Jag vet att detta har diskuterats en hel del i tidigare trådar. dock har jag inte kunnat hitta svar på följande:

Lönar det sig att ha 300mm isolering i plattan ifall man bygger i södra skåne (kävlinge)? Hustillverkaren vill ha 10,000kr extra för detta.
Hur mycket kan jag beräkna att jag kommer att spara? Är det bortkastade pengar?

Vi bygger ett hus på 220kvm i 1,5 plan.
 
10000 kr när man bygger hus är inte mycket att bråka om tycker jag…

mvh plexi
 
nää inte med tanke på att huset kommer väl stå där i typ 100 år.. :D

frågan är dock om det går att räkna hem på 10-20 år..

vet inte.. :-/
 
Skall du ha golvvärme så spar du lätt in kostnaden på tio år, även här nere.

 
En tumregel är att det ska vara minst 250 mm isolering under källaren eller platta på mark om man skall ha golvvärme.

I och med att man nu isolerar ganska mycket under husen kan ett annat problem uppstå: tjällyftning
När marken fryser kan tjälen orsaka skador på husgrunden, så kallad tjällyftning. Viktigast är uppvärmningen av marken vid sidan om grunden, som är mest utsatt för kyla. Det finns flera sätt att undvika tjälskador, ett exempel är att man låter isoleringen gå ut en bit under marken vid huset. Isoleringen ligger då som en krage runt huset som håller marken varm och hindrar tjälen att tränga fram till grunden.

Ha en fortsatt trevlig dag!'

mvh

Peter
 
Till att börja med så vet jag inte om man skall ha 200 eller 300mm isolering i plattan. Själv så tog jag 300mm för att min grundkille rådde mig till det. Han menade att det var lättare att fylla kantelementen med 3*100 +100mm betong=400mm. Jag betalade ca 42kr/kvm 100mm tjock S100 isolerling svart 8). Detta får jämföras med den grus eller makadam som man annars lägger i 60-100kr/ton=90-150kr/kbm.

För att råda bot på tjälskjutnings problematiken har jag hört att det räcker att lägga isoleringsutkragning i hörnen (den mest utsatta delen(minst värmeläckage)). Dock skulle inte jag behöva det för att det inte har varit djup tjäle i skåne på jättelänge eller så länge de gjort mätningar?? ??? Klart kommer det en ny istid eller så kan det vara lönt!

Det är nog klokt att tänka på alla aspekter samt att tänka att många bäckar små...
Markisolering runt om kan man förövrigt lägga i efterhand. Dock är det värre med det som finns under plattan.... ;)
 
Efter alla rapporter jag läste igenom innan jag bestämde hur mycket isolering för grund med golvvärme skulle ha. Bestämde till slut ha 300mm.
Det finns en kurva som man kan läsa sig fram i rapporterna där vid 300mm går det mesta av värmen från golvvärme uppåt i huset istället för ner till grunden.

Vi till slut fick 350mm ;D
 
Kör ni med Pordrän eller vanlig EPS i grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.