Jag håller på att öppna en butik där det nu är ett slitet betonggolv. Det har varit svart men stora delar är kal betong nu. Jag tänkte att det vore roligt att måla det i en roligare färg, men går det att blanda en så pass slitstark färg? Är inte alls insatt i det här, men har läst att man ska kolla om det är fukt och det tror jag inte att det är.
Eller är det dumt att måla, det kanske inte alls håller bra och blir lika slitet som det är nu om något år?
Vad skulle det finnas för alternativ ? Jag tänker att en parkett tex kan bli fuktskadad under vinterhalvåret, butiken ligger dessutom ett trappsteg ner så kunder kommer dra in mycket snö kan jag tänka mig.

Och om man målar, hur lång tid behöver färgen för att torka? Samt ska man grunda? eller börja med vit bas liksom, eftersom golvet varit svart tänker jag.
Tyckte att jag läst att man bara ska måla två gånger för att det fortfarande ska släppa igenom fukt men en annan skrev att ju fler gånger desto hårdare blir färgen??
 
All gammal färg slipas bort och sedan målas golvet med en 2-komponents vattenburen epoxifärg. Kommer hålla utmärkt i butiksmiljö och har mycket stor slitstyrka. Ingen grundfärg behövs vid renslipning. Färgen målas 2 ggr med 24 timmars mellanrum. Golvet kan sedan beträdas efter 24 timmars torktid.
Finns en stor mängd olika produkter på marknaden så det enklaste är att du går till närmaste färghandlare och köper av dem eftersom du behöver en bruten färg.
 
För att få bort färgen så smidigt som möjligt kan man hyra en ytfräs för betongolv på exvis cramo eller liknande uthyrningsfirma. Det dammar dock något fruktansvärt så man måste hyra en ordentlig grovdammsugare, bära andningsskydd samt plasta av in till övriga utrymmen, annars har man betongdamm precis överallt ;)
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
annars vore det kanske coolt med ett polerat betonggolv, blir dyrare med hållbarare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.