Hej! Har köpt ett hus med en el/oljepanna (Värmebaronen duo max) som körs med pellets nu. Huset är enplans, pannan står i källaren och expansionskärlet på vinden.

Har lite frågor ang, olika saker.

2ciguuc.jpg

1. Shunten

2. Antar jag är en blandarventil? Står K och V om det inte syns. Har dock dragit till max mot K men tycker fortfarande det är lite för varmt i kranarna, skållar sig nästan en bit över mitten på handfaten, alltså där ljummet ska vara. Kan den vara sönder? Tror det blev liite bättre när jag ändrade från mitten till max mot K där den står nu men inte mycket bättre.

3. Tyckte det var lite dåligt tryck(ca 0.4 bar, kolla sista bilden) så letade mig fram till att denna fyllde på systemet, fyllde på tills det rann ut genom röret men tryckmätaren ändrades inte av det. Är 0.4 normalt för en enplansvilla? Trycket sjunker inte heller utan ligger ganska stabilt på 0.4 vad jag än gör.

4. Antar att det är nån slags övertrycksventil för varmvattnet? Rinner ut från röret som går ut till vänster om jag vrider på den, släpper jag den fjädras den tillbaka till utgångsläget. Ur samma rör droppar även ut vatten när man använt varmvatten, ca 0,5l om dagen, är det normalmycket?

5. Denna vet jag inte vad den är till, bättre bild på nästa. Är skruvad till ungefär hälften just nu, alltså varken helt öppen eller stängd. Står kallvatten på det röret som kommer ovanifrån den.

6e26qc.jpg

2ntju9s.jpg
 
Redigerat:
S
Hejsan

Va, kollade du inte dessa enkla saker innan du köpte huset, det är ju en del av din undersökningsplikt och anledning att pruta om något inte är som det ska ;)

Till att börja med så måste du skilja på varm/kallvatten-kretsen och pannans vatten/radiatorkretsen. Men det kanske du redan insett ;)

0,4 bar låter väldigt lågt, du bör ligga på 1,5-2 bar för radiatorkretsen, kolla vid vilket tryck övertrycksventilen löser ut. Om du lyckades fylla på vatten tills den gjorde det så är det antagligen något fel på manometern. Lite lustigt också att den röda nålen står på 0,5 den borde stå på 1,5-2 nånstans. Tycker jag.

Det hela ser riktigt skumt ut. Min analys, som kan vara heltokig, blir som följer

Det främre röret, som går ner till blandaren, är inkommande kallvatten.
Det undre röret som går till blandaren är tappvarmvatten från pannan.
Efter blandaren sitter en T-koppkling där det undre röret går ner till pannan och är tilloppet till pannans varmvattenkrets. Jag vill bestämt minnas att man brukar dra kallvattnet direkt dit, via en ventil/backventil och jag tror det sitter en säkerhetsventil där också på min panna. Menmen här verkar blandat vatten användas som tillopp. Man kan ju tänka sig lite udda fenomen då när pannan stått still t.ex. borde varmvattenkretsen kunna bli trycklös om blandaren stänger kallvattentillförseln helt.
Uppåt från blandaren går det sedan till 4 säkerhetsventil som du säger. rakt upp är tappvarmvatten till huset och 5 där är backventil(?) och manuell ventil för avstängning vid behov och till höger har du 3 som är påfyllning till radiatorkretsen.

Ditt system verkar sakna en backventil från varmvattenkretsen till kallvattnet. Det tror jag måste finnas, istället sitter det en backventil ut på varmvattnet (tror jag) men det är till ingen större nytta vill jag påstå.

Du kan höra dig för på forumet pellets.info där finns säkert flera som kör med denna panna. Det kanske är ett vanligt fel med manomtern på denna modell. Man är sällan först med ett problem brukar det visa sig när man söker på nätet :)

Men det var en spännande 4-vägs, eller till och med 5-vägs (med en väg pluggad?) koppling där, nån sån har jag nog inte sett innan.

Kan det vara så kanske att den där 4-vägaren är en gammal blandar/shuntventil som någon dissekerat när de byggt om detta system på detta udda vis, tro?
 
  • Gilla
Sippo
  • Laddar…
Snickerick skrev:
Hejsan

Va, kollade du inte dessa enkla saker innan du köpte huset, det är ju en del av din undersökningsplikt och anledning att pruta om något inte är som det ska ;)
Köpte det för ett par hundra tusen under värdering av min farfar, så var inte läge att börja ta upp saker för att få det några tusen till billigare. Men han är i princip döv och blir väldigt orolig att nåt är fel om jag frågar han så orkar inte ta det med honom.

Men han var ju inte ute efter att lura mig så litade på han när han sa att allt med pannan var ok, och det har det varit också. Bott här i ca 7 månader nu och allt har fungerat bra, jämn värme osv. Men tänkte att det kanske är dags att sätta sig in i det ifall det händer något.

Snickerick skrev:
Till att börja med så måste du skilja på varm/kallvatten-kretsen och pannans vatten/radiatorkretsen. Men det kanske du redan insett ;)
Jo jag är medveten att jag inte dricker gammalt radiatorvatten :p

Snickerick skrev:
0,4 bar låter väldigt lågt, du bör ligga på 1,5-2 bar för radiatorkretsen, kolla vid vilket tryck övertrycksventilen löser ut. Om du lyckades fylla på vatten tills den gjorde det så är det antagligen något fel på manometern. Lite lustigt också att den röda nålen står på 0,5 den borde stå på 1,5-2 nånstans. Tycker jag.
Har läst runt lite och överallt står det, om jag förstår det rätt så ska trycket vara ca 1/10-del av avstånd i meter mellan panna och expansionskärl, jag har ca 4 meter vilket betyder att ett bra tryck bör vara runt 0.4. Eller har jag missuppfattat något?

Snickerick skrev:
Det hela ser riktigt skumt ut. Min analys, som kan vara heltokig, blir som följer

Det främre röret, som går ner till blandaren, är inkommande kallvatten.
Det undre röret som går till blandaren är tappvarmvatten från pannan.
Efter blandaren sitter en T-koppkling där det undre röret går ner till pannan och är tilloppet till pannans varmvattenkrets. Jag vill bestämt minnas att man brukar dra kallvattnet direkt dit, via en ventil/backventil och jag tror det sitter en säkerhetsventil där också på min panna. Menmen här verkar blandat vatten användas som tillopp. Man kan ju tänka sig lite udda fenomen då när pannan stått still t.ex. borde varmvattenkretsen kunna bli trycklös om blandaren stänger kallvattentillförseln helt.
Uppåt från blandaren går det sedan till 4 säkerhetsventil som du säger. rakt upp är tappvarmvatten till huset och 5 där är backventil(?) och manuell ventil för avstängning vid behov och till höger har du 3 som är påfyllning till radiatorkretsen.

Ditt system verkar sakna en backventil från varmvattenkretsen till kallvattnet. Det tror jag måste finnas, istället sitter det en backventil ut på varmvattnet (tror jag) men det är till ingen större nytta vill jag påstå.

Du kan höra dig för på forumet pellets.info där finns säkert flera som kör med denna panna. Det kanske är ett vanligt fel med manomtern på denna modell. Man är sällan först med ett problem brukar det visa sig när man söker på nätet :)

Men det var en spännande 4-vägs, eller till och med 5-vägs (med en väg pluggad?) koppling där, nån sån har jag nog inte sett innan.

Kan det vara så kanske att den där 4-vägaren är en gammal blandar/shuntventil som någon dissekerat när de byggt om detta system på detta udda vis, tro?
Ok tackar, ska kolla igenom allt nu när jag läst din teori och se om jag förstår det mer!
 
0,4 bar motsvarar 4 meter vattenpelare. Om du har 4 meters höjd mellan expansionstanken och manometern så är trycket Ok.
 
Staffans2000
Japp.
Så är det.

Staffan
 
Du har öppen expansion men Snickerick tog för givet att den var sluten antar jag. Att blandningsventilen strular är som jag förstår vanligt då den inte motioneras så ofta, min har tex både läckt och lagt av men jag har inte fixat det då den lagt av i precis rätt läge.
Men det finns reservdelar till den som jag har. Fast det kanske kan funka att bara rengöra insatsen på din.

Edit: Men stäng av vattnet först :)
 
Redigerat:
Real7 skrev:
Att blandningsventilen strular är som jag förstår vanligt då den inte motioneras så ofta, min har tex både läckt och lagt av men jag har inte fixat det då den lagt av i precis rätt läge.
Men det finns reservdelar till den som jag har. Fast det kanske kan funka att bara rengöra insatsen på din.

Edit: Men stäng av vattnet först :)
Har testat att ändra från max V till max K på blandarventilen och det gör ett par grader, uppskattningsvis 7-8 kanske, svårt att säga. Men antar att den ska göra större skillnad än så om den är fullt fungerande?

Är ändå osäker om manometern är ok. Har försökt få den att röra på sig. Ökade shunten från 35 grader till 70 grader utan att det hände någonting med trycket. Å andra sidan vill jag minnas att jag hört att öppet system inte påverkas speciellt mycket av det?

Finns det någonting enkelt man kan testa som garanterat sänker eller höjer trycket för att se om det händer något med mätaren?
 
Ja spannet ska nog vara större än 7-8 grader, min har 38-65 grader. Trycket är ju inte nått att bry sig om då det är öppen exp och beror på systemhöjden.

Edit: Att det det kommer vatten ur säkerhetsventilen på vv är normalt, speciellt om man har beredare.
 
Redigerat:
S
Dylan skrev:
Köpte det för ett par hundra tusen under värdering av min farfar, så var inte läge att börja ta upp saker för att få det några tusen till billigare. Men han är i princip döv och blir väldigt orolig att nåt är fel om jag frågar han så orkar inte ta det med honom.
Då ber jag om ursäkt för min kommentar. Den var definitivt felplacerad :)





Dylan skrev:
Har läst runt lite och överallt står det, om jag förstår det rätt så ska trycket vara ca 1/10-del av avstånd i meter mellan panna och expansionskärl, jag har ca 4 meter vilket betyder att ett bra tryck bör vara runt 0.4. Eller har jag missuppfattat något?
Ja just ja, du hade expansiontanken på vinden, då blir det så. Och det är heller inte så konstigt att trycket inte ändrar sig då, du har din vattenpelare upp till expansionstanken och det är höjden på den som sätter trycket.
 
S
Dylan skrev:
Finns det någonting enkelt man kan testa som garanterat sänker eller höjer trycket för att se om det händer något med mätaren?
Du kan inte på något enkelt sätt höja trycket pga det öppna expansionskärlet. Däremot kan du sänka det genom att tappa ut vatten ur systemet, så att nivån upp till expansionstanken minskar. allteftersom vattnet till den rinner ner sjunker trycket. Sen får du fylla på igen. Det kan då också vara lämpligt att inspektera expansionskärlet på vinden så att allt är som det ska där med.
 
Dylan skrev:
Är ändå osäker om manometern är ok. Har försökt få den att röra på sig. Ökade shunten från 35 grader till 70 grader utan att det hände någonting med trycket. Å andra sidan vill jag minnas att jag hört att öppet system inte påverkas speciellt mycket av det?
PÅverkas inte alls eftersom du mäter det statiska trycket dvs vattenpelaren upp till exp. tanken.
Om du har möjlighet (avstängningsventil) så kan du koppla loss manometern. Om den då går ner till 0 så har den inte hängt sig som kan hända ibland. Annars töm systemet, men detta är väl överkurs.
Om du fyller vatten i systemet och det rinner över i skvallerröret, ja då vet du att systemet är fullt. Det är det viktigaste - manometern är bara ett extra tillbehör för att få en snabb överblick. Den varken gör pannans funktion bättre eller sämre.
Om det tex blir ett stopp i röret upp till exp.tanken kan trycket öka, men då å andra sidan har du en säkerhetsventil som öppnar.
 
Kolla så att inte röret alldeles under expansionskärlet är rostigt. Mycket vanligt, ger tråkig vattenskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.