...inte kört fast men prioriterat bort badtunnan ett tag även om det skulle vara trevligt att fixa den med. Bygger ny flytande groggveranda (större brygga). Skall snart till med utekök och sedan skall fasad & grund målas så vi får väl se om det blir nåt framåt hösten eller inte. Men den ena föräldraledig hemma så strömmar inte pengarna in...
 
Börjar bli dax med en uppdatering. :)


mvh iso
 
Låter som att du har händerna fulla! Hoppas du får tid och pengar för att fixa tunnan. Verkar dock som att ditt arbete inomhus är ganska tidskrävande och omfattande.

Hur som helst en inspirerande tråd men praktiska och fina lösningar!!!

Keep it up
 
Nu är jag på det klara över hur uppvärmningslösningen skall göras. Grannen som hjälpte mig fixa betongringarna har byggt klart sin och hittat på en klockren lösning för uppvärmningen. En rostfri tank på ca 50 liter som i sin tur innehåller en något mindre tank som används som brännkammare för en oljebrännare, den inre tanken är ansluten till skortenen. Vattnet cirkulerar med självcirkulation genom den yttre tanken och en tempgivare i tunnan styr brännaren för lagomt pådrag. tankar och skorsten i rostfritt stål. Påfyllning och tömning av vatten har han löst med magnetventiler som styrs av en vanlig fjärrkontroll för innelampor (sånna där dosor man sätter i vägguttaget). Samma fjärrkontroll används för att tända brännaren. Har själv fått tag på en oljebrännare och en rostfri tank men är på jakt efter en tank till typ expansionskärl, och magnetventiler. Skall jaga grejer och börja bygga ihop under vintern. Vedpannan som jag från början tänkt använda skall kastas ut. Plattsättning i tunnan är aktuellt till våren.
Finns det någon som har magnetventiler liggande 3/8 så är det av intresse att köpa!
 
Vad hände? Hur gick det med badet? Så läckert ju.
 
Uppdatering innan vintern, eller har du sålt villan?
 
Har sett vad som sker kvällstid nu och det kommer bli super. Thomas får själv släppa lite bilder på det när han är redo att visa det. Men klart kommer det bli absolut! Fint? U bet!

//Rob
 
Väntar med spänning! :)
 
Korvgubbe
Precis läst igenom tråden, riktigt häftigt projekt och jag är imponerad över ert tempo!
Hoppas vi får se målgången med snart. (y)
 
Kul att det fortfarande finns intresse för mitt badtunneprojekt! Ledsen att det inte kommit uppdateringar på läge. Jag har valt att prioritera andra saker hemma, både byggprojekt, vara med familjen och fritidsnöjen som enduroåkning.

Sedan knappt en månad tillbaka har det till och från varit några sena kvällar och en och annan lördag/söndag. Tar sjukt lång tid att sätta mosaik med dessa förutsättningar med sluttande ryggstöd och radie. Är varken lätt att skära mosaik med vinkelslip och fin diamantskiva eller att klippa med tång... många bitar som gått sönder har det blivit. Som minst har jag pillat in bitar som är 1/5 av en mosaikbit, vilka är 2x2cm
Monterade ett partytält över tunnan och hängde upp en arbetslampa i taket på den. Varken beroende av väder eller solljus med andra ord.
Tunnan har fått täckas med lock och ett konvektorelement har fått se till att det vart varmt och skönt så fixen har härdat.

Nu återstår att göra klart kring uppvärmningen. Skall dras fram el till cirkulationspump, svetsas en fläns för att kunna skarva det rostfria skorstensröret, byggas ett stativ till "brännarbutten", lite kopplingar och PEM-slang för att få ihop allt och inte minst se om oljebrännaren fungerar.
Hoppas väl att kunna bada under nyårsfesten.

Är på jakt efter magnetventiler helst 3/8 och 230V för att kunna styra fyllning/tömning av vatten via fjärrkontroll. Är det någon som har att sälja så är jag intresserad. Posta här eller skicka PM
 
  • Badtunnan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark och 7 till
  • Laddar…
Snyggt Thomas! :)
 
Ett par bilder på det tidigare omnämnda uteköket som är en del av helheten och som är en av de saker som fått högre prio än badbaljan. Underdelen av vasken och vattenlåset skall byggas in med samma typ av block som köket i övrigt och målas svart.
En bild innan målning och en efter målning. Finns även en grill med tillhörande bänkskiva i flytspackel (samma som bänkskivorna i uteköket) har dock ingen bild på den.
Passade även på att montera en altandörr i stugan för att göra den mer lättillgänglig. Den kommer till sommaren att uppdateras med bäddsoffa, kylskåp, köksskåp/hyllor för glas, porslin mm till uteköket.
 
  • Utekök vitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utekök svart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charlie2 och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Hur ska du komma åt under vasken när du byggt in det?
 
Tänkte ha två lösa block som står i vinkel (ett framför och ett till vänster). Meningen är dock att det skall se ut som det är fast. Har även haft tankar på att ha dörrar/luckor men det lutar inte åt den lösningen utan vi gillar att ha det öppet. Vask och vattenlås är inte så snyggt varför vi vill dölja det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.