Det är ju helt galet vad billigt det är att låna!!!! Vi köper ev villa (165kvm) för 3.095.000kr, kontantinsats 500.000kr
Ränta 2,3%
+amortering
-räntereduktion

Så känns ju Drift 40.000kr/år dyrt :)
 
Jag bokmärker den här tråden och så kollar vi läget igen när räntan är uppe i 8% :)

Glöm inte att meddela i räntetråden vilka villkor ni får på lånet, det är en väldigt bra tråd att ha koll på inför förhandlingen med banken :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
3.482 kr/mån i ränta efter skatteavdrag.

Då är det klart att driftkostnaden sticker ut.
Är allt medräknat?
T.ex. fastighetsavgift, försäkring...
Det enda som man kan påverka själv (förutom att amortera ner lånet) är väl att pressa energiförbrukningen.

Men visst är det billigt att bo så stort för knappt 7.000 kr/mån :)

Glöm inte bort att lägga undan lite till renoveringar bara!
 
Det vi oroar oss för är att huset är gammalt och uppvärmning består av luftvärmepump för husets två våningar. Elvärme golv i badrummet och i köksgolv...måste vi kanske installera annan typ av uppvärmningssystem framöver? Dyrt..?
 
mexitegel skrev:
Jag bokmärker den här tråden och så kollar vi läget igen när räntan är uppe i 8% :)

Glöm inte att meddela i räntetråden vilka villkor ni får på lånet, det är en väldigt bra tråd att ha koll på inför förhandlingen med banken :)
Ja, jag tror många kan få det lite hett om öronen när räntan återgår till en normal och vettig nivå. :)
 
ekblom skrev:
Ja, jag tror många kan få det lite hett om öronen när räntan återgår till en normal och vettig nivå. :)
Bara av ren nyfikenhet, vad anser ni vara en "normal" räntenivå? Det var t ex 17 år sen reporäntan låg över 8%, och den har med några få punkters undantag varit under 4% sen 1998.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Jag tycker inte man kan tala om "normal nivå", Historiskt har räntenivåerna varit låga den senaste tiden, men det säger inget om framtiden.

TS har helt rätt. Det är löjligt billigt att låna idag men man måste också förstå att det innebär att det nästan bara kan bli dyrare.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
mag00 skrev:
Bara av ren nyfikenhet, vad anser ni vara en "normal" räntenivå? Det var t ex 17 år sen reporäntan låg över 8%, och den har med några få punkters undantag varit under 4% sen 1998.
Är 17år lång eller kort tid i hussammanhang?
 
Enk Projektet skrev:
Är 17år lång eller kort tid i hussammanhang?
Ja det beror väl på vad man menar. Ett hus står ju bra mycket längre än 17 år, men jag vet t ex inte vad snittiden på att äga ett hus är.

Endast räntenivån i sig säger ju inte så mycket. På 1980-talet var räntan 14-15% men så var ju inflationen runt 10% också, med allt vad det innebär av löneökningar, "uppätna" värden på lånen osv. Jag tror inte historiska jämförelser är så relevanta när det gäller just ränteläget. Kan inte tänka mig att någon långivare räknar på att låntagare ska klara av såna räntenivåer, det är helt enkelt inte realistiskt idag.
 
mag00 skrev:
Kan inte tänka mig att någon långivare räknar på att låntagare ska klara av såna räntenivåer, det är helt enkelt inte realistiskt idag.
Långivarna räknar väl idag att man ska klara 8% ränta tror jag. Men det är ju egentligen helt ointressant om räntan går upp till 14% :)
 
Det hela är ju ett nollsummespel.

Billiga bolån nu betyder låga pensioner senare så glöm inte att amortera.
 
mycke_nu skrev:
Det hela är ju ett nollsummespel.

Billiga bolån nu betyder låga pensioner senare så glöm inte att amortera.
Det där är det bäst att du förklarar.

Att jag betalade 15,75% på mitt första hypotekslån gör att jag får högre pension?
 
Dina pensionspengar investeras (bl.a.) i räntebärande papper. Högre ränta ger därför mer avkastning på pensionskapitalet.

Vi ser det inte så direkt här i Sverige, men i exempelvis USA är det mycket tydligt. Där lägger man vanligen över det privata pensionskapitalet i obligationer med fast avkastning på ålderns höst, och med dagens räntor får pensionärerna betala dyrt för de billiga bolånen.
 
mycke_nu skrev:
Dina pensionspengar investeras (bl.a.) i räntebärande papper. Högre ränta ger därför mer avkastning på pensionskapitalet.

Vi ser det inte så direkt här i Sverige, men i exempelvis USA är det mycket tydligt. Där lägger man vanligen över det privata pensionskapitalet i obligationer med fast avkastning på ålderns höst, och med dagens räntor får pensionärerna betala dyrt för de billiga bolånen.

Men det är väl så oavsett hur jag agerar själv, kan endast ha betydelse om alla är med på skutan.
Frågan är väl mer om var i livet man befinner sig är man 60+ och inget oförutsett händer, så ligger kanske en tidshorisont 10 år bort tills man säljer. Varför inte låna på sig upp till den nivå där man ev. måste amortera och lägga sig på ett 10 års lån idag. Det beror nu självklart på hur lättsålt det är om 10 år alltså är läget attraktivt så , varför inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.