Som rubriken säger så löser jordfelsbrytaren ut om det är väldigt fuktigt ute, jag är ganska säker på att det bara händer när vi har utebelysningen tänd. Ibland går det även en säkring. Pratade med en kompis som är elektriker på telefon om problemet, han undrade om kontakten som sitter på lyktstolpen är till för att sitta utomhus, är tidigare ägare som fixat.

Vad tror ni?

Ska man testa och byta den och är det nåt speciellt att tänka på?

IMG_0396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova att byta den, kostar ju inte många kronor men se till att den är ip klassad rätt där den sitter. Ser ut som att det kan rinna in vatten rakt i kontakten. kolla även om något annat kan få kontakt med vatten som inte borde det. Att tänka på, ja, se till att jordfelsbrytaren är av och att du inte har ström i kretsen du jobbar med. ;)
 
Okej tack för snabbt svar. Jag får testa att byta den helt enkelt.
Ja jag har också tänkt på att det är öppet där, får täta där efter jag bytt.

Letat lite men svårt att veta vad exakt jag söker för uttag med klassning mm.

Om någon vill hjälpa mig att länka vore jag jättetacksam.
 
Redigerat:
Den där kopplingen verkar rätt fulgjord. Dvs en kontakt gjord för en förlängningskabel som sitter på en stolpe nerstucken i ett fd uttag på stolpen? Dragavlastning och hålet i stolpen är felaktigt utfört. Riv och be elektriker göra om.
 
Sen verkar den kräva en hane-hane-skarvsladd, och det är ju komplett livsfarligt.
 
O
inte konstigt att jfb får sputt när det regnar... vattnet ser ju ut att kunna rinna rätt in i kontakten...
Det där är inget VU utan en hona till en skarvsladd... inte riktigt godkänt...:p
en sån här är mycket bättre....

http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-16a?category_id=428

uttaget skall väl minst vara IP 44 om jag minns rätt....
 
Kräva en hane-hane-skarvsladd? Vad innebär det?

Jag får kolla efter ett vägguttag som passar.
 
Skarvuttaget som du laddade upp en bild på, sitter det på en sladd som kommer innifrån huset eller på en sladd som kommer från lampan?

Om uttaget sitter på en sladd som kommer från huset och lampan kopplas in med en stickpropp i det uttaget så är det bara fel gjort.

Om uttaget sitter på sladden som kommer från lampan och kabeln som kommer från huset har en stickpropp som kopplas in i uttaget (så som bax tolkade det) så är helt åt helvet fel och alldeles livsfarligt.
 
Jag var trött i går kväll, kom på sen att sladden kan komma inifrån huset och sticka upp genom fundamentet.
Och då var ju mitt första antagande fel.
En översiktsbild vore bra.
 
Vet inte riktigt hur det är kopplat och hänger inte riktigt med på hur ni menar. Iallafall sitter strömbrytaren till utebelysningen inomhus. Vi har haft ljusslinga inkopplat på detta uttag på stolpen och det lyser och släcks som lampan i stolpen om det är till hjälp hur det är kopplat.
 
OK, då fattar jag, glöm det jag skrivit tidigare.
Uttaget som sitter där är väldigt godkänt att användas utomhus, dock felaktigt monterat som påpekats tidigare, det är också ganska slitet av tidens tand, jag gissar att det är vatten inuti det. Byt ut det till ett riktigt godkänt vägguttag som monteras fast på stolpen.
 
Byt även hela kabeln. från kopplingspunkten i stolpen till nuvarande/kommande uttaget.
 
Kollat på ett par uttag:

http://www.eldirekt.se/eluttag/uttag-kapslade/elko-uttag-ip44-svarta
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Vagguttag-for-utomhusbruk-357121/

Vad är skillnaden mellan uttag+dosa för 337 kr mot t ex biltemas för 49 kr?
Skulle ju helst ha det svarta men känns som lite väl stor prisskillnad.

Hur är det med kabel? Är väl bara en vanlig med fas, nolla och jord? Om man skulle ha det svarta uttaget skulle det ju egentligen vara en svart kabel så detta smälter in i stolpen.
Fast är det ingen större skillnad på uttagen köper jag nog nåt billigare.
 
Redigerat:
I
Du får lov att måla det, även kabeln. Biltemas måste vara bra nog, du har ju jordfelsbrytare i fall att. Tänk på att ta kabeln lång nog, den ska in underifrån, en liten helböj, för att minska risken att vatten tränger in. När du sen vattnar kan du ju undvika spola på uttaget, även om det ska tåla det.
 
uttaget är bara ip44 när luckan är stängd förövrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.