nizzehult
Klurade länge på hur man skulle byta ut de gamla lysrörsarmaturerna mot nåt modernare.
Så ramlade jag på några LED-stripes på ebay som är 50cm långa och som har de nyaste 5630-dioderna (36 st) som lyser utav h-e!
Kommer med lämplig aluminiumhållare men dumt nog så fick man köpa plasthållarna till dessa separat, glöm inte dessa.
Det bästa var priset: ca 35,-/st inkl frakt!


Till detta köpte jag sedan lämpliga trafos (ca 75,-) och en lågvoltsdimmer (65,-) som även har en liten IR-fjärr.
Jag köpte en 60W trafo för fyra stripes och en 24W för två. Dom är CE-märkta. Stripsen drar ca 8W/st.


Köpte först hem varianten som var "cool white" men beställde även de som var "warm white" för att jämföra.
I köket visade sig faktiskt att cool white funkade bättre!
Hittade även en variant som var vattentät, man har helt enkelt lagt epoxy i skenan.
Då blir dom enkelt rengörbara men möjligheten att kapa ner den till mindre bitar bortfaller.


Sök på detta på ebay: "0.5M 50CM 12V 36 LED 5050/5630 SMD Hard Strip Light Aluminum"
"Waterproof 50cm 1.64feet DC 12V 36 LED 5630"
"Power Supply Transformer 110V~240V - DC 12V Driver for LED Light"
"Infrared IR Wall Switch Dimmer Remote Control DC12V~24V"

Lycka till och återkoppla gärna. (y)
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Har motsvarande hemma fast köpte 5m vattentät led list samt varmvit, riktigt nöjd :)
 
Jag köpte en silikontätad 5m list, det tog ett par iterationer innan jag fick en varmvit som inte var kall utan iaf neutral.
Kör det på en "12V 5A" adapter, som jag får 3-4A från (listen tappar spänning längre ut), jag matar den från mitten.

Det blir väldigt bra ljus precis där man behöver det, över bänken (jag har överskåp hela vägen)
 
Bilder på det?
 
nizzehult
Bifogar några bilder. Svårt att se skenet då man inte kan kräma på för exponeringens skull.
Kabeldragningen döljs bakom kröningslisten så den ser man bara om man kollar under, har alltså använt krympslang och lött på skarvkabel. På bild #2 syns dimmern.
Sitter ännu inget kakel på väggen som synes.

IMG_0581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Du har inte en bild också hur pass det lyser upp bänkskivan? En bit ifrån...?
 
nizzehult
Lite svårt att avgöra men här är ett kort utan blixt. Här sitter två stripes med 30cm mellanrum men eftersom skåparna är 160cm så skulle det gå att få in tre stripes.
Man kan väl säga att detta lyser klart bättre än den gamla bänkarmaturen med lysrör som satt där tidigare.

IMG_0585.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Nu har vi haft den här lösningen ett par veckor och är inte lika entusiastisk längre.
Det som har hänt är att 4 av 5 stripes har dioder som lyser allt sämre, på en är det riktigt illa.
Har kontaktat leverantören och han har lovat att "ordna det". Hur han ordnar det återstår att se...Kanske vi bara har haft otur?
Satte upp stripes som är non-waterproof så länge och dessa lyser med full styrka. Kan det vara expoyn som ställer till det?

Har även hört talas om att det numera finns en färg mellan "cool white" (som kan upplevas lite kall) och "warm white" (som kan upplevas lite gul. Kallas ofta "pure white". Någon som testat?

Har sett att stripes på rulle (5m) kanske skulle duga i stället, någon som har testat?
Hur han man då löst skyddet mot vatten, är det epoxylimmat även där? Måste vara enkelt att rengöra när det är under en diskbänk.
 
Jag köpte 5050 RGB och mina waterproof hade bleknat betydligt från att jag installerade, till att andrahands-hyresgästen flyttat ut. 5 månader o h jag kunde verkligen se skillnad då jag inte varit dit på länge.

Tycker att de icke-epoxade också falnade. Epoxy på toan och de andra bakom lamellgardin och i kök. Såklart med RGB-Dimmer för att kunna välja färgton och prylböga med fjärrkontroll :)

Före
1335972596897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter, dock blev det täcklucka och nya handtag också innan försäljning
DSC00655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum

IMG_0529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toan. Satte en kvartsstav runtom hela toan i skarven mellan mattorna, och ledlisten riktad rakt upp i taket.

Hörde ett surrande ljud när man dimmade till vissa färger också, lite störande men det kostade ju knappt nånting så det går inte att klaga. Ca 200kr komplett med dimmer och trafo 5m

ledlist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nizzehult
Hm. Ja det här var ju en effekt som jag inte hade räknat med. Vad säger ni som har kört LED ett tag, blir dom svagare?
 
Funderar på att följa era exempel och sätta upp "ledtejp/led-stripes" i bland annat kök och klädkammare, dessa avser jag sedan styra med mina Z-wave utrustning. Jag letar alltså efter prisvärda LED-stripes, 12Vs, RGB.

Några tips?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.