I
Jag har en svets. Jag behöver en 25 m skarvsladd. Svetsen bör avsäkras med 16 A för att klara hela registret och kabeln ska vara 2,5 m2. Rätt don till denna är, 120px-16A-plug.jpg
Svetsen är bestyckad med den här, vilken användes för 10 A,120px-CEE_7-7.jpg
Så hur gör man?
Det handlar ju inte enbart om svets, kan ju vara vilken strömkrävande utrustning som helst.
Rätt borde väl vara att byta anslutningsdonen på dylik utrustning till 16 A donen.
Men det ställer ju till det med anpassningen, det är väl inte så vanligt att det finns sådana uttag i husen. Eller finns det schuko-don som är godkända för 16 A?

Svarar själv på det sista, jo det finns, men endast avsedd för 1,5 mm2 ledare. http://www.esska.se/esska_se_s/Jordad-stickpropp-250V-IP44-9539990512BL-16500.html
Och vad hjälper det om inte vägguttaget är godkänt för 16 A?
 
Redigerat av moderator:
De flesta schuko don är numera godkända för 16A. Men uttag säkras för det mesta 10A, och trådarna till uttaget är oftast 1,5 kvmm. Och det är väl inte helt rekomendabelt att köra ens 10A några längre tider i ett sådant uttag (finns ett par nyare trådar här om brända uttag).

Jag vet att en del hantverkare håller sig med perilex (spiskontakt) adapter för att dels kunna få ut trefas, men även 16A enfas. De drar ut spisen i huset där de jobbar, och kopplar in golvslip etc.
 
I
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabel. Lite märkligt och vilseledande att man då godkänner ett don man bara kan peta in 1,5 mm2 ledare i, för 16 A.
 
16A över 1,5mm2 bör inte vara något problem så länge de sker i korta stötar. Hade det varit en VVB, torktumlare eller annan utrustning som drar mycket ström över lång tid hade det varit en annan sak.

Mitt förslag är att köpa en lämplig skarvsladd och koppla in i ett uttag som är säkrat med 16A.
 
16A kräver normalt 2,5 mm2 vid fast, infälld installation. Men för en lös kabel kan 1,5 mm2 vara godkänt.
 
Detta är en återkommande fråga. En utanpåliggande 1.5 kabel kan utan vidare belastas med 16A. En skarvsladd eller anslutningskabel är ju utanpåliggande. Det kan dock bli problem med spänningsfall vid längre längder.
 
I
pelpet skrev:
16A över 1,5mm2 bör inte vara något problem så länge de sker i korta stötar. Hade det varit en VVB, torktumlare eller annan utrustning som drar mycket ström över lång tid hade det varit en annan sak.

Mitt förslag är att köpa en lämplig skarvsladd och koppla in i ett uttag som är säkrat med 16A.
Den skarvsladden verkar ok. Då gäller det bara att hitta ett uttag som är säkrat med 16 A och godkänt för det samma.:rolleyes:
 
Om du har ett vanligt 16A trefasuttag kan du byta det mot ett sånt här, som också har ett 16A enfasuttag. Då får du båda delar. Eller så skaffar du en trefas till enfasadapter.
 
I
pelpet skrev:
Om du har ett vanligt 16A trefasuttag kan du byta det mot ett sånt här, som också har ett 16A enfasuttag. Då får du båda delar. Eller så skaffar du en trefas till enfasadapter.
Tackar för tipsen de kommer nog till användning. I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag inte har problem men då problemet kom upp i en annan tråd, och jag började tänka efter kändes det att frågan borde tas upp.
Känns som att varje hem borde ha tillgång till ett 3-fas uttag.
 
Redigerat av moderator:
I
Och i garaget är det ett måste, nästan.
Jag kör mina 16 A genom den här. IMG_0061.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ett 3-fas 16A CEE-uttag kan jag rekommendera att bygga en egen förlängingskabel för ändamålet. Jag har skruvat ihop en dito med fin 3G2,5 gummikabel med en 16A CEE-hane i ena änden och en högkvalitativ Schuko-hona i andra. Kanon till just invertersvetsen som kan vara lite kinkig med längre kablar.
 
Köpte mej just ett sådant hos Clas före jul när det var panik och jag inte hade tid att skruva själv.

Screen Shot 2014-01-08 at 13.39.12.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.