Hej,
har problem med att få till golvvärmen på vårt hus. Nästan alltid upplevt det som kallt under vinterhalvåret på huset.
Fakta:
Värmepump: IVT 490
Hus: Villa påbetongplatta c:a 125 kvadrat
Byggår: 2005
Uppvärmning:Vattenslingor med frånluftsvärmepump
Värmekurva: Har provat med olika inställningar mellan 1-2. Just 1.4
Termotstaterna i rummen inställd på max.
Givaren GT3:3 visar endast c:a 30 grader vilket är skumt, GT3:1 visar 72 och GT3:2 54.
Några tips?
 
Börja med att injustera golvvärmen enligt dom anvisningar som leverantörer gett. Stämmer flödena över slingorna?
 
Tack för svaret.
Känner iofs inte hur man kontrollerar flödena över slingorna, kan du utveckla ditt resonemang?
Är det någon som känner till om det hjälper att använda sig av finjusteringen eller knäckning av värmekurvan på värmepumpen?
Vad innebär det rent praktiskt att givare GT3:3 visar ett lågt värde?
 
Ja, du kan försöka med att ändra värmekurvan och se vad som händer.

Är det samtliga rum/golv som du upplever kalla så kan detta hjälpa.

Om detta är enstaka rum som upplevs kalla? Det finns väl en samlingspunkt för slingorna? Kolla att ställdonet fungerar, kolla att termostaten fungerar och justera eventuellt flödet för den slingan som upplevs kall.
 
Du ska ha fått uppgifter om grundjustering av slingorna från tillverkaren av golvvärmen. Grundjusteringen görs på injusteringsventilerna på fördelaren för att kompensera för slingornas olika längd. Om du har fel grundjustering kommer allt vatten ta den enklaste vägen vilket betyder att det mesta vattnet går genom en slinga och lämnar de andra med ingen eller dålig cirkulation.
Jag vet inte hur andra tillverkare gör men LK anger i grundjusteringen hur många varv som den övre ventilen på fördelaren ska öppnas.

Spontant låter det dessutom som att du har valt en ganska låg värmekurva. Jag har själv en bergvärmepump från IVT och där kan värmekurvan justeras mellan 1-10. Hur ser det ut på din pump? Går det att ställa in en högre kurva än 2 eller är det maxvärdet?

Hur ser det ut med cirkulationspumpen? Snurrar den på tillräckligt hög fart eller bör du kanske öka den ett snäpp?
 
Hej, och tack för svaren.
Angående grundjusteringen på ventilerna så hittar jag inte dessa papper, skall dock fortsatta leta. Känns som det kan vara ett uppslag eftersom vi rätt ofta upplever att vissa rum är kallare än andra, i värsta fall får vi väl ta hit en tekniker från Holmgrens som får checka.
Dock så återställde jag värmepumpen till fabriksinställningar igår och vips så ser jag att givare GT3:3 visar 33 Grader (är väl denna som mäter utgående temp till vattenslingorna), tidigare har denna alltid legat runt 25 Grader.
Värmekurvan är efter fabriksåterställning 4.0.
Kompressorn drog igång direkt.
Verkar bättre. Kör på detta ett tag nu, fullt blås på termostaterna i rummet, återkommer med resultat.
Kan inte minnas att jag gjort fabriksreset tidigare men det vrekar ju helt klart som jag kört med för låg värmekurva som du säger.
 
peternicklas
Öppna termostaterna på fullt.
Justera slingorna genom att strypa slingorna.
Golven kommer att kännas kallare ju mer välisolerat huset är.
Idag har vi +8 grader, regnar och är allmänt ruskigt höstväder. Framledningstemp. 24 grader.
Max framledning som jag har behövt var +38 grader vid -20.
 
Uppdatering:Imorse när vi vaknade var det kallt, alltså ingen förbättring.
Börjar luta mot att det är shuntventilen som strular. Dvs att den inte funkar med automatiken.
Provar med att köra den i manuellt läge. Återkopplar med info imorgon.
 
Jag utgår från att du kollat att cirkulationspumpen fungerar?:)
 
Ett par dumma frågor men det är lika bra att reda ut dem:
Har du luftat systemet?
Snurrar cirkulationspumpen?
Vad säger utegivaren att det är för temperatur jämfört med en vanlig termometer?
 
Utegivaren funkar, det har jag verifierat.
Hur verifierar jag om Cirkulationspumpen är ok?
När man kör med shuntventilen i manuellt läge så kommer det värme ut i rummen.
Frågan är då: är det shuntventilen som strular eller är det något med styrkortet, någon som har input?
Den tycks ha fastnat i ett visst läge, och automatiken som styr shunten har slutat fungera. Antagligen har motorn gått sönder. Hur kan man verifiera detta?
 
anderssose skrev:
Utegivaren funkar, det har jag verifierat.
Hur verifierar jag om Cirkulationspumpen är ok?
När man kör med shuntventilen i manuellt läge så kommer det värme ut i rummen.
Frågan är då: är det shuntventilen som strular eller är det något med styrkortet, någon som har input?
Den tycks ha fastnat i ett visst läge, och automatiken som styr shunten har slutat fungera. Antagligen har motorn gått sönder. Hur kan man verifiera detta?
Ett vanlig circ.pump är Grundfos. En Grundfos pump har en stor luftskruv i höjd med motoraxeln.
Öppna denna (kommer några droppar). Stick en skruvmejsel försiktigt in mot motoraxeln. Du känner då om den roterar.

Automatiken för shunten; ja det kan ju i princip vara vad som helst som är kass. Shuntmotor,styrkort,utetermostat.
Vad är mest känsligt. Jag vill påstå elektroniken. Därför skule jag nog i första hand felsöka styrkortet.

Men börja med att kolla så alla kablar är åtdragna i sina plintar, så du inte har glappkontakt någonstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Har värmen fungerar tidigare så skulle jag börjat med att kontrollera temperaturerna som värmepumpen använder för att styra shunten. Det är tyvärr inte ovanligt att de går sönder, oftast visar de högre temperatur vilket gör att shunten stängs.

Verkar temperaturerna vettiga kan du försöka styra shunten "manuellt" med värmepumpen. Det brukar gå att tvångstyra reläerna som shuntmotorn är kopplad till.
Kolla i manualen till värmepumpen.

Fungerar inte det så hade jag börjat
leta efter säkringar i värmepumpen.
 
Uppdatering: Efter det jag kört shunten i manuellt läge verkar automatiken fungera när jag åter kör shunten i automatiskt läge, dvs styrs av utegivaren. Men en sak som ändå inte är 100 %ig. Börvärdet på framledningstempen är idag ca 30 grader med en utetemp på c:a 1 minusgrad men den faktiska framledningstempen är c;a 27 grader.
Någon som har en clue?
 
Börvärdet och ärvärdet brukar skilja sig åt. Ärvärdet "kämpar" mot att bli samma som börvärdet men regulator kan sällan hålla den på exakt samma som börvärdet (skillnaden kallas hysteres).
Du bör nog vara nöjd med 3 gr skillnad. Om du anser att ärvärdestempen är för låg så höj lite på börvärdet. Då bör ärvärdet följa med "upp".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.