largab skrev:
Det jag kommenterade var "om det sprutar vatten". Då är det oväsentligt var ventilen sitter. 5 sek då spelar ingen roll jfr om man sitter o tittar på TV istället för att sitta och bevaka diskmaskinen för att stänga av ventilen ovan bänk då sista sköljningen är klar. Jag har inte den tiden, jag tror ingen annan har det heller. En automatisk ventil / "aqua stop" kommer alltid fungera bättre än manuellt använda.
En automatisk ventil fungerar ALLTID och kommer nog vara AVSTÄNGD procentuellt mycket mer än en manuell ventil. SV och FB ska skita i hur man aktiverar den automatiska ventilen . Den funkar lika bra på bänken, ute i förrådet eller varför inte enl "reglerna" monterad i taket (det är också ovan bänk). Om man som SV o FB ska skriva "regler" så ska dom inrikta sig på väsentligheter. INTE var man manövrerar sin automatiska ventil. Men jag tror inte FB är så enkelspåriga, de är nog trots allt förnuftiga.
Dessutom har SV helt fel när de kräver "ventil ovan bänk", de borde skrivit "manövrering av ventil på bänk eller kran".
1: Om huvudtanken med ventilen är att den ska stängas av efter varje gång du använt diskmaskinen så bör man ju göra så. Huruvida du har tid eller inte, spelar ingen roll.

2: SV och FB måste ju sätta gränserna någonstans, jag är helt övertygad om att det kommer bli mycket tuffare regler för VA i kök framöver, vattenskadorna i kök har ökat lavinartat. Dessutom på dom flesta vattenskadorna jag har jobbat med, så är det just diskmaskinen som har ställt till det.

3: Jag hoppas att bolagen blir hårdare i framtiden, så att man slipper idioter som gör dom dom själva vill...

Sen tycker jag att den senare delen av det citerade inlägget är riktigt korkat. Hade ju som jag varit VVS-installatör så hade du haft en helt annan syn på saken.
 
"1: Om huvudtanken med ventilen är att den ska stängas av efter varje gång du använt diskmaskinen så bör man ju göra så. Huruvida du har tid eller inte, spelar ingen roll. "

Hur använder gemene man maskinerna idag ? Normala program tar 2.5-3.5 h att köra. Naturligtvis så är det många som körs utan "övervakning", dvs man sover, är på jobbet, är ute etc. En automatisk ventil kommer alltid stänga av vattnet tidigare än en manuellt manövrerad . Oavsett vilka regler som gäller. Annars måste nog FB förbjuda program längre än 30min.

"2: SV och FB måste ju sätta gränserna någonstans, jag är helt övertygad om att det kommer bli mycket tuffare regler för VA i kök framöver, vattenskadorna i kök har ökat lavinartat. Dessutom på dom flesta vattenskadorna jag har jobbat med, så är det just diskmaskinen som har ställt till det."

Jag håller med.

"3: Jag hoppas att bolagen blir hårdare i framtiden, så att man slipper idioter som gör dom dom själva vill... "

Håller med. Men om idioten gör en säkrare konstruktion än vad SV förespråkar så ska inte dess regler hindra det.

"Sen tycker jag att den senare delen av det citerade inlägget är riktigt korkat. Hade ju som jag varit VVS-installatör så hade du haft en helt annan syn på saken."

Ha ha , jag håller med att det var korkat.
Det jag var ute efter är att om man ska skriva regler så ska de vara logiska "Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomligavstängningsventil ovan bänk." är ingen bra text. Om "ventil" hade varit utbytt mot "funktion"/"möjlighet"/"vred" så hade det varit mera korrekt. Men en vanlig VVSare förstår nog inte skillnaden i det ordvalet så för dem spelar det ingen roll. Var ventildelen placeras är ju egalt.
 
Så om man ska dra det till sin spets, är det bara köksblandare med inbyggd avstängningsventil som är godkänt, för då hamnar ju ventilen ovanför bänk.

Det roliga är ju att det kan sitta ventiler UNDER diskbänken till kaffe/is/kolsyremaskin utan att det bryter mot reglerna.
 
Blockader, det är bara en tidsfråga innan det kommer regleras i skrift. Waterfuse, och liknande produkter kommer nog bli standard i hemmen på sikt.
 
Det är nog bara en tidsfråga innan vi får ha en tunna med vatten minst 5m från huset och endast ta in 1L i taget som måste förbrukas innan en ny får hämtas............

Skämt åsido så kan det väl finnas fler kopplingar (läckagerisker) under diskbänken än i ett badrum, så det är nog som sagt, bara en tidsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.