Hej,

Jag vill ta isär min kökskran som på sistone blivit riktigt trög i alla riktningar för att se om det är kalk eller en packning som gått.

Har lyckats pilla av locket på min kökskran men sedan har jag inte lyckats komma längre. Har försökt med en skiftnyckel att vrida den översta kromade delen (den precis under det vita plastdelen) motsols utan framgång. Den sitter som berget och det sista jag vill är att dra sönder kranen.

Någon som har några tips?

Mvh

Daniel
 
  • DSC_1139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Det där skulle jag påstå är en Mora Temp, det du ska göra är att vrida muttern motsols (sorry ;) ), se sid 31 i servicehandboken:

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=3s9x8qbf5q7vkdmb&gInitPage=31&emstf

Det brukar var trögt och visst finns det en risk att den går sönder, men för det mesta brukar det gå bra med lite våld. Man skulle kunna börja med lite kalklösande rengöringsmedel och försöka få in det i gängorna för att underlätta.

/U

EDIT: för säkerhets skull vill jag bara kolla att du identifierarat närmsta avstängning och använt den (eller gör det medan du väntar på att rengöringsmedlet ska verka)...
 
Redigerat:
Om du har repor i kolven (den gröna delen) är lämpligt att byta både kolven och insatsen.
Snåla inte genom att bara byta ena delen. Den riskerar att förstöras snabbare om den andra delen är gammal och behålles.
Annars kan du prova att smörja med lite armaturfett för att få den mer rörlig.
 
Det finns ett specialverktyg för att lossa muttern. Det tillsammans med en lätt smäll med hammaren brukar få loss muttern. Använd aldrig rörtång eller polygrip då muttern kan deformeras.
 
Börja med att ta ut sprinten som håller själva "handtaget" och tag loss detta.
Då får du lite mer plats att jobba på utan att skada kranen.

Tror att du sen kan ta bort den vita plast delen man kan vara så att du måste lossa den omtalade muttern först:
Sen kan du lyfta upp den vita plast delen. Tror även att du kan lyfta ut själva hylsan sen.
 
Stort tack för all bra info ! :)

Mvh

Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.