Hej,

undrar vad det kan kosta att bygga en liten gäststuga/friggebod på 15m2? Tänker mig då allt utom själva inredningen (exv. parkett, tapet, etc).

Läste i någon annan tråd att det kostade ca 4000kr / m2, men tycker att det låter dyrt. En snabb sökning gav att man kan köpa färdiga kit för en hel del mindre än det.

Mvh
 
Vilka krav har du (Isolering, utseende, virkesdimension, fönster, dörrar etc.) och vilken grund har du tänkt dig? Det finns massor av färdiga byggsatser men som är relativt billiga men det förutsätter att man hittar en friggebod som man gillar och att materialsatsen uppfyller de krav man har. Jag bygger just nu ett gårdshus på 30 kvm och min uppskattade produktionskostnad är ungefär 2000:-/kvm och då har jag riktigt rejäla dimensioner och gör allt själv.
 
mr_bygg: har bara två krav egentliga krav, ordentligt isolerat så att man kan sova över där på vintern samt låg kostnad.

KnockOnWood: tänkte mig ett prisförslag för lösvirke och att jag gör allt själv. Bra länkar dock, fanns några snygga stugor.
 
Var och hur du kan köpa material påverkar, men även utformning/utseende. Vad önskar du för fönster och dörrar, takmaterial, enkelt/krångligt att ansluta el, vilken typ av grund, osv.
Byggde en själv på gjuten platta, shingel på tak, pardörrar med stor glasyta, två fasta fönster egentillverkade, enkelt att ansluta el utan undercentral, ryggåstak, etc.
Kostade ca 40-50" klart före möblering men då köptes virke direkt på såg och pardörrarna var ett par felgjorda gällande höjd. Allt arbete gjorde jag själv.
Så 40-60" vinterbonad+el är nog ganska rimlig gissning.
 
Jag har byggt en oisolerad bod på15m2. Enkla skjutportar , 3 fönster fr Byggmax, ( se sep )
Kostnad
gräv 3, platta 10, virke, plåttak mm 35, fönster, plåtbleck mm 4, porthjul, el mm 8
Så blir faktiskt 4000 / m2 oisolerat men med hög kvalitet ! :)
 
En 60-80 tusen får du räkna med, om du gör jobbet själv.
 
Vi köpte en färdigbyggd stuga på 12 m2 med 3 dörrar och tre små fönster. Invändigt golv, men inga innerväggar, oisolerad och Planja royal tak. 36000 inkl frakt med kranbil som ställde den på plats. Kändes inte lönt att bygga den själv.
 
För mig är kostnaden hitills ca 50 tkr. Då är regelverket i vägg 90+4,5 och i tak 12 cm, allt är isolerat. Boden har pulpettak och är målat utvändigt.Grunden är en gjuten platta med 10 cm isolering. Det finns också skjutdörrar i glas och en isolerad boddörr. Det som återstår är fingjutet golv med golvärme, panel invändigt+spik/skruv,målning invändigt, belysning inomhus och vid ingången, elmaterial och arbete. Möjligen ska papptaket få ett plåttak. Räknar att det kommer kosta minst 20tkr till innan boden är färdig. Då kommer jag göra allt själv förutom elarbetet.
 
Mikael_L
Ja då är vi överens. :)

Mellan tummen och pekfingret tror jag det är svårt att bygga en friggebod för mindre än 2000:-/kvm om den ska vara någotsånär rejäl och åtminstone halvhyggligt isolerad.
Men att det ska inte behöva kosta mer än 4000:-/kvm så länga man avhåller sig från lyx.

Det är ju ca 40kvm väggarea och 15 kvm golv och 20 kvm tak, på ett ungefär.

Vägg: ytterpanel 100:-/kvm, gipsskivor, 40:-, isolering 50:- och regelstomme 45:-
+ vindväv, ev plast osv
= minst 250:- / kvm.

Tak: yttertaktäckning = 70-200:-/kvm, råspont = 80:-/kvm. takstolar = 80-150:-, isolering, 70:- innertak 40-150:- /kvm
+ lite annat
= minst 350:-/m2

Grund, skiljer mycket mellan bjälklag med flera bärlinor och betongplatta.
Men lite mellan tummen och pekfingret 250:- - 700:- / kvm.
 
Jag har raderat dold reklam, med följdinlägg ur tråden.

/hempularen
 
Mikael_L
nejo skrev:
Går det, och i sånna fall vad kostar det, att isolera en stuga likt denna: [länk] ?
Det behövs antagligen köpas ett inre regelverk som rymmer isoleringen.
ca 40-60:-/m2 vägg och takyta.
Sen isolering till detta, ca 30-60:-/m2 och gipsskiva ca 40:-/m2
Och sen i golvet behövs det antagligen något, t.ex. trossbottenskiva + isolering, kanske 150:-/ m2 eller något sånt.

Sen blir det ju mer "småsaker", lite smygar, list, ev plast, osv. Någon tusing till.

Och så måste man kolla vad för dörr och fönster det är, ev kostnad för att byta till vettiga.

Och slutligen går det ju alltid lätt att landa ännu högre, lite beroende på vad man väljer för material och utförande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.