b8q skrev:
Det är i såna lägen man helst har skruvat glesen istf spikat...
Jepp, det är skruvat, men det gick faktiskt bända bort stegen - de två takstolarna på bilden var inte skruvade - men det krävdes ganska mycket våld :)
 
Det har visat sig att det inte hjälper att man är civilingenjör, har arbetat som elektriker, vet vad standard säger om höjden på eluttag, dessutom mätt de redan existeraden uttaget i köket för att sätta det nya inne i hörnet där alla vill ladda sina telefoner på rätt höjd, och när man skall borra för matningen genom innerväggen dessutom inte glömt att lägga till de centimetrar som skiljer mellan var kabeln skall komma in och höjden till botten på uttaget, OM man inte klarar av att använda en tumstock! Om man har bestämt sig för 17cm så skall man sätta borret på den sjuan som står efter 10:an. INTE den sjuan som står efter 20... :mad::surprised: Det blev iaf lätt att få plats under uttaget med snabbdammsugaren som står i samma hörn.

Nåja, det blev bra på andra sidan i alla fall, för där kunde jag gå in genom övre hörnet på det uttaget (båda är utanpåliggande) så det sitter iaf bara någon centimeter fel i höjd. Hur var det Bamerikanen sa? "Measure *twice*, cut once..."
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Då är det smidigt att pappa är med #gratisbyggmaterial
Tyvärr tyckte han inte att han behövde ha med sig sin plånbok. Han skulle ju bara åka med och då behövs ju inget körkort...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det har visat sig att det inte hjälper att man är civilingenjör,
Näe, utbildning har sällan med intelligens att göra, jag skulle kapa 2,10m, markerade vid 2m och mätte 10cm till.

Gissa var jag kapade.
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Det är därför man har en talmeter istället. Då händer aldrig det där. I

Istället blir det 10cm fel av helt andra skäl. Har jag hört andra berätta på forumet.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
ullberg
blackadder skrev:
Näe, utbildning har sällan med intelligens att göra, jag skulle kapa 2,10m, markerade vid 2m och mätte 10cm till.

Gissa var jag kapade.
Och efter ett par misstag lär man sig att mäta det korta måttet först. Den som lärde mig det har betydligt mindre utbildning än jag har (hur det är med intelligensen låter jag er bedöma...)

/U
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ullberg
MathiasS skrev:
Har jag hört andra berätta på forumet.
mmm, just det...

Trots att jag älskar mina talmetrar undrar jag om det inte hade varit bättre för mig om det bara funnits en skala, just addera 10 cm tror jag att jag kan fixa utan större misstag. Att läsa på rätt skala däremot - jag tror jag får nobelpris innan jag fixar det med bättre hitrate än säg 75-80%...
 
Snailman
MathiasS skrev:
Det är därför man har en talmeter istället. Då händer aldrig det där. I

Istället blir det 10cm fel av helt andra skäl. Har jag hört andra berätta på forumet.
hm, har ibland tänkt att det vore bra om den inte hade någon skalmarkering alls, har den mest till att mäta innermått och föra över till biten som ska sågas, och då använder man den ju snarast som en mätkäpp och själva siffrorna är ointressanta...
 
  • Gilla
Plåster
  • Laddar…
ullberg skrev:
Och efter ett par misstag lär man sig att mäta det korta måttet först. Den som lärde mig det har betydligt mindre utbildning än jag har (hur det är med intelligensen låter jag er bedöma...)

/U
Men då blir ju brädan hela två meter för kort istället för bara 10cm... ;) Nej, det var ju en smart idé. Jag har själv inte insett talmeterns förträfflighet, men jag känner och har jobbat med många som svär vid den. Det är väl ytterligare ett tecken på min bristande intelligens.
 
Jag mäter tre gånger. Lite OCD skadar aldrig. Aldrig. Aldrig.

:D
:D
:D
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
ullberg skrev:
Och efter ett par misstag lär man sig att mäta det korta måttet först. Den som lärde mig det har betydligt mindre utbildning än jag har (hur det är med intelligensen låter jag er bedöma...)
/U
Funkar ju med tumstock men knappast med talmetern... att först mäta det korta avståndet.....då har man ju ingenstans att fästa" flärpen" för att kunna mäta det långa....eller????:x
H0051359203_marking-measure-talmeter-2m-3m_artnr_359203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Remne skrev:
Funkar ju med tumstock men knappast med talmetern... att först mäta det korta avståndet.....då har man ju ingenstans att fästa" flärpen" för att kunna mäta det långa....eller????:x
Du har rätt i att jag menade med tumstock, men läget förändras ju inte av att man använder en talmeter.

Antingen är det mått man ska mäta kortare än talmeterns längd (3 resp. 5 meter är det väl), och att då inte ta det som ett enda mått, tja det är ju inget jag rekommenderar ;)

om det istället är längre än talmetern är lång, tja då spelar det ingen roll om du mäter det korta eller det långa först, andra gången du mäter kommer du oavsett inte ha något att haka fast i (så man kan säga att du lika gärna kan mäta det korta först... ;) )
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Jag mäter tre gånger. Lite OCD skadar aldrig. Aldrig. Aldrig.
och vilket av de sex stecken du sen har är det du sågar efter då? ;) ;) ;)
 
  • Gilla
greebfighter och 3 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
om det istället är längre än talmetern är lång, tja då spelar det ingen roll om du mäter det korta eller det långa först, andra gången du mäter kommer du oavsett inte ha något att haka fast i (så man kan säga att du lika gärna kan mäta det korta först... ;) )
Jo, det är ju klart...men andra måttet är ju oftast kortare och således är det mindre band ute på talmetern...och det är ju "säkrare" att hålla tex 10cm på frihand än 2meter......vilken nonsens diskussion det här blev.....:D

Jag har ett Hultafors BT5 det funkar bra....om jag använder tumstock, märker jag 2m med en punkt och slutmåttet med streck...har funkat hittils.....
 
  • Gilla
Petter Forsen och 1 till
  • Laddar…
En nära släkting beställde måttbeställda myggfönster till hela huset.

Snickarn sa "konstiga mått du har?... "

Närå, inga problem, gammalt hus vettu....

Visade sig att tumstockenhan mätte med saknade en "sektion".

Så "någon" hade sett en trasig tumstock och sedan tryckt ihop den.

Tror ni han kasta den långt så inni... :)
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.