Såklart
 
De medföljande taksäkerhetsbitarna är monterade nu, dock räckte inte riktigt stegen till då sävsjö ritat in dem på den låga delen men då alla saker man behöver komma åt sitter på den höga delen är det där stegen borde sitta och då fattas det lite. Vi kommer även köpa till en landgång för att man ska slippa balansera på nocken, men landgången har inte kommit ännu.
CIMG1809.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksfläktens externa fläktmotor (Östberg TKC 400C med kapacitet drygt 1000m3/h) har även monterats och då det var rätt hög luftfuktighet inomhus har vi satt igång den och kör den med timer som slår på den varannan timme för att pumpa ut fukten ur huset.
CIMG1769.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lite problem med fukt i plattan, betongen avger fukt under tiden den härdar och håller på med det i ett halvår och det finns fortfarande fukt i plattan enligt en fuktmätare vi lånat av Daniel Drottshage, vår KA.
CIMG1816.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätaren anger fuktkvot på 4-5% vilket motsvarar omkring 95% RF och vi måste ner i 85% RF för att kunna sätta fuktspärr. Att konvertera från fuktkvot till relativ fuktighet är inte helt trivialt, fuktkvot kan anges för torr vikt eller blöt vikt och det är lite diffust vad som egentligen menas då det inte alltid anges, sen är det ett väldigt olinjärt och materialberoende samband som ses i diagrammet nedan (källa: fuktmöätning del2, L-O Nilsson, 1979 )
fuktkvot_rf.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det en viss hysteres i sambandet då det är en flackare kurva vid uppfuktning än uttorkning som ytterligare skapar osäkerhet angående mätresultatet då det blir lite som att mäta längd med en gummisnodd. Då den typen av mätteknik har en hel del osäkerhet lutar vi åt att ta in en firma som gör en mer avancerad fuktmätning genom att borra i plattan.
fukthysteres.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taksäkerhet och fukt.

Efter att ha pratat lite med en firma som utför mätningar med borrning har jag fått reda på att det kommer dröja länge innan vi når 85%, frammåt Juni nästa år troligtvis, problemet är att vår platta är gjuten med betong som har VCT, vatten-cement-tal, på 0.55, dock kommer den ha kommit ner under 90% i slutet på november och det finns en del fuktspärrar och lim som klarar 90%, så det kan vara en lösning att välja en bättre (troligtvis dyrare) fuktspärr. Misstänker att det blev ett sämre VCT av att vi göt på en av sommarens varmaste dagar så de fick komplensera för det med mer vatten i betongreceptet(?)
 
Hur kan man påverka torkningen genom att dra igång golvvärmen?
 
det hjälper men påverkar bara torktiden några procent så rörfirman tyckte inte det var meningsfullt att koppla in golvvärmen, de kommenterade att en hel del husföretag gör det men det är mest för att kunderna ska känna att det händer nånting för att hålla kunderna lugna. Det är framförallt VCT som bestämmer torktiden då det är en kemisk process som måste bli färdig. Flera av byggarna jag pratat med kommenterar samma sak. Hur mycket uppvärmning och olika andra parametrar påverkar kan man få en uppskattning av med programmet torkas som finns att ladda ner från fuktcentrum.se ,är intressant men lite deprimerande att använda det prorammet :confused:
 
För de innerväggarna vi bygger själva drar vi även centraldammsugarrören själva. Är inte så mycket jobb, Mattias hade dragit avstick fram till där väggarna skulle vara, på ena väggen satt avsticket helt perfekt, på den andra fick vi flytta röret nån decimeter, vilket var ganske enkelt. När vi skulle börja drar ner rör i väggarna visade det sig att det inte fanns kvar ett enda helt rakt rör och då hade Mattias ändå köpt ut en extra rörsats utöver det som levererades, verkligheten var mycket mer komplicerad än ritningen så det gick åt en hel del mer rör än tänkt. När jag pratade med Michel om det sa han att han skulle fixa fler rör och nu låg det ett paket på garageuppfarten med de sista rören. Att bygga ihop centraldammsugarrören är väldigt enkelt, är lite som att bygga med lego, rören från allaway passar ihop perfekt, det som tar tid är precis som med el och VVS, att göra snickeribitarna.
CIMG1819.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under veckan har målaren från Bernhandssons målat alla innertak och taklisterna första strykningen. Nu skulle han göra något annat och återkommer nästa vecka och gör sistamålningen av taken och påbörjar målning av väggarna i köket. Impoerande hur lite han spiller jämfört med när man själv målar, när jag var där på kvällen efter han målat den låga delen märkte först inte att han varit där förrns jag råkade titta upp i taket då han varken spiller färg eller lämnat mängder med grejjer efter sig, bara några enstaka färgburkar.
CIMG1820.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
När hantverkarna fått reda på att slutbesiktningen flyttats fram pga fukten blev tempot betydligt lägre så det har inte hänt så mycket med målning, putsning osv. Själva har vi jobbat en hel del med el-bitarna, bl.a att stoppa in kablar i elrör så det genererar inte så mycket bilder då det inte är så visuellt.
CIMG1844.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag gjorde rördragningen på ovanvåningen så drog jag bara rören ner i bjälklaget så det fattades även en del rördragning i bjälklaget/källartaket som måste göras innan det går att dra kablar i rören.
CIMG1845.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1846.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klenspänningskablarna från belysningsknapparna kommer först till en större kopplingsdosa brevid elcentralen där de kan kopplas ihop och det går att byta kabeltyp till en dyrare kabel som klarar isolationskraven i centralen. Tanken är att knapparna ska scannas av med charlieplexing vilket miskar mängden kablar då det blir lite lågbudgetvariant av ett bussystem för knappstyrningen där man på en 8-ledarkabel kan koppla in upp till 56 knappar till IHC IO-modulerna är placerade i centralen.
CIMG1847.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tanke jag hade med husbygget var att man kan bygga vissa delar hemma och sedan köra dem till husbygget, på så vis kan barnen lättare vara med och bygga så mycket de känner för och gå och leka om de tröttnar osv. Det har inte blivit så mycket av byggande hemma som jag tänkt mig men nu när vi skulle bygga köksskåp kändes det som en bra metod. Barnen tyckte det var kul att vara med och bygga Ikea-köksskåp och det var skönt att vara hemma och bygga, men det visade sig ändå inte vara en så bra metod eftersom köksskåpen är så pass skrymmande så det var bökigt att transportera dem till bygget och dessutom blev ett av skåpen i första omgången lite skadat. Resten av skåpen får byggas på plats i nya köket men eventuellt kan vi bygga ihop mindre lätttransporterade delar hemma.
CIMG1828.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksgolvet blir ett marmoleun linoleumgolv med 30×30[cm] stora plattor (i färgerna ”lime” och ”pineapple”) som klickas ihop, samma typ av golv (men annan färg) kommer vi även ha i lekrummet och hallen i källaren. Plattorna köpte vi från stuvbutiken.com då de var en av få nätbutiken som både hade bra pris och alla färger på plattorna.Var lite orolig över den beställningen då det inte fanns något direkt skrivet på nätet om den butiken men det gick utmärkt, betalade med faktura och varorna var väldigt proffsigt packade med dubbel plast och extra skyddshörn mm(y)
Under golvet ligger det även stegljudsdämpande och diffusionsspärrande foam (skumplast) samt4mm HDF-skivor för att få samma tjocklek som parkettgolvet. När golvet var på plats började vi sätta upp väggskåpen.
CIMG1839.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det bänkskåp
CIMG1848.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svärföräldrarna hjälpte till med snickrande resp barnvaktande så vi kunde komma längre med köket. De flesta luckorna, lådorna och skåpsinredningen är nu på plats.

Även den 2.9m långa måttsbeställda diskbänken från stala är på plats. Vi valde mellan måttsbeställd diskbänk från Franke resp Stala, båda var väldigt lika i pris (knappt 9kSEK inkl frakt och emallagekostnad) och kvalité men valet föll på stala till sist då deras hoar var mer rektangulära och inte så böjda som frankes och därmed mer rymliga och praktiska. (Det gick att välja mer rektangulära hoar hos franke med men de krävde tjockare plåt i diskbänken vilket nästan skulle dubblerat priset på själva diskbänken)

CIMG1850.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1861.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Målaren är igång igen och har målat innertaket en andra gång i alla rum utom köket. Han har även fogat längs med nästan alla lister och fönster och det är många meter list i vårt hus så det går åt många tuber latexfog. Nästan alla lister har blivit målade med.
CIMG1857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I källaren har jag monterat första dörrkarmen, att få på dörrbladet visade sig vara ganska jobbigt då dörrbladet väger rätt mycket. Innerdörrarna i källaren blir vita släta av typen ”kompakt” (formpressad MDF fyllda med tätt packat rörspån) från Diplotmatdörren som vi köpt på bygghemma.se
CIMG1859.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då dörrbladen väger så pass mycket har jag gjort en dörrlyft av en gammal domkraft, med den kan
jag rulla omkring dörren på en inställbar höjd och på så sätt lättade passa in dörren i
gångjärnen på karmen. Dock krävs det ändå att man är minst två personer men med hjälp av svärföräldrarna fick jag dit dörren. Sen var det en hel del injusterandel med dörrkarmens karmskruvar för att dörren skulle kunna stängas.
CIMG1849.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1902.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill hålla ytskikten enkla och de standardtapeter som ingick var inte så kul och skulle sättas omlott så det blir jobigt att göra om, därför vlir alla rum målade, sånär som på en fondtapet i sovrum 3. Målaren har målat första strykningen i några av rummen. På de målade väggarna finns det ett antal grå fläckar, det är där målaren bättrat på spacklingen så det kommer förvinna nästa strykning.

Barnens korridor (tonad vit)
CIMG1869.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klädkammare (tonad vit)
CIMG1876.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sovrum 4 (gul = NCS S 0540-Y10R)
CIMG1867.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 3 (blå = NCS S 2040-R80B)
CIMG1862.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 1, Master bedroom, (ljusgrön = NCS S 0540-Y10R)
CIMG1874.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Spännande färger. Smart lösning med domkraften!
 
Jättebra byggtråd. Informativ och detaljerad.
Inser att det blir en viss kvalitetssäkring att publicera så mycket byggbilder.
Vissa snabbjobb jag själv gjort skulle jag dra mig för att publicera bilder på...

Denna tråd, och ett antal andra på forumet, skulle jag kunna betala för att få i bokform.
Då kan man ta fram och bläddra i under bistra vinterkvällar.

Kämpa på! Och glöm inte att uppdatera!
 
tack för all positiv feedback, har fått mycket info från forumet och vill ge lite tillbaka så jag försöker se till att ta med så mycket nyttig information som möjligt :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Då fuktkvoten (mätt med Tramex CME4 lånad från KA) fortfarande är över 4% bestämde vi oss för att göra en riktig fuktmätning. Det finns två olika metoder de brukar använda, antingen borrar de ett litet hål som de sedan sätter i en plugg i och täcker med plast, låter sitta några dagar och sedan kommer och mäter, den andra metoden så borrar de ett stort hål (nästan 1dm i diam och 60mm djupt) med hålsåg och bilar loss ett prov som de tar med till ett lab och analyserar. Då den första metoden kräver en temperatustabilitet på nån grad under mätperioden (två dygn) så kändes det inte rimligt att vi skulle kunna hålla tillräckligt stabil temperatur så det skulle bli dålig noggrannhet jämfört med uttaget prov där de kan mäta i ett lab under konrollerade former. Det blev den senare metoden som även har fördelen att de endast behöver göra ett besök på byggplatsen istället för tre. Det blev tre hål och det verkar som att det inte blev nån krock med några rör eller armeringsjärn.

Provtagningshålen fylls med betongkross och kan sedan flytspacklas över.
CIMG1915.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provet stoppas omgående ner i ett provrör som försluts
IMAG0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under provtagningen diskuterade jag fukt med Ulf som gjorde provtagningen och lärde mig lite mer. Jag funderade över om det var för att det var så varmt när vi göt som gjorde att betongen fick så dåligt VCT men enligt Ulf så är det standard med 0.55 i VCT om man inte beställer något annat då betongen blir dyrare annars. Han kommenterade även att flytspackel torkar lite långsammare än vad tillverkarna hävdar så det är bra att flytspackla tidigt, flytspacklingen skyndar även på uttorkningen av plattan först när slytspacklet brinner men när det stelnat tätar det istället och försvårar torkningen, så det är som vanligt att det är för- och nackdelar som ska vägas mot varandra

3500 (inkl moms) tog de för mätningen, vilket låg i nivå med vad Michel kommenterat att det brukar kosta men enligt Ulf var det ett väldigt bra pris då de brukar ta 5k + moms normalt när de gör samma mätning åt företag (de brukar inte göra fuktmätjobb åt privatpersoner normalt) men då med lite mer avancerad dokumentation.


Om en vecka får vi svar på mätningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.