Jag har spacklat och slipat badrummet i källaren två gånger nu och tätat mot golvet så badrummet är redo för flytspackling och tätskikt. Barnen fick vara med och spackla vilket de gillade.
CIMG1903.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målaren har målat Sovrum 1,3 och 4 samt klädkammare och barnens korridor en andra gång nu så där är målningen helt klar, fattas dock fondtapeten i sovrum3
CIMG1909.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1910.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1906.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1912.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1911.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Fantastisk tråd Rickard, följer med stort intresse ditt projekt. Stort tack, och grattis till ett synligen underbart hus.
 
Målaren har slipat, fogat tidigare i veckan vilket inte var så spännande att ta bild på men nu har han målat (NCS S 2020-G50Y) första omgången i vardagsrummet och köket, samma kulör blir det hela vägen ner till trappan.
CIMG1950.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1951.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1952.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även sovrum2 har blivit målat (NCS S 2065-R90B) en första omgång:
CIMG1953.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har målaren målat en gång till i vardagsrum och kök samt sovrum2.

CIMG1965.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1966.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1968.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1969.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1973.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Snyggt, härligt med lite färg istället för enbart vita väggar i samtliga rum!

Golvet i köket blir helt sjukt snyggt tycker jag!
 
Tackar. Är kul med marmoleumsystemet att man kan skapa egna färgkombinationer och även pixlade mönster om man vil (y)l

Anledningen till att det blev så mycket målat var att i priset från sävsjö ingick borosan-tapeter inkl överlappande skarv, då målarfirman köper tapeten för under 100kr rullen (inkl moms) var det rätt stor skillnad prismässigt att byta till andra tapeter. Det fanns en hel del borosantapeter som visserligen skulle funka färg- och mönstermässigt men de överlappande skarvarna skapar merjobb om vi vill byta tapeterna själva så småningom, för kant i kantsättning var borosan easy up ett av de billigare alternativen men det blir ändå en bit över 100kr/rullen extra. Då en av våra tankar med bygget var att hålla ner pris på ytskikten för att ha råd med större hus var det heller inte aktuellt att köpa lyxigare tapeter för 500-1000kr extra per rulle

Som alternativ ingick det målning av väggarna med vit färg, men det tyckte vi var för tråkigt. Vill man ha målat i någon annan (valfri NCS-) kulör tillkommer en brytkostnad på 8kr/m2 så då kändes det som det mest prisvärda och dessutom är det enklare att bättringsmåla på eventuella sprickor som uppkommer när allt trä i huset torkar och rör på sig om det är målat jämfört med tapeter. Vill man sätta upp tapeter själv senare krävs väldigt lite grundarbete om det är målat jämfört med överlappande tapeter.

Ett tag funderade vi på att ha målade/tapetserade fondväggar men då målarfiman tar 1000kr extra per fondvägg valde vi att avvakta med det och eventuellt ordna det senare själva, sånär som på i älsta dotterns rum (sovrum 3) då hon sedan länge spanat in en tapet hon ville ha som fondvägg.
 
Nu har vi fått svar från fuktmätningen. De tre proverna visade 86.0%, 86.0% och 86.1% (RF), vilket även inkluderar en säkerhetsmarginal på 1.8 procentenheter. Troligen är fukten under 85% så fuktmätningsfirman ansåg att det är ok att sätta fuktspärr avsedd för 85%. (När jag mätte med ytfuktmätaren precis innan provtagningen visade den 4% - 4.2% fuktkvot vid provtagningsställena vilket skulle motsvarat över 90% RF). Nu är det iaf bara att sätta igång med golvläggning på plattan.
 
Senaste veckan har jag monterat de flesta dörrkarmarna i källaren, fattas bara de två brand- resp ljud-klassade dörrarna nu. Karmarna kommer i byggsats så de ska först skruvas ihop, karmen fixeras med kilar som justeras tills sidorna är lodräta, karmarna är halvt borrade så sen behöver man borra genom borrmarkeringen in i väggen samt även borra upp hålet för att kunna montera karmskruvarna men när jag borrade var det inte helt sällan som kilarna trillade ner och jag fick börja om igen. Att sätta kilarna hårdare var inte aktuellt för då blev karmsidorna böjda och inte längre rätt placerade. De sista karmarna gick iaf lite snabbare än de första men jag var inte i närheten av den hastighet Mattias hade när han monterade karmarna på ovanvåningen. Hade Mattias varit kvar på bygget hade jag definitivt sett till att köpa in några timmar för att få karmarna monterade då det var ganska tidsödande för mig icon_sad.gif
CIMG1976.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av reglarna hade slagit sig efter jag byggt väggen lite så väggen mot lekrummet var lätt bananformad vilket märktes rätt mycket när jag skulle sätta dörrkarmen där. Det hela löstes genom att såga av regeln nästan helt, slå in en kil sen skruva fast en brädbit för att förstärka den avsågade biten. På bilden nedan syns skarven där jag slagit in en grön kil.
CIMG1977.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
rickardg skrev:
Senaste veckan har jag monterat de flesta dörrkarmarna i källaren, fattas bara de två brand- resp ljud-klassade dörrarna nu. Karmarna kommer i byggsats så de ska först skruvas ihop, karmen fixeras med kilar som justeras tills sidorna är lodräta, karmarna är halvt borrade så sen behöver man borra genom borrmarkeringen in i väggen samt även borra upp hålet för att kunna montera karmskruvarna men när jag borrade var det inte helt sällan som kilarna trillade ner och jag fick börja om igen. Att sätta kilarna hårdare var inte aktuellt för då blev karmsidorna böjda och inte längre rätt placerade. De sista karmarna gick iaf lite snabbare än de första men jag var inte i närheten av den hastighet Mattias hade när han monterade karmarna på ovanvåningen. Hade Mattias varit kvar på bygget hade jag definitivt sett till att köpa in några timmar för att få karmarna monterade då det var ganska tidsödande för mig [bild]
[bild]

En av reglarna hade slagit sig efter jag byggt väggen lite så väggen mot lekrummet var lätt bananformad vilket märktes rätt mycket när jag skulle sätta dörrkarmen där. Det hela löstes genom att såga av regeln nästan helt, slå in en kil sen skruva fast en brädbit för att förstärka den avsågade biten. På bilden nedan syns skarven där jag slagit in en grön kil.
[bild]
Imponerad! får man fråga hur mycket srängningen grunden och mur kostade er per kvm? håller på att projektera ett hus för oss själva.
 
Karmar innan du lagt golvet?
 
stämmer att det inte är helt optimalt, kommer bara göra golvet i hallen innan vi flyttar in, resten av rummen gör vi efter vi flyttat in, vill inte lägga golvet i hallen innan det är färdigputsat och grundfiman är lite sega med putsen så för att komma vidare började jag med karmarna, har dock inte gjort några trösklar ännu, kommer vänta så länge som möjligt med dem då det är bäst att lägga golvet före trösklarna, tills vidare är det en plywoodbit som är smalare än tröskeln och nästan lika tjock som golvet som håller ihop karmens nedre del
 
Får du verkligen det godkänt av kommunen att flytta in om inte golven är klara?
 
Vi flyttar in på ovanvåningen som blir helt klar, men i källaren (där ingången/hallen finns) måste hallen, wc/d och tvätt/teknik vara klara enligt den vi pratat med på kommunen. De rum som inte är klara vid första slutbesiktningen får vi inte börja använda förrns nästa slutbesiktning som då även gäller stödmurar/cykelskjul/marknivåer utvändigt.
 
Under julen blev det lite lägre tempo, men en del pyssel i huset blev det, kom lite längre på klenspänningseldragningen bl.a, blir mer och mer rör till mediacentralen:
CIMG2007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När ove putsade tvättstugen kunde han inte putsa riktigt ända upp pga ventilationen, då målaren snart ska måla i tvättstugan vore det bra att få till den sista putsen som då kräver lite pyssel med ventilationen först då den är ivägen, egentligen skulle mattias ha gjort inbyggnaden av ventilationen uppe vid taket men då jag själv bygger fönster i taket blir det lite svårt för honom att veta hur han ska göra där så jag byggde in röret själv så kunde jag se till att det även funkar med det kommande överskåpet som kommer sitta under ventilationen. Ventilationsröret blir bara inbyggt den första delen där det är tjockare, sen går röret fritt uppe i taket fram till väggen där det fortsätter in i lekrumsförrådet, på så vis får vi in mer ljus genom takfönstret.
CIMG2006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG2012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den brandsäkra dörren, en diplomatdörr köpt genom bygghemma.se, till garaget monterades även under julen, det visade sig dock vara ett måndagsexemplar :(, dörren hade några repor och karmen hade några större skador på sig som måste uppkommit i fabriken eller nått då emballaget var helt utan skador. Inga av skadorna var sådana att de påverkade brandskyddet och dörren kommer bli sliten ändå då den går mellan garage och verkstad sen var det två-tre månader sen vi fick dörren så jag orkade inte reklamera den.

CIMG2011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.