bstrand122 skrev:
Var bygger ni och hur mycket lånar ni? Tycker det låter overkligt bra... Vi har lånebehov på 1 825 000 och lägger in 125 000 på lånet samt cashar lagfart och pantbrev. Det bästa vi fått är 2,40 rörligt och 3,08 på 4 år, på FSB.
vi bygger i skåne och kommer att låna ca 2,4 milj. allt i bottenlån och rörligt (3-mån).

vi har fått 2,25 av SEB, 2,23 av Skandia, samt 2,2 av SHB. Speciellt SHB har bett att få återkomma ifall ytterligare sänkning kan vara aktuellt (måste fråga kontorschefen)

edit: japp. 2,1% fick vi till slut...
 
Fick andra offerten från Handelsbanken (GBG) idag:

rörlig ränta 2,20%
3 mån 2,32%
1 års bindn. 2,39%
2 års bindn. 2,64%
3 års bindn. 2,94%
5 års bindn. 3,19%
8 års bindn. 3,69%
10 års bindn. 3,85%

Lånebelopp ca 2 700 000:- (endast bottenlån)
Amorteringsfritt.
Fri värdering av huset när det är klart.
Inga uppläggnings- eller aviseringsavgifter.

För att hamna jämnt med Skandiabanken inkluderade de familjeskydd (värt 0,09%) så siffrorna är i grova drag Skandias +0,09%, fast de erbjuder längre avtalstider och bottenlån upp till 85% mot Skandias 80%.

Detta är min första konkreta offert och jag har bara 'hotat' med Skandiabanken så det finns förmodligen lite utrymme nedåt.

Nästa vecka skall jag prata med Bohusbanken, SEB och FSB. Någon borde väl kunna toppa Handelsbanken?
 
Skrev på papprena idag hos Fsb idag.

rörligt 800´000 kr 2,18%

5-år 700´000 kr 3,10%

12-år 700´000 kr 3,70%

Ingen amortering, ingen kontantinsats allt i bottenlån. Halva priset för mig och frugan på betalkort och internetbank.
 
koho11 skrev:
Skrev på papprena idag hos Fsb idag.

rörligt 800´000 kr 2,18%

5-år 700´000 kr 3,10%

12-år 700´000 kr 3,70%

Ingen amortering, ingen kontantinsats allt i bottenlån. Halva priset för mig och frugan på betalkort och internetbank.

Vilken FSB var det hos???
 
koho11 skrev:
Skrev på papprena idag hos Fsb idag.

rörligt 800´000 kr 2,18%

5-år 700´000 kr 3,10%

12-år 700´000 kr 3,70%

Ingen amortering, ingen kontantinsats allt i bottenlån. Halva priset för mig och frugan på betalkort och internetbank.
Återigen ett nytt svenskt världsrekord i långränta. koho11 hur kommer Du ned till dessa nivåer? Är Din motprestation att Du lånar ut 3/4 av Din egen guldreserv till FSB?
 
LF-Bank
3.05 i byggkreditiv

3 månaders 2.44
3-åring 3.15
5-åring 3.40
10-åring 4.30

Inga avgifter.
 
Don Tom skrev:
Återigen ett nytt svenskt världsrekord i långränta. koho11 hur kommer Du ned till dessa nivåer? Är Din motprestation att Du lånar ut 3/4 av Din egen guldreserv till FSB?
Skulle ju kunna ha att göra med att aktuell hustillverkare/byggare möjligen kan ha ett 'eget' avtal med lokalt sparbanskskontor, vilket skulle kunna ge kundern en avtalad 'ränterabatt' med automatik, men det är bara en gissning från min sida.

FSB's officiella 12-årsränta är 4,26% och en sedan tidigare (iaf. då räntorna var högre ;)) avtalad ränterabatt på 57 punkter är ju inte helt ovanligt att hustillverkare har i samarbete med enskilda banker/kontor.

Är inte det anledningen så måste koho11 vara lycklig nog att ha en utmärkt bankkontakt eller vara en synnerligen värdefull kund för bankkontoret, eller varför inte bägge delarna i kombination :)

Hursomhelst, Lycka till koho11 :D

MVH//Christina.
 
Ja, jag är nöjd med mina räntor.

Nej det är ingen hustillverkares rabatt, vi har byggt lösvirke.

Ja, jag har tydligen en schysst bankkontakt för jag förhandlade knappast. Prutade 0,15 % på femåringen och 0,20 på 12-åringen. Inget prut på det rörliga.

Att jag skulle vara en guldkund tror jag inte. Både jag och frun är kommunalt anställda utan fömögenhet.
 
Men då har du väl helt enkelt turen på din sida samt din goda bankkontakt och det är ju verkligen inte att förakta :)

Faktiskt extra kul att höra att det går att få sådana bra villkor även som kommunalt anställd utan förmögenhet :D

MVH och hopp om fortsatt minst lika god tur med nya huset :)//Christina.
 
Idag fick Föreningssparbanken sin första chans. Lite omständlig handläggare (långsam):

3 mån 2,30% (detta kunde han justera ned sa han)
2 års bindn. 2,59%
5 års bindn. 3,17%
10 års bindn. 3,64%

Lånebelopp ca 2 700 000:- (endast bottenlån)
Amorteringsfritt.
Fri värdering av huset när det är klart.
Inga uppläggnings- eller aviseringsavgifter.

Blev dock besviken då jag frågade vad de erbjöd för motsvarighet till Skandiabankens familjeskydd, och han berättade att de matchade alla sina kollegor. Sedan klämde han ur sig att detta familjeskydd/efterlevandeskydd hos dem kostade +0,22%. Alltså ca 6000:-/året.

Finns det alternativ till dessa 'familjeskydd'? Dvs kan man tecka lånet hos ett kreditinstitut och sedan ta en separat försäkring motsvarade efterlevande-/familjeskyddet?

Nåväl, för att vara deras första försök får man ändå säga att de ligger bra till.....

Kvar på programmet denna vecka:

Bohusbanken och SEB.
 
Hørde av min syster, som køper hus i norra stockholm att de fått en rørlig rta av SEB i STO på 2,0% samt 3,15 % på deras topplån. Måste nog vara rekord hittills eller??? Och då har de inte ngn rabatt från husvillverkaren...

Anna
 
Ser att några lyckats ganska mycket bättre än oss, även om "mycket bättre" i dagsläget handlar om tiondelar och kanske egentligen ett par hundralappar i pengar... Men vi har iallafall skrivit idag hos Handelsbanken /Stadshypotek till följande:

595 000 kr, 5 år, 3,35%
595 000 kr, 2 år, 2,53%
595 000 kr, 3 mån ("halvrörlig"), 2,55 %
315 000 kr, topplån rörligt, 4,15%

Inte strålande kanske, men sämre kunde det också ha varit. Låneskyddsförsäkring ingår i detta. som normalt skulle kosta 4 000 kr/år. Inga uppläggningskostnader.

 
annsta skrev:
Ser att några lyckats ganska mycket bättre än oss, även om "mycket bättre" i dagsläget handlar om tiondelar och kanske egentligen ett par hundralappar i pengar... Men vi har iallafall skrivit idag hos Handelsbanken /Stadshypotek till följande:

595 000 kr, 5 år, 3,35%
595 000 kr, 2 år, 2,53%
595 000 kr, 3 mån ("halvrörlig"), 2,55 %
315 000 kr, topplån rörligt, 4,15%

Inte strålande kanske, men sämre kunde det också ha varit. Låneskyddsförsäkring ingår i detta. som normalt skulle kosta 4 000 kr/år. Inga uppläggningskostnader.
En tvåårig på 2,53% är ju inte alls dåligt. Känns lite konstigt att denna hamnar lägre än den 3 mån bundna, men det kanske var här krutet lades vid förhandlingarna?
 
Tro det eller ej, men det reagerade jag inte över förrän du sa det nu!! :-/
Men nu när jag kollar närmare så tror jag att rabatten las dubbelt på 2-åringen istället för hälften hälften på den och 3-månaden, av misstag helt enkelt..... Ska ringa tillbaka och kolla upp det imorrn. Vore ju fint att få behålla rabatten på 2-åringen och ändå få den tänkta rabatten på 3-månaden....
 
Hrm. Jag hade nog valt att ha kvar den högre rabatten på 2-åringen. 3 månaders avtalet går ju att göra något konstruktivt med om 3 månader......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.