Hej

Har en IVT490 snart tre år gammal. I vintras började den läcka vatten, ibland ganska mycket. Jag har svårt att identifiera var läckaget kommer ifrån. Oftast ser jag bara en vattenpöl på golvet och då har den slutat att läcka. Det ser ut att komma från spillvattenkoppen eller i närheten av denna men jag är inte säker.

Är det någon som har något tips på var det läcker och i så fall vad man kan göra åt det?

/Gabba
 
hur är din säkerhets ventil för vv kopplad? det är inte bara den som trycker ur sig vatten?
den ska trycka ur sig vatten.
vvb:n är fyld med vatten (efter stort vatten uttag har den mycke kallvaten) vattnet värms & expanderar= rinner ut ut säkerhetsventilen.
 
Kan nog vara så. Säkerhetsventilen för varmvatten leder via en slang ner till spillvattenkoppen. Dessutom sitter säkerhetsventilen för tappvatten vid samma spillvattenkopp och jag gissar att även denna har samma funktion.

Någonstans där ligger nog problemet. Fattar dock fortfarande inte riktigt var/hur i så fall det kan läcka från spillvk. Inte heller varför det börjar läcka efter tre år???
Jag får bevaka läckaget lite noggrannare och se om jag kan hitta orsaken.

Tack för hjälpen.
 
Gabba skrev:
Kan nog vara så. Säkerhetsventilen för varmvatten leder via en slang ner till spillvattenkoppen. Dessutom sitter säkerhetsventilen för tappvatten vid samma spillvattenkopp och jag gissar att även denna har samma funktion.

Någonstans där ligger nog problemet. Fattar dock fortfarande inte riktigt var/hur i så fall det kan läcka från spillvk. Inte heller varför det börjar läcka efter tre år???
Jag får bevaka läckaget lite noggrannare och se om jag kan hitta orsaken.

Tack för hjälpen.
när vattnet värms så expanderar det & det måste ju ta vägen nånstans.
kolla om det blir en pöl efter att värmepumpen värmt varmvatten efter en dursch.

en säkerhetsventil kan kärva & den kanske inte reglerar som den ska = den släpper ur mer . öppna o stäng den manuellt några gånger
 
Personligen tror jag att när din värmepump avfrostar så är det vattnet därifrån som hamnar på golvet.
Du får öppna din IVT 490 och kolla skålen och slangen under förångaren så att det inte har blivit massa skit där som täpper hålet.
Sedan kollar du hela slangen ner till spillvattenkoppen så att den inte är täppt
Är hålet täppt så rinner det över när värmepumpen avfrostar och vattnet hamnar på golvet.
Har man otur så kan det bli kortslutning om vattnet hamnar på fel ställe.
 
Hejsan.

Jag hade ett väldans lurt porblem med min värmepump.

lite då och då löste min Jordfelsbrytare.
Jag tog hjälp av en ivt gubbe som kom och felsökte, När han kom gick det att återställa Jordfelsbrytaren och han hittade inget fel. Allt frid och förjd men 1800kr fattigare.
2-3 veckor senare löste jordfelsbrytaren igen.
Jag ringde några elektriker som inte visste vad det var och alla sa att det var värmepumpen.
Jag ringde service killar för värmepumpar, och alla sa att det var el fel någon annan stans i huset.

1 dygn senare gick jfb att återställa och allt flöt på som vanligt.
Så här har det hållt på i 1år, någon till och med sa att kompressorn var kass och att det var dags att byta värmepump... hmm vad kostar en sån 45-60 tusen ?

I vilket fall. JFB löste igen.. Nu blev jag verkligen förbannad, jag såg nu något jag inte sett förr, en lite vattenpöl på golvet under vp och det droppade uppifrån, någonstan innanför att kopor och skit.

Jag högg tag i specialskruvmejseln och skruvade sönder hela min värmepump, följde vätskan ända upp till fläkten.
Vatten kom därifrån innuti en tätt försluten låda och tog vägar ner för kablarna ner till kraft matning, därifrån löser ju JFB. el och vatten :surprised:

Jag fortsatte att skruva. och kom in i kondensorn eller vad den heter, som ni andra har nämt i tråden.
Den skålen i botten var överfull av vatten, Slangen som leder vattnet ner till spillkoppen var igensatt av något gult genomskinligt slime, likaså reserv slangen.
Så vattnet hade tagit andra vägar ut i isoleringen, och när den inte sög längre letade sig vattnet ut genom kabelgenomföringarna för att sedan åka kana till kontaktore och matningarna.

Efter en rensning av slangarna ner till spillvattenkoppen och även slangen från spillvattenkoppen till avloppen, går nu min gammla värmepump som en klocka och har gjort så i en 6mån utan att jFB löst.

Tänk att det skall till en himla massa ilska för att lösa ett problem, och att ingen kunnig har någon aning om vad det kann vara för fel.

Nu vet jag i allafall hur en värmepump ser ut innuti *L*
 
  • Gilla
Ohmanu och 1 till
  • Laddar…
Amicus,
Tack för info. Det ska jag hålla koll på i framtiden!

/Farbror Melker
 
Tack för att du rädda min plånbok...Hade exakt samma problem med en jordfelsbrytare som löste ut =)
 
Hej,

löste vår droppande IVT490 på samma sätt som beskrivs i tråden, ville dela för andra som fortfarande har denna pump 2020.

Se bifogad bild nedan:
1. Droppar på golvet till höger, nedanför elektroniken. Plasten på tanken är fuktig.
2. Tydligt dropp från förångaren, detta är uppenbarligen källan.
3. Använde en dragfjäder för elkablar för att rensa i slangen. Ut kom en smutspropp och någon liter vatten (nästa gång är jag beredd med ett kärl).

Läckaget slutade omedelbart.

IVT490 värmepump med markeringar för vattenläckage och beskrivning av åtgärder för att lösa problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom jag har precis samma problem och har försökt rensa avrinningsslangen flera gånger är jag nyfiken på hur ni fick bort den gula isoleringen som sitter framför förångaren?
 
A AnnaRoger skrev:
Eftersom jag har precis samma problem och har försökt rensa avrinningsslangen flera gånger är jag nyfiken på hur ni fick bort den gula isoleringen som sitter framför förångaren?
I vårt fall behövde jag inte öppna upp själva förångaren, det räckte med rensningen av slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.