Vi har för ett tag sen satt upp en "platt-tv" på väggen. Allt är bra förutom att jag retar mig på sladdarna som "hänger ner". Min sambo skyller på att han inte hittat någon kabelkanal han vill ha. Det ska vara en i alu. eller en svart. Aluminium tycker jag passar bäst (eller typ silverfärgad). Nu fyller han snart år och tänkte det kunde vara en bra present.... Han behöver en liten knuff så det blir färdigt! Någon som vet vart jag kan köpa dessa?
 
Skenor är inte snyggt. Fräs ett spår i väggen och tapetsera över istället.
 
Tomtebo skrev:
Skenor är inte snyggt. Fräs ett spår i väggen och tapetsera över istället.
Är väl knappast något bra tips om man har gipsskivor....... knappast för andra skivmaterial heller. Ett spår "skär" ju av skivan och man står där med två lösa skivor med ett spår emellan :surprised:
 
Man måste förstås anpassa sig efter väggmaterialet. Man får inte fräsa mitt på skivor utan istället vid en regel. Gips betyder merjobb. Likaså spånfyllning.

Den snyggaste kabeln är alltid den som inte alls syns.
 
clasohlson har en kabelkanal som iaf är silverfärgad, dock av plast

url]

art nr 36-2323
 
Det går att hyra spårfräsar hos maskinuthyrare.

Vill man ha hjälp borde någon håltagningsfirma kunna hjälpa till, prova söka på "håltagning" i gula sidorna.

För att undvika att damma ner hela huset kan man bygga ett litet tält av reglar och täckplast på någon kvadrat runt arbetetstället. Tror i och för sig att det finns nästan helt dammfri utrustning med sug.

(Ett annat alternativ som också är lite roligare än kanaler är att fästa en tapetserad spånskiva på distanser på väggen, hänga tv:n på den och dra kablaget på baksidan av skivan.)
 
Sätt en dosborr i väggen bakom tv'n,  sen en till hål längre ner (kanske bakom tv möbeln...)  sen är det bara att dra sladdarna från hål 1 till häl 2..

å vips så syns inte kablarna ;)

Lycka till

 
Steksmar skrev:
Sätt en dosborr i väggen bakom tv'n,  sen en till hål längre ner (kanske bakom tv möbeln...)  sen är det bara att dra sladdarna från hål 1 till häl 2..

å vips så syns inte kablarna ;)

Lycka till
Detta fungerar ju bra om väggen inte är isolerad, då blir det problem......

Alla mina väggar hemma innehåller isolering, även mellanväggarna (ljudisolering).
 
roli skrev:
Detta fungerar ju bra om väggen inte är isolerad, då blir det problem......

Alla mina väggar hemma innehåller isolering, även mellanväggarna (ljudisolering).
Har på flera jobb använt denna lösning trotts att det har varit isolering i väggrna bara att skjuta in ett vprör och sedan dra kablarna i dom.
 
Lyckost er som har gips då :p Funderar på att bila in kablarna, fast de svåra måste ju vara om man lägger in rör att få kontaktstycket genom röret.. brukar ju va en massa stift och skit på.. iofs klippa och skarva går väl :surprised:

Men OnTopic så har du väl något under TVn.. typ en möbel. Gör som denna herrn ----v

http://www.minhembio.com/Benky/53007
 
T
Många bra tips här. Problemet med dagens platt-tv är som sagt kontakterna som knappast är "lödvänliga" typ HDMI / opto m.m. Har man gips går som sagt dosborr-vp-rör om man är händig. På plastlister kan man ju måla eller tapetsera listen i samma färg så "smälter" den in mot väggen. Ska man fräsa ett spår i väggen brukar det gå bra om det är en ren trävägg, men gips dammar för att inte tala om stenväggar......

Har sett en slags såg som fungerar i betong, och kanske man kan ordna med en vattenkyld kaptrissa för sten som borde gå att trycka mot en stenvägg ( samma modell som man kapar klinkers med), men ta inte en kapmaskin med stentrissa och gå lös på väggen, även med plast runt om, då lär ni få sanera halva huset för det dammar som f-n.

Kom just på att det finns "fusksten" som man brukar limma upp mot träväggar, så om man snickrar till en träränna enligt den andra tråden här och sen limmar på en "bluffsten" i samma färg borde det gå att få snyggt. Om stenväggen är av typ gammal granit finns det också chans att man kan gröpa ur skarvarna med cement och låta kabeln följa ned i en sick-sack linje med granitblocken, men det får man mäta upp först.

Sen, slutligen kan man ha turen att det går att borra rakt igenom väggen och göra utfräsningen på andra sidan där man går nedåt och sen borrar igenom tillbaka mot tv-bänken (när det inte är frågan om en yttervägg).
 
Tomtebo skrev:
(Ett annat alternativ som också är lite roligare än kanaler är att fästa en tapetserad spånskiva på distanser på väggen, hänga tv:n på den och dra kablaget på baksidan av skivan.)
Her ser dere en som har gjort som beskrevet her http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/AndreWerdenskrieg
Synes det ser veldig bra ut!!! ;D
 
Har också planerat den varianten den dagen budgeten tillåter uppgradering av vardagsrummet. Blir den enklaste och snyggaste varianten mot en vit tegelvägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.