Har ganska mycket sprickor i grunden. Redan innan vi lagade i somras var det gjort tidigare längst ner mot marken vilket syns på bilderna, det är ganska fult lagat och syns rätt så tydligt. Men som sagt, i somras innan jag målade grunden tog jag på nytt bort lösa bitar med bruk där det var luft bakom, fyllde igen med kalkcement och även sprickor, vissa lagades med silikon. Nu har många spruckit upp igen(inte de med silikon), men det är ganska små.

Det som gör mig mer orolig är det som syns på de tre nedersta bilderna från källaren(pannrum, gillestuga, ducsh, WC,matkällare, förråd och gästrum), i gillestugan, där har de sprickor som suttit ett tag blivit lite större.

Hur ska jag gå tillväga med detta? Inte så fint, men ännu värre, kan jag få problem med fukt mm?


SAM_1312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAM_1311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På bilden vid rosenbusken utanför uterummet var bruket väldigt poröst och lossnade en del när jag skulle skrapa bort lös färg, även på vissa andra ställen. Är detta normalt eller varför blir det så? Kollar jag på andra hus i området med källare ser jag knappt inga sprickor eller att det släppt som på vårat hus.
 
Lättbetong spricker väldigt lätt.
Vi har en hel del sprickor i vår källare som ser ut som dina.
Jag har dock lagat ett antal med Ardex A46 utvändigt och med kakelfix invändigt.
Det har inte spruckit upp igen.De ställen där jag däremot provat att laga med puts har spruckit upp relativt snart efter lagningen.
Såga ut så du får som en triangel in i sprickan och spackla i med A46 och putsa sedan över lagningen

Fredrik
 
Du menar lättbetongen inne i källaren?
Varför spricker bruket utomhus? Sättningar? Inte mycket att göra åt va?

Det tråkiga är att jag tog bort tapeter och målade i källaren och gjorde om hela gillestugan bara för ett år sen. Då blir man väl tvungen att måla alla väggar igen sen.

Är det någon fara som det är nu, eller är det något som endast behöver göras av utseendemässiga skäl?
 
E
Målar du med samma kulör så räcker det att måla över lagningen, eventuellt hella den lagade väggen
 
Vad lagade du gillestuan med?Vanligt spackel går inte att laga betong med det måste vara cementbaserat för att hålla.Laga enligt det jag skrev ovan och för säkerhetsskull limmar du en remsa glasfiber väv över lagningen innan du spacklar och tapetserar/målar
 
Du menar att jag ska knacka bort lite så det blir lite mer att fästa på, i med kakelfix, på med glasfiber sen spackla och måla?

Är detta något som är akut eller på något vis påverkar negativt på huset med fukt eller liknande eller är det bara för att få bort ful spricka?
 
Exakt.Det är nog ingen fara vad gäller fukten.
Lättbetotong spricker lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.