Ja pratar om gamla träfönster.
 
Okey...då vet vi det, det har ju dock inte med attraktionsvärdet att göra. Att det är mindre kallras samt ev mer komfort med 3-glas pvc.etc det köper jag helt å hållet! Det enda jag ville påpeka var att attraktionsvärdet inte alls är större med pvc fönster jämfört med riktiga fönster!
 
Det var fel av mig att skriva allt i en gröt som jag gjorde. Min mening var att ge ett billigare uppslag för TS, sen är det upp till honom att överväga.

Jag själv hade aldrig en tanke på PVC när jag bytte ,dels pga fläskigare konstruktion samt majoriteten har inåtgående fönster.

Varje förbättring som gjorts på ett hus som minskar de långsiktiga underhållskostnaderna, höjer komforten, förbättrar driftsekonomin etc torde höja attraktionsvärdet. Hur var och en sedan värderar/prioriterar detta handlar mest om vår personliga smak.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Attraktionsvärdet är av väldigt låg betydelse för mig då jag inte planerar att flytta förrän om så där 40 år...

Har haft ögonen på PVC-också men är lite rädd för att det ger ett "billigt" intryck om det syns att det är plast. Aluminium känns mer "kvalitet" men då är ju såklart prislappen därefter också. Vill gärna slippa det underhåll som krävs på trä.
 
Marre666 skrev:
Okey...då vet vi det, det har ju dock inte med attraktionsvärdet att göra. Att det är mindre kallras samt ev mer komfort med 3-glas pvc.etc det köper jag helt å hållet! Det enda jag ville påpeka var att attraktionsvärdet inte alls är större med pvc fönster jämfört med riktiga fönster!
"Riktiga fönster" - förmodar att du syftar på fönster där man fortfarande använder trä till karm och båge.

Attraktionsvärdet beror givetvis på vilken kund du vänder dig till. Ska du sälja huset till en bygderomantiker kommer han säkert att föredra träkarmar. Ska du i stället sälja till någon som prioriterar teknik och ekonomi så föredrar han givetvis fönsterkarmar av PVC-komposit.
 
Nu har jag iof ett stort tekniskt intresse iom att bland annat jobbar med hydraulik & elektronik och valde tex när vi gjorde hål i väggen för altanen en parfönsterdörr från Tanums med utsidan i aluminium, den var mer än dubbelt så dyr som en pvc historia att påstå att någon som är tekniskt intresserad prioriterar plast är bara bullshit...känner inte en enda seriös snickare som skulle förorda pvc framför kvalitetsfönster i trä! Men visst sätt du in plast fönster om föredrar det samt kanske lister i frigolit och varför inte ett duschset i plast från Biltema när vi ändå är i farten :)
 
  • Gilla
fönsterpåven
  • Laddar…
Folk sätter in plast för att det är billigt, inget annat.
 
  • Gilla
fönsterpåven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.