler lågt monterade på ena sidan och två högt på andra.
Helt rätt. Komplettera med en avfuktare så är du hemma.
Skulle det vara så att du har 50papp över som du absolut inte vet var du ska göra av så lägg dem på ett FTX aggregat. men det är överkurs så det stänker om det i ett garage om du inte håller på att renovera bilar 8h om dagen.
 
Har läst på lite om avfuktare och det verkar ju vara rätt väg att gå. Tex med en sån här: http://www.woods.se/ed50/

Men det jag inte hittar info om är lämplig ventilation när en sådan avfuktare används? Garaget skall ju vara uppvärmt för att avfuktaren ska fungera optimalt. Vilken temperatur skall man sikta på? Att gå upp mot 18-19 grader är inga problem då garaget kommer vara väl isolerat.
 
Om du ska avfukta ska du ha så lite ventilation som möjligt. Ju mer du ventilerar ju mer får avfuktaren gå.
Bäst temperatur är så hög du har råd med. Varmare luft klarar att bära fukt bättre.
 
Tjoa skrev:
Om du ska avfukta ska du ha så lite ventilation som möjligt. Ju mer du ventilerar ju mer får avfuktaren gå.
Bäst temperatur är så hög du har råd med. Varmare luft klarar att bära fukt bättre.
...vilket ju då talar FÖR mekanisk ventilation. Så kan den stängas av vid behov för avfuktning? Eller?
 
Det är ju dyrare rent installationsmässigt med mekanisk ventilation. Självdrag går ju oxå att stänga av.

Här har du en sida där man kan leka lite med temp och rh% för att se optimala förhållanden.
http://www.dpcalc.org/
 
Redigerat:
En sak som talar emot ftx är filtren, som kan vara dyra och måste bytas ofta om du slipar, lackar el.dyl. i garaget,
kan du bygga en filterlåda & köpa billiga planfilter (väv på rulle) så kör på tex. Airstar, svåger har en sådan i sitt garage.
 
Lite överkurs att ha FTX i ett garage så det är fullt med dam och skit. Kanske en plattväxlare hadde funkat och dom är lite billigare i inköp. Det finns flera olika typer av avfukare och den typen som Wood säljer funkar bättre om det är lite varmare i Garaget. Kanske du ska titta på deras krypgrundsmodeller istället.....
 
Tjoa skrev:
Det är ju dyrare rent installationsmässigt med mekanisk ventilation. Självdrag går ju oxå att stänga av.

Här har du en sida där man kan leka lite med temp och rh% för att se optimala förhållanden.
[länk]
Tack. Intressant, här ser man ju tydligt när risken för rost är som störst.
 
hakaner skrev:
En sak som talar emot ftx är filtren, som kan vara dyra och måste bytas ofta om du slipar, lackar el.dyl. i garaget,
kan du bygga en filterlåda & köpa billiga planfilter (väv på rulle) så kör på tex. Airstar, svåger har en sådan i sitt garage.
Bra poäng. Sådana jobb sker dock extremt sällan för min del.
 
fredrikru skrev:
Lite överkurs att ha FTX i ett garage så det är fullt med dam och skit. Kanske en plattväxlare hadde funkat och dom är lite billigare i inköp. Det finns flera olika typer av avfukare och den typen som Wood säljer funkar bättre om det är lite varmare i Garaget. Kanske du ska titta på deras krypgrundsmodeller istället.....
Ja, det är ju inte fullt så rent som inomhus.

Vad finns det för alternativ till en FTX-lösning? Säg att vi kör med 17 grader i garaget. Då verkar Woods vara ett bra alternativ för själva avfuktningen. Kör man den året om så fort det kommer in en blöt bil?

När bilen är torr, är självdraget tillräckligt då för att ha behaglig miljö under långa dagar i garaget? Det är väl min största fundering just nu.
 
Man kan ju alltid börja med självdrag. Sen gå vidare med en paxfläkt om man upplever självdrag som otillräckligt, och i sista skedet slänga in ett ftx agg.
Man behöver ju inte fläska på med det absolut värsta först. :)
 
Mainstream skrev:
Ja, det är ju inte fullt så rent som inomhus.

Vad finns det för alternativ till en FTX-lösning? Säg att vi kör med 17 grader i garaget. Då verkar Woods vara ett bra alternativ för själva avfuktningen. Kör man den året om så fort det kommer in en blöt bil?

När bilen är torr, är självdraget tillräckligt då för att ha behaglig miljö under långa dagar i garaget? Det är väl min största fundering just nu.
En enklare fläkt kopplat till en termostat (kostar några hundrlappar) för uppvärmning och du får lite cirkulation på luften i garaget så det torkar upp när du kör in blöt bil och sen har du en bra avfuktare som känner av fuktigheten så den du kan reglera det på hur fuktigt det är i garaget..
 
Har diskuterat det vidare med ventilationsfirman. Det blir självdrag till att börja med för att vid behov komplettera med pax-fläkt i ventilerna för bättre ventilation.

Till det skaffar jag en avfuktare, typ Woods eller liknande, och sätter upp värmen relativt högt. Visar sig värme-läckaget genom ventilationen vara väldigt stort på vintern så får det bli en ny diskussion.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.