Immobil skrev:
::) De vill väl sälja sina skivor, antar jag. ;) ;D
Förmodligen! Stackars snickare! :)
 
På jobet har vi ett "ljudrum" på 33 ton som står på 76 fjädrar och är inbyggt i ett annat rum. Det är så tyst så att man hör sitt eget blod susar i kroppen.

Så är det någon som vill ha ritningar på ett tyst rum så kan jag fixa ritningar, men det är nog inte så kostnads effektivt...
 
ah - Polarstudion? nä, det kan det inte vara, för den håller man på att riva. Nåja, Det var så den var byggd iallafall...
 
Nä, nybyggd (3 år sedan), används för att mäta ljud på ventilationsprodukter. (efterklangsrum, ljudet studsar mellan väggarna 7 ggr innan de dör ut)

Polarstudion, är det en musik studio?
 
Hmm... Ljudisolerar du väggen som förmodligen är i klass 25 eller 30 dB dörren lär vara 15-25 dB reduktion. Det är ett dilemma då hur mycket du än ljudisolerar väggen stcker ljudet ut genom dörren. I vilken utsträckning beror på hur stor ytan är i förhållande till väggytan. Säg att dörren är standard 9*21 det är ca 2kvm. Väggen i ett sovrum ca 4 m lång och 2.5 m hög alltsaå 10kvm då är dörren 20% av väggytan. Dvs 20% av infallande ljud mot väggen går genom dörren. Nu är det inte riktigt så enkelt men nästan.

Reduktionen för 2 olika ytor är problematisk. Iom att dB kurvan är logaritmisk så är mätt reducerat ljud inte samma sak som upplevt reduktion. Ta bara en sådan sak som att 6 dB är en halvering av ljudstyrkan. 80% av din vägg reducerar 35 dB från normalt tal ner till 35 dB det är bra. Medans dörren reducerar endast 25dB vilket är 45dB detta värde är alltså 1.7 gånger högre i volym än väggen.

Så gör du iordning väggen glöm inte dörren!!:)
 
Ett nytt hett tips till tidigare inlägg!

Man kan tilläggsisolera/ljudisolera med cellplast!!

Ett företag som heter Tryckisolering eller nåt (kommer inte ihåg) sprutisolerar med nån form av cellulosaplast i flytande form. Den stelnar fort och har tydligen extremt bra isolerande effekt och framför allt den bästa ljudisoleringen!

De kan spruta 60 kg Cellulosa per kbm. De tar 13.125 kr per kg. Räkna bara ut volymen på innerväggarna så får ni fram kostnaden.

De borrar ett 60 mm hål mellan varje cc 60 regel och trycker sen in isoleringen. Minimal åverkan om man t e x ändå tänkt måla om eller så.
 
Nytt och nytt.....detta är gjort i våran sommarstuga någon gång på 60-talet.....Men då borrades ett mycket mindre hål, kanske 30mm eller nåt sådant.
 
Förlåt min okunnighet i ämnet! Det var nytt för mig iallafall! Tyckte det lät väldigt bra.
 
men på det härliga 60-talet va det väl polyuretan vilket numer är verboten... Men till ljudisoleringen så är isoleringen i väggen av mindre betydelse. Det dämpar den inre resonansen i väggen vid egenfrekvenserna det hjälper en del. För att öka reduktionen av väggen måste man öka massan på väggskikten.
 
Hej

Jag har en ytterliggare fråga i ämnet - ljudisolera väggar. Jag har fått installerat Fjärrvärme. Den nya centralen skruvades direkt i väggen i pannrummet som ligger vägg i vägg med sovrummet och hallen.

I dessa två rum hörs cirkulationspumpen som ett svagt men mycket tydligt brummande. Väggen är ihållig med träreglar, spontat 12 mm plank och 15 mm gips skivor på båda sidorna.

Jag har möjlighet att lägga in något ( ca 15 - 20 mm) mellan väggen och fjärrvärme centralen.

Finns det något som är lämpligt?

 
Pumpen genererar ett stomljud att isolera bort detta effektivt kräver att pumpen monteras på annat sätt. Med fjädring eller dylikt...
 
Tack för svaret. Med fjädring är det tex att sätta gummibrickor runt skruvarna som håller fast centralen?

 
Precis...sedan exakt vilken fjädring osv för att nå optimalt resultat beror på vikt, vilken frekvens osv.... inget jag varken har tid eller lust till att göra tyvärr... Men kolla in vibratec.se
 
hoover skrev:
Jättebra, tusen tack.

Jag kommer att fylla väggen med stenull, sedan lägga på en OSB skiva och sedan en gipsskiva.
Jag gör kanske likadant på andra sidan väggen, när det är dags att måla/tapetsera.

(Jag kan inte förstå att hustilverkare gör tomma väggar...det kan inte vara mycket pengar i det stora hela med lite isolering)
Ett tips .... ta gärna o täta över o underkanter med nån form av latex när du ändå ska riva ner det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.