Tackar Sweli :D
 
Tack JH!

Hur kan jag har missat den?! Vi som ska ha en Nibe Fighter 1210 och funderat på hur vi ska lösa den mekaniska frånluften som också behövs. Med en FLM30 löser vi ju den lätt som en plätt! Kanon ju! Klart vi ska ha en sån! :D
 
Inte konstigt att du missat FLM 30, kikade på nibes hemsida, men inte var den där inte.
Du hittar FLM30 under 'Frånluftsmodul' på Nibes hemsida.
 
JH -> Gå till Nibe Villavärme, peka på Produkter - Markvärmepumpar och sedan Frånluftsmodul.
 
Ja......markvärmepumpsmenyn :-/

Allmänt
...
....
....
...

Fighter 1110
Fighter 1210
Fighter 1310
Frånluftsmodul
 
Nibe har FLM 30 och den kostar ca 7500 plus moms.
 
marge skrev:
Tack JH!

Hur kan jag har missat den?! Vi som ska ha en Nibe Fighter 1210 och funderat på hur vi ska lösa den mekaniska frånluften som också behövs. Med en FLM30 löser vi ju den lätt som en plätt! Kanon ju! Klart vi ska ha en sån!   :D
Hur ligger Fighter 1210 + FLM i pris om man jämför med IVT 490? Bygger det på samma princip?
/Jonte
 
IVT generellt är dyrare för samma prestanda/maskin.
vi har gjort alla kalkyler.

Detta beror på att Nibe har ingen säljorganisation. Dom har en fabrik och säljer genom oberoende installatörer.
Vilket gör att dom inte har den enorma personalkostnad som IVT har.

Maskinerna är likvärdiga har vi fått förklarat.

IVT går sönder oftare än Nibes.
Många VVS konsulter som vi har pratat med säger att Nibe har bättre service.

 
Inte mycket att snacka om alltså?! Hur stor marknadsdel har NIBE kontra IVT?

Är det många hustilverkare som har NIBE som std i leverans av sina hus?

/Jonte
 
Det kan jag inte svara på men det är flera byggare och oberoende VVS installatörer som har rekommenderat oss Nibe.
Jag har faktiskt inte undersökt hela husmarknaden.

I det huset jag bor nu har vi en varmvattenberedare från Nibe. Det har fungerat sedan dom installerade den på 70-talet.
Har aldrig krånglat, det säger en hel del.

Vår husleverantör hade Nibe och vi tackade nej till den.
Vi hade bestämt oss för IVTs 495.
Efter mycket forskning och telefonsamtal ändrade vi oss och köper Nibe.


 
Nu känner jag att jag måste kontra Swelis Nibekampanj här... ;)

Vi har en IVT bergvärmepump som vi köpte begagnad från svågern. Han byggde ut källaren och bytte för att han behövde en med mer kapacitet. Den här är en IVT Greenline 4 som snurrat problemfritt sen -98. Han köpte en ny IVT som också funkat bra sen ett år tillbaka.

Jag känner åtminstone två till som har IVT bergvärmepumpar och haft dem några år utan problem.

Nibe däremot har jag hört ska ha problem från flera håll, ett finns dokumenterat här: http://www.stavshojden.com/stavshojden.sjdhf/Information till medlemmarna.htm

Inget är lätt här i världen  :)
 
Tack Karl XII !

Jag bara återgav det jag hörde av flera oberoende installatörer och hustillverkare. Jag vill inte heller köpa något som är dåligt :(

Bra att du sa ifrån!
Det blir en revidering av frågan för vår del.
 
Jag har mailat IVT och frågat om 490 & 495. Vi fundrar på ett 1 och halvplan på ca 170 i yta och jag frågade vad som är bäst. Svaret blev;

"Ditt hus ligger i gränslandet mellan en 490 & 495 Twin .
Du får helt enkelt överväga en lite dyrare installation mot en lägre driftkostnad . 495 Twin står för högre investering & lägre driftkostnad. Med nuvarande elpriser så blir driftkostnaden ca: 2500 :- lägre med 495 Twin i jämförelse med 490 . Bergvärme är inte aktuellet eller ens intressant i ditt fall. I ditt hus kommer det bli för kostsamt att sätta in en ren berg/jordvärmepump i och med att det är ett nybygge också."

Vad har ni för kommentar om IVT´s svar?
/Jonte


 
Bor man söder om Stockholm kanske mellanskillnaden gör mer nytta i en braskamin som kan användas de få dagar som ute-temperaturen ligger under vad värmepumpen klarar.
 
Menar du Janne att det är därför som det inte är nån idé att satsa på att borra?
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.