michaelnilsson skrev:
Ska försöka mig på en recension av Bosch pfs 65.

+ mycket bra slutresultat
+ smidig
+ väldigt enkel rengöring
+ lätt att förvara

- komplettera med större behållare direkt, man blir galen ganska omgående
- du måste späda färgen väldigt mycket vilket ger en våldsam torktid

Det bästa tipset jag kan ge är att inte slarva med förarbetet. Skulle spruta om en innerdörr som var målad från fabrik. Slipade av dörren med iver och noggranhet MEN jag tvättade inte dörren före OCH efter slipning vilket gav upphov till att färgen bildade öar på dörren. Det var med andra ord (lite fett kanske) silikon kvar i ytskiktet på dörren. 5 minuters slarv == 2 timmars extra jobb.

Att ALLA misstag du gjort under förarbetet blir pinsamt tydligt när du sprutmålar kräver en liten anpassning från din sida. Det går inte att dölja någonting genom att rolla något drag extra... alltid lär man sig något nytt.

ALL IN ALL ett bra köp men jag skulle såhär i efterhand köpt en wagner 115 istället.
Tack för input!

Vad körde du med för grund- och täckfärg när du hade problem?

Ungefär vilka torktider pratar vi om (dubbla, trippla, ...)?

Varför hade du hellre satsat på en Wagner 115 (de verkar vara 3-4 gånger så dyra, målar du väldigt mycket)?
 
Också jag har skaffat med en Bosch 65:A och sprutar köksluckor för fullt. Ca 40 enheter så det är en del att spruta plus att jag har garderobsdörrar och spegeldörrar som står på kö.

Stämmer in med er andra om att det är mycket jobb men resultatet blir mycket bra. Skulle inte vilja ge mig på väggar eller tak med den...

Har två frågor/problem:

Det blir "skägg" på munstycket som påverkar dimman. Jag brukar torka bort med papper men ibland måste jag under sprutningen plocka isär munstycket och rengöra detta i vatten (efter ca 40 min sprutning). Gör jag något fel?

Det samlas en del färg i den genomskinliga packningen som sitter i själva handtaget. Den syns när man plockat ner munstycket. Går det att ta bort den eller gör det inte så mycket att det blir färg kvar där?
 
Tips. Cheapy har Bosch PFS65 för 995:-. Jag köpte min på Bauhaus och använde deras prisgaranti. Betalade då bara 875:- istället för de 1 295:- som Bauhaus hade satt på prislappen :D.

Ska bli kul som f*n att testa och spruta lite möbler, dörrar m m.
 
Vilka tillbehör anser ni att man ska köpa till Bosch pfs65?

Extra kopp, filter, färgpåsar och vad det finns...
 
Det enda jag egentligen saknade var en extra "kopp", gärna större än den som följde med. I början rengjorde jag koppen efter varje sprutning men på slutet förslöt jag den bara och rengjorde bara själva sprutan.
 
Hittade ett tips på youtube hur man rengör penslar. Man ska fylla en hink med vatten och sen hälla i lite sköljmedel (sånt man har i tvättmaskinen). och sen rör man om penseln där i ca 10 sekunder så har all färg lossnat.

Kanske kan samma knep funka på färgsprutor också?
 
Klicka skrev:
Hittade ett tips på youtube hur man rengör penslar. Man ska fylla en hink med vatten och sen hälla i lite sköljmedel (sånt man har i tvättmaskinen). och sen rör man om penseln där i ca 10 sekunder så har all färg lossnat.

Kanske kan samma knep funka på färgsprutor också?
Hur stor hink?

Funkar på alla sorters färg?

Hur funkar det att måla med penseln sen, ingen risk att den blir impregnerad?

Låter lite för bra för att vara sant.
 
Klicka skrev:
Kolla här hur man rengör en pensel:

[länk]

Börjar vid ca 01:25

Läs mer här: [länk]
Det var rätt mycket gult kvar där som han snabbt vred bort från kameran :) Men det kanske funkar, man får väl prova helt enkelt. Men det blir en hel del smutsvatten av det.

Gäller visst endast vattenbaserade färger.
 
Nu får ni ursäkta att jag lyfter en gammal tråd, men jag har mera info! :)

Läste genom hela tråden för kanske ett halvår sen, det varnades om att den inte klarade av slamfärg/faluröd, fanns till och med en bild på en skylt från en butik att det inte skulle fungera...

Lite envis är jag, köpte en begagnad spruta för en femhundring, ville inte köpa en ny med tanke på varningarna.
Totalt ihoptorkad av färg såklart, fick spruta många lite vatten och pilla länge innan den fungerade tillfredsställande...jäkla säljare.

Kan nu konstatera att det fungerar mycket bra att köra slamfärg i sprutan, då både äkta Faluröd samt FaluVapen.

Späd med 50% vatten och se till att det är bra blandat.

Den lilla koppen för färgen är det enda gisslet, mycket spring för att fylla på med färg när man har lite ytor att måla.
Det går att köra ca 5 liter färg åt gången innan är det dags att göra rent sprutan!

Resultatet.

(dörrkarmar, knutar, förnsterkarmar mm ska såklart målas svarta sen)

DSC_0791[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

---
DSC_0792.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

---
DSC_0793.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Va? måste du rengöra sprutan efter var femte liter färg? Det är ju två gånger på bara en tiolitershink!
När jag målade garaget häromsistens körde jag 2 burkar ena dagen och två burkar andra dagen. Rengjorde sprutan gjorde jag först efteråt. Men då har jag en projectpro, och körde med alkydfärg. Det tar väl ungefär ca 30 minuter att göra slut på en 10l-hink.

Hoppas du ursäktar, men ibland bedrar snålheten visheten, tänker jag. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
thomasx skrev:
Va? måste du rengöra sprutan efter var femte liter färg? Det är ju två gånger på bara en tiolitershink!
När jag målade garaget häromsistens körde jag 2 burkar ena dagen och två burkar andra dagen. Rengjorde sprutan gjorde jag först efteråt. Men då har jag en projectpro, och körde med alkydfärg. Det tar väl ungefär ca 30 minuter att göra slut på en 10l-hink.

Hoppas du ursäktar, men ibland bedrar snålheten visheten, tänker jag. ;)
Ja absolut så var jag lite snål och chansade på en underdimensionerad billig spruta, ingen diskussion där :)
Köpte den i vetskap att den "kanske" inte klarade slamfärg, nu gjorde den det hyfsat men kanske inte 100% utan strul men tillfredställande i slutändan.
Kör man med en färg som den klarar av även enligt bruksanvinsningen så klarar man sig säkert hela dagen utan rengöring.

Hursom, den klarade färgen, kostade billigt och jag slapp stå och nöta hela uthuset med pensel, jag är nöjd!

...


Googlade projectpro och det verkar vara proffsgrejer jämtemot en billig bosh, inte konstigt att det fungerar bättre, är du förvånad?
Orelevant inlägg i tråden om Bosh PF65?


//
John
 
Redigerat:
Det viktiga är ju att du är nöjd :)

Nej, jag tycker inte att det är irrelevant. Jag har även en HVLP spruta, om än också den en Wagner. Det är stor skillnad på dem, och jag vill nog mena att en HVLP är mer anpassad för "mindre" jobb, men finare, typ lackning av möbler etc, medan för målning av byggnader och liknande med större ytor/volymer är en airless betydligt bättre och smidigare.

Visst kan man vara begränsad av kostnaden och ha väldigt gott om tid och på så vis komma undan billigare, men en Project Pro 115 hittar man på ebay för €195 eller så, ny. Om man ser till totalkostnaden att måla om ett helt hus, så är skillnaden inte så stor trots allt.

Det tycker jag kan vara väl värt att nämna, så att andra som ser detta blir medvetna om alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.