Real7 skrev:
Googla uponor provtryckning, i den pdf'n står det hur man gör.
Tackar, följde instruktionerna och slangen beter sig som den ska, tolkar det som tätt. :) Då blir det golv tidigare än jag hade räknat med. gott.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Nu provtrycks det för fullt, kommer provtrycka på 2,5 bar under ett par tre dagar, bör det duga? Köpte rördelar som totalt gick på runda 1000:- och då jag just nu inte har en fördelare så kan jag återanvända allt förutom nippeln som ansluter slangen, köper en ny för varje slang som ska provas. Får tacka jeppeknaster för support bild då han gjort liknande tidigare.

[bild]
Var köpte du tryckmätaren?
 
Magnus Ladulås skrev:
Var köpte du tryckmätaren?
Hornbach på Hisingen i Göteborg. Kostade dryga 200 lappen vill jag minnas.
 
Nu är det inte många dagar innan vi kan börja använda rummet som sovrum. Alla lister sitter på plats, bara att invänta elektriker som fixar el så är vi på banan. Såhär blev golvet.

golvlister1.jpg

golvliser2.jpg

Och så något provisoriskt. Då sovrummet just nu är det enda utrymmet som har golvvärmeslang och det kommer inte att kopplas in förrän nästa år. Så fick det bli en liten låda för att få rätt höjd på tröskeln och skydda slangen från tramp med mera. Inte snyggt, men det fungerar.

provisoriskt.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi äntligen flyttat in i det nya sovrummet. Allt är klart förutom fönsterbågen som får färg på sig när det blir lite varmare i vår/sommar. Vi är jättenöjda och är bra sugen på nästa projekt som blir en snabb uppfriskning av köket. Bifogar lite före och efter bilder på hur sovrummet blev till slut.

sovrumf1.jpg

sovrumf2.jpg

sovrumf3.jpg

sovrumf4.jpg

Och efter.

sovrume1.jpg

sovrume2.jpg

sovrume3.jpg

sovrume4.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster och 6 till
  • Laddar…
Susigt! :)
 
Kanske inte så byggrelaterat men känner ändå att jag vill visa IKEAs nya Malmsäng. Efter att ha bott i små lägenheter innan, mestadels ettor och tvåor. Så finns tankar kring förvaring hela tiden i bakhuvudet. Är glad att vi valde denna lösningen. Jättebra :)
Får dock tänka till lite vad man förvarar så jag slipper väcka kvinnan varje morgon jag ska ha rena kallingar :D

sang.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol och 3 till
  • Laddar…
Jag har också funderat på döutrymmet under sängen. Sängen behöver ju inte komma upp så högt för att man ska kunna utnyttjan utrymmet under. Det där var en bra lösning.
 
Ja, jag förstår ju att kvinnan inte vill ligga där i lådan tillsammans med dina kallingar.
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Jag har också funderat på döutrymmet under sängen. Sängen behöver ju inte komma upp så högt för att man ska kunna utnyttjan utrymmet under. Det där var en bra lösning.
ja bra yta faktiskt, vi funderade på andra sängar med lådor man drar ut åt sidan. Men det hade blivit för trångt då rummet är för smalt. Jag tror detta blirbra.

raveper skrev:
Ja, jag förstår ju att kvinnan inte vill ligga där i lådan tillsammans med dina kallingar.
Haha ja jo, därför tänkte jag lägga kallingarna någon annan stans (y)
 
Trots att det är och har varit en väldigt mild vinter så är det svagt med utomhusprojekten, och lite rastlös blev jag när sovrummet äntligen blev klart så vi bestämde oss för att börja fräscha upp köket något. Om man får drömma vill vi helst ha helt nytt kök nu, men budgeten klarar inte fönsterbytet som är planerat senare i år och ett nytt kök. Realistiskt så kommer köket bytas ut helt om 4-5 år. Under den tiden så kan det se lite trevligare ut än såhär.

kokf1.jpg

kokf2.jpg

kokf3.jpg

Äckligt fult om du frågar mig :) Det vi gör är att måla tak, skvätttapeterna får vit färg på sig. Köksstommar målas (dock ej i skåp som bara tvättas ordentligt) köksluckor målas. Kakel på kakel.

Vägg och takfärg har vi över från sovrummet så det kostar nada. Kakel har jag över precis så det räcker från en tidigare badrumm och köksrenovering så fix & fog 250:-. Lite snickerifärg och knoppar 250:-. Vi hoppas alltså på att få gjort hela köket för 500 lappen. Håller tummarna för att det går :)

Tjejen och hennes kusin målar köksstommarna.

maleitjejer.jpg
 
Redigerat:
Ska ni måla dom befintliga luckorna och byta handtag eller byter ni dom helt?
 
Andy78 skrev:
Ska ni måla dom befintliga luckorna och byta handtag eller byter ni dom helt?
Luckorna håller jag på att slipa av nu, planen är att rolla dem med skumgummi-roller. Om det inte blir bra så sprutmålar jag dem. Knoppar har tjejen hittat några grymt billiga på IKEA, men får se om de passar annars målar vi dem gamla och åter monterar dem. Får se hur det blir i morgon. Att byta luckor helt finns ingen ekonomi i då hela köket ryker om några år tillsammans med lite väggar osv... Det som händer är att detta köket hamnar i förrådet och då spelar finishen ingen roll ändå. (y)
 
Är klokt att budgetrenovera köket när man har småttingar, för fy $%#€+& vad småungar sliter på ett kök! Vi byter vårt när ungarna blivit större...
 
Polarn sa samma sak om hans kök, jag målar om det lite bara ingen ide att göra något nu ungarna hackar på allt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.