En kombipanna är ju en kompromiss och är därmed inte bra på något. Satsa på ett bränsle och få det riktigt bra istället.
 
mexitegel: Ved ligger klart närmare till hands än pellets, och det största problemet med pannan i nuläget är väl egentligen att vedutrymmet är för litet. Att elda pellets är helt sekundärt, och det handlar i princip då om att kunna dra igång en pelletsbrännare när man ska vara borta mer än ett dygn (är det riktigt kallt ute så är det ungefär där någonstans som systemet är så kallt att elpatronen kommer gå igång annars, och då är det inte mer än 18 grader eller så inomhus vid det laget.) Om pellets i det läget inte är helt effektivt spelar ingen större roll, det mer intressanta är om det fungerar över huvudtaget, och om det fungerar att enkelt växla mellan de två bränslena.
 
OK, men är det inte onödigt att ha pellets som backup? Du får rätt mycket el för pengarna du behöver lägga på ett ett pelletssystem nämligen.

Jag tycker bara du krånglar till det för dig :)
 
Pelletsbrännare kan jag köpa begagnat och billigt, det bor en pelletsbrännare 100 meter ifrån mig som inte används längre (vet dock inte om modellen passar i min panna, eller hur det går att ställa om till vedeldning med den, men..), och eftersom att det bara är reserv så duger en gammal soptunna (vilket behändigt nog ingick en extra i husköpet) fint som pelletsförråd =)
 
(Elpatronen är min backup för övrigt, vill dock helst inte köra den då den är allt annat än billig i drift.. :) )
 
Ja, det blir säkert bra då.
 
Det är det jag inte vet, fungerar det överhuvudtaget att göra så? Tänker mig att det absolut inte alls är självklart att det går att elda ved med en pelletsbrännare monterad?
 
Jag kan inte särskilt mycket om din panntyp.
Kika på www.pellets.info istället. Där finns säkert någon som bränner pellets i en likadan panna som din.

Jag tror du är inne på rätt väg.
Och avvakta med att gå för fort fram.
Uppvärmning kostar, oavsett vilket värmeslag man väljer.
 
Jag tror det är svårt att elda ved med pelletsbrännare monterad.
Jag tänker då på risken att värmen/elden letar sig bakvägen genom brännaren när inte fläkten går, samt att den helt enkelt är ivägen för veden.
Men har du rätt brännare, och rätt monterad, ska det inte ta många minuter att demontera/montera den.
 
bax: Mjo, får undersöka lite vad som går att få till

GoForIt: Jag tar det piano, jag sitter där jag sitter, mitt vedförråd är inte tomt förrens om två år eller så, men jag tänker att det är bra att börja fundera i tid :) Mina funderingar rör sig snarare kring hur mycket det kostar, och vilken arbetsinsats som krävs.
 
Onkelborg skrev:
.....Mina funderingar rör sig snarare kring hur mycket det kostar, och vilken arbetsinsats som krävs.
Rätt tänkt, bor man lite på sidan om tätbebyggt område och inte är "tvingad" till fjärrvärme handlar uppvärmningsvalet ofta om hur man värderar sin fritid.
Jag känner flera som älskar att stå på vedbacken, och älskar att se lågan brinna i pannan eller kaminen.
Det är väl grottmänniskan i oss... :)
Och jag känner många som överhuvudtaget inte vill tänka på hur huset värms.
 
Det här är inte tätbebyggt område i alla fall, och fjärrvärme lär inte komma hit förrens tidigast 2050, mest troligt, då det har jag inte ens övervägt ;)

Vedbacken håller jag mig långt borta ifrån, möjligtvis att jag skulle kunna stå med en vedprocessor en helg och mata den, men så mycket mer än så vill jag inte göra med veden. Elda går väl an, men det är lite drygt ibland.. ;)
 
Gaselle har ett både fint och prisvärt alternativ om man vill kombinera ved och pellets.
Skilda förbränningsrum och helt oberoende gör att man kan låta pelletsen gå in när vedbrasan brunnit ut och t anken kallnat.
 
Lillkorpen skrev:
Gaselle har ett både fint och prisvärt alternativ om man vill kombinera ved och pellets.
Skilda förbränningsrum och helt oberoende gör att man kan låta pelletsen gå in när vedbrasan brunnit ut och t anken kallnat.
Och vad kostar en sådan fin anläggning, mellan tummen och pekfingret..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.