hejsan har lite frågor om bastu det så att jag ska bygga om en bunker till bastu

måste jag isolera väggarna eller går det att ha bara betongen ?

och sen hur ska jag göra med golvet

det blir en bastuaggregat som är vedeldad


tar gärna emot tips

IMG_1619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
Hur tänker du ordna så att du inte dör av syrebrist när du bastar? Kul med en egen bunker hursomhelst!
 
Du kan köpa klickgolv som används på balkongenr osv, finns både i plast och trä,bunkern har säker redan ett kamin rör och ställin lösa bänkar. En bunker är en del av vårt kulturarv och skall inte renoveras sönder, man sätter inte mexitegel på funkishus heller.
 
Kan ta en stund för du har ngn badtemperatur , men är iofs knappast torra betongväggar så kan vara problematisk att isolera. Överdimensionera ugnen. Trätrall på golv.
Ev kan du regla väggarna och tak med 20mm läkt (plastkilar mellan reglar och vägg) och lägg panel , kan hjälpa ngt med uppvärmningstiden

MVH
Sakke
 
Är även jag lycklig ägare av en bunker (värn egentligen, då det står ovan jord). :)

Frågan är väl om man inte behöver isolera väggar och tack med ett lager isolering av någon form för att slippa värmeförlust och framförallt kondensdropp. Limmade markisoleringsplattor kanske, och sedan någon form av tålig panel.
 
Limma på XPS med kakellim och fästa med pluggar, täck med alu-papper, läkta ut och panel . Så kan det göras (eller SPU sauna-satu då, men blir dyrare-essentielt precis samma lösning)
Då slipper man kondensdrypp och uppvärmningstiden går ned.
Mvh
Sakke
 
slaskman skrev:
Du kan köpa klickgolv som används på balkongenr osv, finns både i plast och trä,bunkern har säker redan ett kamin rör och ställin lösa bänkar. En bunker är en del av vårt kulturarv och skall inte renoveras sönder, man sätter inte mexitegel på funkishus heller.
Håller med här. Låt bunkern vara en bunker. Jag skulle mycket hellre basta i en bastu-bunker än i en bastu-bastu. Vanliga bastusar finns det massor av.

Lägg in en vanlig trätrall på golvet - kanske någon som är tålig mot röta men inte tryckt (typ thermowood eller liknande) så att du slipper lukt. Och sätt upp sittbänkar med en viss distans till betongväggarna så att man inte bränner sig på dem.

Och om du har en eldad kamin så hade jag försökt få till en separat tillluft till den så att all värme inte dras ut.
 
ullberg
Vilken trådrubrik, här kan man ju inte undvika att titta in.

Jag håller i grunden med ovanstående, isolering är nog väldigt bra att ha för att kunna få upp tempen, luftspalt eller annan lösning för att hantera fukten blir i så fall nödvändig (om du inte vill byta ut det du sätter in någon gång per år).

Hur ofta har du tänkt använda den? är det bara någon gång per år som en plojgrej kanske man kan skippa isoleringen och acceptera att det tar grymt lång tid att få upp tempen.

Önskar jag hade en bunker / värn, och allra helst med en sån fantastisk utsikt!

/U
 
Stor kamin måste räcka...kondensdropp får man ta för charmen.....golv skulle jag använt något sån här....

gre_teaktrall1_3008.jpg
 
Strunta i att klä bunkern invändigt! Satsa istället på ett Pajala bastuaggregat. Då behöver du dessutom inte tänka på att värma bunkerväggarna innan du får varmt i bastun. Vet du inte vad Pajala bastu är så sök i forumet så får du info om dessa.
 
Jag tror ingen isolering behövs. Betongen är så trög att innan den hinner ta till sig av värmen är bastubadet klart.
 
Tror inte heller på isolera. I lumpen kunde man ju elda upp dessa svettvarma med en liten kamin.
Dessutom att isolera på insidan känns bara som en mögelrisk.

Hade jag varit du så hade jag slängt in trall på golv, lösa bänkar, ett överdimensionerat aggregat och testkört ett par ggr. Funkar det inte så får du väl isolera då eller ge upp?
 
Insidan av min bunker för den som är intresserad av hur det kan se ut.
Notera den svängbara kulsprutelavetten. :cool:

DSC00350.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 7 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Insidan av min bunker för den som är intresserad av hur det kan se ut.
Notera den svängbara kulsprutelavetten. :cool:

[bild]
Vinkällare nästa.....
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
D09
Vill också ha en bunker 😄😄

Borde du inte ha rätt att få ut konstruktionsritningarna nu när du ska bo där ;) he he
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.