MathiasS skrev:
Ja jag har hundra(tals nästan) meter TPkabel som går kors och tvärs på vinden och tänk, ingen av dom har sugit åt sig åskans ondska och demolerat utrustning i huset. Varken jag eller huset har foliehatt som skydd. Jag är väl förtrogen med principerna Protte beskriver men här pratar vi om några med sladd mellan två hus klamrad på en gångbro.
23 meter lång, 3-4 meter över backen. En perfekt antenn.
Vaför är jag foliehatt?
Lägg optofiber.
 
Fotografen skrev:
23 meter lång, 3-4 meter över backen. En perfekt antenn. Vaför är jag foliehatt? Lägg optofiber.
Så har man ju haft med teleledningar under ett antal år, är det inte samma risk där?
 
Fotografen skrev:
23 meter lång, 3-4 meter över backen. En perfekt antenn.
Vaför är jag foliehatt?
Lägg optofiber.
Vad du har för hattar jag ingen aning om och har inte kommenterat det heller. De sladdar jag har på vinden är en lika bra antenn som denna sladd skulle bli och det verkar ju fungera utan märkbara problem.
 
Andy78 skrev:
Så har man ju haft med teleledningar under ett antal år, är det inte samma risk där?
Jo, har du aldrig varit med om gnistkvastarna som kommer ur telefonjack vid åskväder, svartbrända telefoner osv?
Problemet har minskat med nergrävda ledningar, avledare, telefoni via fiber osv men hänger man upp en ledare så finns risken, hur man än bär sig åt.
 
MathiasS skrev:
Vad du har för hattar jag ingen aning om och har inte kommenterat det heller. De sladdar jag har på vinden är en lika bra antenn som denna sladd skulle bli och det verkar ju fungera utan märkbara problem.
Då missförstod jag dig.
 
Fotografen skrev:
Jo, har du aldrig varit med om gnistkvastarna som kommer ur telefonjack vid åskväder, svartbrända telefoner osv? Problemet har minskat med nergrävda ledningar, avledare, telefoni via fiber osv men hänger man upp en ledare så finns risken, hur man än bär sig åt.
Nä har aldrig vart med om det.
 
Jag har ca 100 meter till garaget men jag satte en bra riktantenn på väggen och pekade mot huset och kopplade till ett wifi-kort som jag har i datorn där.

100 meter var gränsfall men jag har tillräcklig signalstyrka för att kunna surfa och googla i alla fall :)
 
Mats skrev:
Åska älskar sådanna kablar.
Just det brukar rendera mig en förbrukning av 3-4 ADSL-modom per år. Det är också anledningen att jag inte köper telias högre hastighet för då måste jag ha deras kombinerade modem-router för en tusenlapp eller så. Hellre byta det förstnämnda för runt 250 pix.
 
Andy78 skrev:
Nä har aldrig vart med om det.
Jag var med när hattarna på kulo-dosorna i porslin flög som champagnekorkar över köksgolvet. Och då var jag rädd, måste jag erkänna. Men det mesta lutar åt "gräv ner", eller hur?
 
peternicklas skrev:
Tänker lägga fiber till garaget. Är dock lite osäker på dimensionen av Sc-SC kontakten. Vet någon hur stor den är?
Finns det kontakter som är delbara? Ska försöka att få fibern igenom ett VP 16 mm. rör, kan det funka?
http://www.byggahus.se/forum/teknik...r-via-teleror-vad-behover-jag-patchkabel.html
Ska gå att få igenom en SC-kontakt i ett VP16.

Detta gäller såklart vid simplexkabel, så antingen så får du köra WDM-utrustning och använda endast en fiber, eller ett grövre rör så du rymmer en duplexkabel.

Annars kan du köpa patchkabel med LC-kontakter kanske, de är betydligt mindre.
 
Jag glömde nämna att jag redan provat med ethernet över 230. Funkade inte alls. Sannolikt för att det först finns en central där allt kommer in, sedan en central uppe i huset. Och jag vet inte om det är 4- eller 5- ledarsystem mellan de båda. Det skulle jag förstås sagt när jag beskrev förutsättningarna..


Men nu lutar det mest åt liten grävamskin, eller hur?


/P
 
Inte fiber då?
 
VikHe skrev:
Inte fiber då?
Om du bekostar det, VikHe.
 
Har du problem med åska i nuläget spelar det inte stor roll om du lägger under bron eller gräver, då ska du istället lägga lite kraft på att fixa din el, tele på ett bra sätt med skydd professionellt utfört. Det sparar du mest på i längden och de problemen kommer inte normalt inom din del utan pga näten är utbredda över stora områden. Så kolla hur du kan göra detta så spelar det liten roll hur du gör ut mot verkstan sen, ev sätt skydd på den ledningen också som protte visade på bild.
 
Givetvis. Och telia kommer att garantera 4G åt alla som jan ringa idag. Men vi talar om närtid, hur går det mellan nu ocj 2015?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.