Hej!

Vi är sedan tre år ägare till ett äldre hus (1909). Taket är av eternit som nyligen innan vi köpte huset målats med svart färg. Taket såg givetvis mycket fint ut på visningen men redan efter ett år började färgen flagna bort. Detta har bara blivit värre och värre.
Man måste helt enkelt målat taket utan korrekt rengöring/primer/grundfärg.

Är inte detta ett dolt fel? Hur skulle jag gjort för att upptäcka felet vid besiktningen?

Säljaren har ingen doldafelförsäkring.

Tacksam för synpunkter.

//Mattias
 
mrmols skrev:
Hej!

Vi är sedan tre år ägare till ett äldre hus (1909). Taket är av eternit som nyligen innan vi köpte huset målats med svart färg. Taket såg givetvis mycket fint ut på visningen men redan efter ett år började färgen flagna bort. Detta har bara blivit värre och värre.
Man måste helt enkelt målat taket utan korrekt rengöring/primer/grundfärg.

Är inte detta ett dolt fel? Hur skulle jag gjort för att upptäcka felet vid besiktningen?

Säljaren har ingen doldafelförsäkring.

Tacksam för synpunkter.

//Mattias
Nej det är inte ett dolt fel!
 
O
Om det skulle vara dolt fel... vad vill du få ut av det? Det troliga är att du skulle få ersättning för att måla om taket...
Tycker du att det känns rätt att tvinga säljaren betala det till dig?
 
Odjuret skrev:
Om det skulle vara dolt fel... vad vill du få ut av det? Det troliga är att du skulle få ersättning för att måla om taket...
Tycker du att det känns rätt att tvinga säljaren betala det till dig?
Såklart, om säljaren har gjort fel och skitit i underarbetet och istället bara "pimpat" för försäljningen. Det kan nog vara svårt att få det till dolt fel dock.
Men man kan kanske fråga säljarna ifall dom hade ett företag till att göra det och om det är gjort inom garantitiden så kanske dom får ta smällen.

Är det äldre än så, då kan man inte begära att färgen skall sitta kvar.
 
Om säljaren anlitat firma för att utföra jobbet kan det finnas garanti, det kan vara värt att kolla upp. Processen för dolt fel är omständlig och ekonomiskt riskfylld till och med när man har ett bra case.

välkommen som husägare, ständiga överraskningar :)
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Eternittak, låter som om det vore ett 50- 60-tals tak. Då får man nog räkna med att livslängden är slut, så att försöka få betalt för att måla/byta är nog inte framgångsrikt.
 
O
tja livslängden för ett eternittak är nog bättre än för ett vanligt tak.... men troligtvis så har den ekonomiska livslängden redan passerat...
Sedan måste man inse att även om något kanske är dolt fel, så är det oftast inte ekonomiskt lönsamt att dra det vidare... det kostar mycket, både tid och pengar... Det är inte så att det finns nått konto man jan få pengar ifrån om man hittar nått som kan vara dolt fel. Utan man bör räkna med att behöva processa.

om nu färgen flagnar så få man väl gå upp på taket å måla om... inte så mycket att fundera på.

När man har hus så har man inte längre några som helst problem med varken pengar eller tid....
För allt man får över i både tid och pengar brukar huset se till att ta hand om:)

Behöver jag förresten säga att jag inte gillar den lagstiftning vi har med att säljaren ska garantera i 10års tid att det inte finns några fel han inte kan upptäcka?
 
Att måla eternit tak har jag inte hört talas om. För mig är det en såpass udda underhållsåtgärd att jag tycker man bör undersöka lite djupare. Men jag kan ha fel, det kanske är jättevanligt.

OM det nu är en normal underhållsåtgärd, och OM den normalt skall fungera i mer än 3 år. Då har köparen rätt att förvänta sig att det är korrekt fackmannamässigt utfört, men i den mån det går att undersöka hur det är utfört så ligger det klart på undersökningsplikten. Om åtgärden dessutom är udda (som jag tror), så skulle jag misstänka att det ger en utökad undersökningsplikt.

Däremot så är det troligen inte sådana summor det handlar om att det är värt att driva, rättsligt.

Man kan ju alltid prova att ställa ett krav mot säljaren, kan man kompromissa sig till 25 - 50% av kostnaden för en ommålning så är man vinnare.
 
Redigerat:
Skulle hjälpa en släkting renovera dennes kök, också med något skumt innertak. Det gick på 4 timmar att sätta renoveringsgips, spackla, sen 2 timmar en andra dag slipa, spackla och sen slipa och måla 2 stryk. Vi hade säkert bara kunnat måla det befintliga men det hade nog blivit som i erat fall.

Strunta i det hela, sätt renoveringsgips och gör om taket. Alternativt, takgips som är lite enklare att handskas med.

Glöm ev. process känns fånigt för ett dåligt målat tak.

/S
 
steve5432 skrev:
Strunta i det hela, sätt renoveringsgips och gör om taket. Alternativt, takgips som är lite enklare att handskas med.
Jag är ganska övertygad om att det är ett yttertak som diskuteras. ;)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
eviljava skrev:
Jag är ganska övertygad om att det är ett yttertak som diskuteras. ;)

haha okej då missuppfattade jag det hela, inte så vanligt i min värld att man målar yttertak... borde läst inlägget mer noga sorry!

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.