Hej.
Håller på att montera min garageport, av standard modell som monteras mot innerväggen.
Jag behöver därmed göra smygar (kallas det så när det är utvändigt?) till sidorna och ovansidan på portöppningen.
Väggen till garaget är tämligen tjock, från utsidan ytterpanel till gipset invändigt så är det 27cm.

Detta gör ju att det inte bara gå att ta vilken bred bräda som helst att montera där.

Någon som har tips på hur man löser detta snyggast?

Har funderat på flera modeller, dels att bara sätta 2st brädor, typ 135+135 jämte varandra, alternativt att sätta en 195 och sen en 195 som går omlott, detta gör ju dock porten mindre.

Eller finns det andra bra lösningar?
 
S
en "snygg" plåt??
sett lösning där som satte minerit som smyg.
 
Snailman
Sätt panelbärdor där, tex dubbelfasspont, såga bort sponten/noten åt fasaden till, så den passar mot ett foder runt porten, sätt brädorna stående på sidorna och liggande upptill, alltså inte små korta stumpar på någon sida...

jag tror det är bäst att sätta dem som om regnet kommer in mot porten = sidan vänd mot fasaden skulle varit uppåt om man använt den som liggande panel.

Vet ínte om det går att förstå något av detta:)

edit kolla här http://www.elbygghjalpen.se/garageportrelaterade_snickerier.html
 
En 220 bräda först sedan en plåt resterande cm kanske?
 
Jag röstar för plåtbeklädnad, så har jag själv gjort på de två garage jag byggt. Nedan är en bild från bygget av mitt senaste, där blev det smygar i samma aluzinkplåt som vi har på taket, de passar mycket bra ihop med portarna som är lackade silver.
På bilden saknas fortfarande foder runt portarna.

blogger-image--1330256998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffan Masur och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag röstar för plåtbeklädnad, så har jag själv gjort på de två garage jag byggt. Nedan är en bild från bygget av mitt senaste, där blev det smygar i samma aluzinkplåt som vi har på taket, de passar mycket bra ihop med portarna som är lackade silver.
På bilden saknas fortfarande foder runt portarna.
Hur ser det färdiga avslutet ner mot plattan ut? Plåten är ju för kort som det ser ut? =)
 
Japp, jag valde att avsluta med mineritskivor längst ner vid lecasockeln. (ej monterade på bilden ovan)
Men facit i hand hade jag dragit plåten ända ner, det hade blivit mindre jobb.
 
  • Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
Jag tror det lutar åt plåtinklädnad av något slag.
Dock så tror jag att jag ska sätta en vanlig 1 tums bräda först då jag måste vara klar senast på tisdag med detta då jag reser utomlands på torsdag och kommunen ska komma och kolla på det på onsdag för att få slutbeskedet på garaget.
 
Hej. Jag har tänkt lösa mina smygar på samma sätt, med plåtar som är invikta 5cm på in och utsida. Jag är dock osäker på hur långt ner man bör dra plåtarna. Jag har tänkt att sluta ca 1cm ovanför plattan för att slippa att plåten rostar eller så sluta kant i kant med panelen. Putsa lekan bakom får jag ju göra. Behövs någon spalt mellan plåt och sten för att ev fukt inte skall bli kvar?
 
Alu/zink rostar inte om du väljer den.
Snyggare att gå mot plattan.
 
Gör ni en luftspalt innanför plåten eller lägger ni den direkt mot regeln som? Tänker på kondens som blir vid varmt och kallt vid plåten. Skall själv montera plåt nu och har lite funderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.