Är det någon som har erfarenhet av att sätta in ett fönster i en existrerande dörr? Jag har sett i vissa tidningar kan man köpa fönster, som man sätter in själv i dörrar. Och jag vill så gärna ha ett runt.

Det jag undrar nu, om någon vet om det är relativt enkelt, eller om man ska byta dörren helt för att få det runda fönstret.

Tacksam för tips:)
 
Ja vi har satt in ett fönster i vår toalettdörr! Tittut från Duri med frostat glas, var inte alls svårt att sätta i, däremot krävdes det att dörren var 4 cm tjock och det va precis att vår dörr var. men det var en gammal, ( = 70-talet) helt slät dörr, om det är spegeldörr kan det vara knivigare, oftast är dom tunnare i mitten... fast personligen tycker jag inte att det hade passat med ett fönster i då ändå.
 
Jag har både satt in fördiga runda fönster och gjort egna. Det är bus enkelt vilket du än väljer ;).Lundbersg har bla. http://www.lundbergs-prod.se/

Lycka till! :)

 
Det var intressant! Kan du beskriva lite hur du gjorde egna. Jag skulle vilja ha ett fönster in till tvättstuga/groventre, men tycker att de färdiga är lite för små.
 
Javisst :) Jag har sågat upp så stora fönster jag vill ha och sen limmar jag böjbar mdf i öppningen och sen tar jag djupet - glasets tjocklek o det som blir kvar delas på 2 .Det blir då två remsor med böjbar mdf .Den ena limmar jag från ena sidan kant i kant med dörren och därefter sätter jag dit glaset och där efter limma dit sista remsan och sen är det bara att spackla slipa o måla. :p

Lycka till! :)

 
Såg nyss i K-rautas reklam att dom har runda fönster för 399:- nu. Vita eller silver med frostat eller klart glas. Kan det va ngt?
 
Tack för tipset. [smiley=dankk2.gif] Det lät ju inte allt för komplicerat,får nog prova det. Du har inte någon liten bild?
 
Tack för alla bra svar! Jag har också sett K-rautafönstren, men fungerar dom också på ytterdörrar?

Någon som sett större runda fönster till försäljning någonstans?
 
Yankee, jag vill precis som dig ha ett runt fönster i vår ytterdörr, men att sätta in ett runt fönster i en ytterdörr verkar vara en helt annan sak, t ex är det tydligen vanligt att det finns en metallskiva innuti ytterdörrar om den är av nyare snitt Den ska vara osynlig och svårforcerad ... Dessutom ska man ju inte gärna kunna plocka ut glaset och på det viset komma åt låset (om man är en tjuv alltså ...)
Om några goda ideer framkommer är jag också jätteintresserad!
fialotta
 
Jag skulle inte gå på ytterdörren om jag var du. Som fialotta skriver så är dessa dörrar ofta förstärkta och byggda för att hålla formen under lång tid och alla modifieringar äventyrar detta. Innerdörrar är en helt annan sak där du inte har någon temperaturskillnad.

Jag funderar på att göra egna fönster i ekinnerdörrar och behöver därför en ram till detta. Tänkte kolla upp priser på båtfönster ramar i mässing eller rostfritt. Kan bli riktigt snyggt med skruvförbandet runtom.

Jag håller också med om att det är ett krav att det inte är spegeldörrar.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.