Det finns mig veterligen inget regelverk som säger att gipsen ska skruvas i regel när det finns OSB eller plyfa bakom.
 
injonil skrev:
Det finns mig veterligen inget regelverk som säger att gipsen ska skruvas i regel när det finns OSB eller plyfa bakom.
Om det är brandklassat så tror jag det.
 
Ok, jag tänkte mer på de vanliga reglerna för badrumsbygge :)
 
Så ni tycker alltså att jag kan nöja mig med att skruva gipsen i OSBn?
 
Det regleras inte i regelverket utan i tillverkarnas monteringsanvisningar. Då ska gipsen skruvas i regel överallt, oavsett antal lager/ typ av skivor.
Skillnaden mellan brandklassat/ej brandklassat är antalet skruv i första gipslagret.
 
Jo, du har rätt i att det är tillverkarens anvisningar som gäller för hur skivorna ska monteras!

Jag försöker hitta exakt vad som gäller för Humidboard som är en vanlig våtrumsskiva. Lyckas inte hitta något ställe där det står uttryckligen hur de vill att montaget ska ske mot träskivor.

Här är lite ur deras anvisningar som har med infästning mot träskiva att göra:

Information hämtas i första hand från leverantör av träbaserad skiva. Om inget annat anges rekommenderar dock Norgips följande:
  • Minst 12 mm konstruktionsplywood av kvalitet lägst P30
  • Plywood skarvas över regel och där skivskarvar är förskjutna i förhållande till Norgips Humidboard
  • Plywood fästs i regelstomme
  • Plywood ska ha en maximal fuktkvot på 12% innan montering av Norgips Humidboard.
  • Tyngre infästningar fästs i kortlingar eller i färdiga fixturer
 
Jag har svårt att se varför just Humidboard skulle skilja sig från gipsskivor när den är just detsamma, fast utan kartong då. Om vi vänder på det så har jag aldrig sett att det är fritt fram att skruva mellan reglarna, oavsett skiva.
Och vid närmare eftertanke så står det ju faktiskt i konstruktionsveskrivningen av Säker Vattens "Våtrumsvägg" att skivorna ska skruvas in i regeln.
 
Ja, gipset ska skruvas i reglar om man gör våtrumsvägg enligt Säker Vatten. Men det betyder inte att andra konstruktioner också kräver detta utan där är det tillverkarens anvisningar som gäller.

Jag säger egentligen inte emot dig, utan rättar snarare mig själv; enligt vissa tillverkare finns det inte något annat godkänt sätt än att skruva i regel. Men å andra sidan finns det tillverkare är inte så tydliga med vad som gäller.

Egentligen kanske min invändning mest handlar om att jag personligen tycker det är overkill att skruva gipset i regel när det finns OSB eller plyfa bakom...
 
Krilleman
På PEAB-bygget som jag springer lite på, skruvar man ibland inte gipset i regeln utan i OSB:n.

Ett rent hel*ete när man kommer efteråt och ska dra slang i väggen! :thumbdown:

Men fortsätter man till nästa rum så är det hur snyggt och fint som helst med alla skruv i reglar!

Kanske olika beroende på vilken snickare man råkar på?
 
Norrlands skrev:
kan jag sätta våtrumsgipsen löpande, dvs helt utan att anpassa efter var reglarna sitter, i och med att jag har OSB bakom? Och i så fall ska jag nöja mig med att skruva gipsen i OSBn eller ska jag efterstäva att skruva gipsen genom OSB och träffa reglarna där det är möjligt? Vad är praxis?
Jag är nästan mer osäker nu än innan jag ställde frågan :) Blev förvånad över de divergerande svaren, trodde det skulle finnas ett enkelt svar.

Så det lutar åt att jag gör ett mellanting, jag anpassar inte gipsets bredd efter reglarna men jag skruvar i reglarna.
 
Varför inte titta i monteringsanvisningen eller ringa produktsupporten, om du nu tycker att det är jättebesvärligt att skarva på/ skruva i regeln.
 
ACME skrev:
Varför inte titta i monteringsanvisningen eller ringa produktsupporten, om du nu tycker att det är jättebesvärligt att skarva på/ skruva i regeln.
Det är inte bara det att jag tycker det är besvärligt, jag tror även att resultatet riskerar att bli sämre i mitt fall då jag måste kapa bredden på fler gipsskivor och därmed även spackla skarvar med ej fabriksfasade kanter. Det brukar aldrig bli bra när jag som glad amatör försöker mig på det. Får kanske försöka hitta våtrumsgips som passar mitt 60 cm regelavstånd istället.
 
Du ska inte spackla gipsskarvar i ett badrum, iaf inte om du ska sätta kakel. Ojämnheter korrigeras med fix efter att tätskiktet är satt, före kakling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.