Hej. Vilken temperatur på sten/klinkergolv bör man ha för att det ska bli behagligt för fötterna? Jag har redan radiatorer för att värma rummen men skulle vilja ha detta i källaren för det är kallt för fötterna.Hoppas kunna ha så låg temp som möjligt för att slippa isolera så mycket neråt då plattan är oisolerad.
 
Jag roade mig med att mäta. Min betong/klinkersgolv i (oisolerade) källargolv utan värme håller exakt samma temperatur som luften i resp rum. Dvs 20 grader luft ger 20 grader golvyta. De ytorna känns kalla att gå på. Mina uppvärmda golv håller nu ca 24-25 grader i ytan (cirkulerande vattentemp 29-30 grader). De känns lagom varma att stå på.
 
  • Gilla
KlasLo
  • Laddar…
Tack largab! Att jag inte tänkte på det. Får ta min IR-tempmätare och kolla temperaturerna på mina golv. Står jag på mina golv i källaren börjar det ganska fort värka i fötterna av kylan.
Funderade på det om man ska ha komfortvärme eller fullvärme, det borde rimligtvis vara samma temp på golven, men vid fullvärme så borde golvet kylas av snabbare (till luften) och man måste ha högre ineffekt för att kunna bibehålla tempen.
Det har alltså inte med yttemperatur att göra, utan med den tillförda effekten, dvs den cirkulerade vattentemperaturen.
Om jag tänker rätt.
 
Mätte mina golv.
Stengolv med golvvärme som är 24 grader känns inte kalla men inte varma heller, helt neutrala.
Stengolv utan värme (dock ej i källare) håller rumstemp, i mitt fall 20-21 grader. Känns helt klart kalla.
Trägolv utan värme (dock ej i källare) håller rumstemp, i mitt fall 20-21 grader. Neutrala att gå på.
Stengolv utan värme i källaren på 17 grader är iskalla att gå på.
Laminatgolv i källaren (direkt på betongen, möjligtvis foam imellan), är ca 18 grader, känns kalla.
 
En sniklösning är ju faktiskt att ta på ett par tofflor.
 
undine
Hur tar ni tempen på själva golvet? :eek:
 
Enkel k-element mätare. Jag använder en sensor för kontaktmätning. Annars finns kontaktlös mätn m ir.
 
undine
Cool tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.