Glufsglufs skrev:
NÄR jag var installatör så stötte jag på av ca 1000 hushåll endast ett svart rum!!!!!!
Har aldrig varit med om att någon velat ha svarta kablar eller frågat efter kromade kablar att sätta efter vita lister (vilket är fallet 99,9 ggr) även om materialvalet är "exotiskt"
För det första tycker jag inte att det är OK att du ändrar i mitt eller någon annans citat på det sätt du gjort i ditt inlägg ovan. Jag har inte skrivit det kursiva och vill heller inte bli förknippad med text jag inte skrivit själv. Dina åsikter får du faktiskt skriva i din egen kontext!

Sen tror de flesta som läser här förstår att mitt något tillspetsade exempel med ett hemmabiorum med svarta väggar och tak (jag känner i alla fall tre, fyra stycken som har ett, btw) var just ett *exempel* på en situation då VANLIGT FOLKVETT rimligtvis borde kicka in och göra att en normalbegåvad installatör tar ett steg tillbaka och tänker till huruvida det är bäst att fråga kunden eller ånga på med vitt.

Sedan är ju andelen hushåll med svarta eller mycket mörka biorum, fondväggar, kakelplattor etc och som nog skulle vilja ha svart installerat stället för vitt, som alla redan vet väldigt mycktet större än det du försöker påskina med din retorik ovan om mitt tillspetsade exempel med ett helt svart biorum.

Glufsglufs skrev:
Då kanske kravet ska framgå bättre då för kunden kan väl inte ha undgått att alla rör i övrigt är vita, både hemma hos sig och på andra ställen. Jag har då alltid fått frågan från kunder när något avvikande önskas men jag kanske bara har fått kunder med huvudet på skaft.
Hur svårt är det att förklara för kunden hur man tänkt utföra arbetet? Jagmenar, det är ju inte direkt ett jättejobb att förklara för kunden att man tänker sig att placera elementet där och där och sedan dra kopparrör!?! Det går på fucking 10 skunder (20) om man ska visa kopparröret ifråga).

Kunden har ett ansvar, visst, men det är lika förbannat hantverkaren som har yrkeskunnandet om hur arbetet brukar utföras och tar betalt för att utföra arbetet och som förhoppningsvis också vill göra ett bra jobb och få mestadels nöjda kunder.

Som jag sa tidigare -För en kund som nogsamt valt ett exklusivt kromat element så är det inte alls osannolikt att denne tycker det är underförstått att man inte smäller dit kopparrör! Ett kromat element är en ytterst tydlig signal att risken är stor att den här kunden inte är som alla andra kunder, kanske inte nöjer sig med standardmaterial och att det kan vara läge att fråga lite mer innan man kör på som vanligt....
 
För mig är det ofattbart att man kan hacka så mycket på en hantverkare som uppenbart har gjort ett fackmässigt utfört arbete och som uppenbart har bra blick för hur en snygg installation skall göras och därför valt det som i slutänden blir snyggast..

Möjligen har han brustit i sin pedagogiska förmåga när han skulle förklara varför det är som det är men det kan också vara TS mottagande av budskapet i samband med sin upprördhet av att han såg kopparrören......det vet vi inget om.

Låt oss ta det från början igen:

TS ville ha sitt kromade element monterat och till detta skulle det dras rör som uppenbart går synligt på väggarna.
TS förväntar sig och har en preferens för vita rör till denna installation (men berättar inte för röris). Detta kan man faktiskt utläsa i ursprungsinlägget.
Röris gör en installation som uppfyller god fackmässighet han väljer att använda rör som ska vara så lite dominerande som möjligt. Han väljer tunna kopparrör som då med ett enkelt penseldrag kan bli vilken färg som helst.
Dvs han har haft blick för det estetiska som så många här efterfrågar, han gör ett riktigt jobb och han gör en så lite iögonfallande installation med de material som idag finns tillgängliga.

Jag tror ingen som här skrivit i denna tråd kan påstå att:

1. En installation med prisolrör skulle vara mer fackmässigt utförd

2. Ingen kan väl påstå att krokiga/slingrande Prisolrör längs väggen är snyggare än helt raka vitmålade rör.

3. Om vi gissar att han använt 12 mm rör så kan väl ingen påstå att det då skulle vara snyggare med dubbla 17mm tjocka rör som Prisolrören kommer att bli.

4. Ingen kan väl påstå att det är snyggare med ett vitt plaströr, som man skalat av plasten på vid alla kopplingar, där det sticker fram en bit kopparrör och en mässingskoppling.

5. Ingen kan väl påstå att det är snyggare att ha ett plaströr där det på varje meter är en lång svart text med rör dimensioner etc inpräglat.

Till alla er som i tråden anser att hantverkaren saknar all form av stil och känsla för hur man gör ett snyggt arbete. Kan ni verkligen påstå att en Prisol installation skulle vara snyggare än en målat utförd i koppar?
För det var ju faktiskt vita rör TS ville ha från början!

Det enda fel jag kan se att hantverkaren har gjort är att han inte varit duktig på att "ta folk". Han brister i sin förmåga att uttrycka sig så att kunden känner sig väl bemött. Men rannsaka er, hur många av er, oavsett om ni är, översättare, IT-konsulter, pappersvändare eller hemmapulare har inte någon gång uttryckt er klumpigt. Jag träffar på det ofta i mitt jobb och jag gör det själv ibland av misstag eller av att jag inte förstått den personen fullt ut.

Slut för mig i denna tråd
:)

P.S Jag kan nästan garantera att om röris hade använt Prisolrör till denna installation hade det blivit ett "j-la" hackande om det istället.
:D D.S
 
Redigerat:
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Jag instämmer helt med oceanis #167 åsikter i frågan som väl nu har blivit väl lång dsikussion? ;)
 
hevi skrev:


För det första tycker jag inte att det är OK att du ändrar i mitt eller någon annans citat på det sätt du gjort i ditt inlägg ovan. Jag har inte skrivit det kursiva och vill heller inte bli förknippad med text jag inte skrivit själv. Dina åsikter får du faktiskt skriva i din egen kontext!

Sen tror de flesta som läser här förstår att mitt något tillspetsade exempel med ett hemmabiorum med svarta väggar och tak (jag känner i alla fall tre, fyra stycken som har ett, btw) var just ett *exempel* på en situation då VANLIGT FOLKVETT rimligtvis borde kicka in och göra att en normalbegåvad installatör tar ett steg tillbaka och tänker till huruvida det är bäst att fråga kunden eller ånga på med vitt.

Sedan är ju andelen hushåll med svarta eller mycket mörka biorum, fondväggar, kakelplattor etc och som nog skulle vilja ha svart installerat stället för vitt, som alla redan vet väldigt mycktet större än det du försöker påskina med din retorik ovan om mitt tillspetsade exempel med ett helt svart biorum.



Hur svårt är det att förklara för kunden hur man tänkt utföra arbetet? Jagmenar, det är ju inte direkt ett jättejobb att förklara för kunden att man tänker sig att placera elementet där och där och sedan dra kopparrör!?! Det går på fucking 10 skunder (20) om man ska visa kopparröret ifråga).

Kunden har ett ansvar, visst, men det är lika förbannat hantverkaren som har yrkeskunnandet om hur arbetet brukar utföras och tar betalt för att utföra arbetet och som förhoppningsvis också vill göra ett bra jobb och få mestadels nöjda kunder.

Som jag sa tidigare -För en kund som nogsamt valt ett exklusivt kromat element så är det inte alls osannolikt att denne tycker det är underförstått att man inte smäller dit kopparrör! Ett kromat element är en ytterst tydlig signal att risken är stor att den här kunden inte är som alla andra kunder, kanske inte nöjer sig med standardmaterial och att det kan vara läge att fråga lite mer innan man kör på som vanligt....


Ursäkta mig då....nu tror jag de flesta ändå inser att det kursiva var mitt svar då jag helt enkelt inte brydde mig om att bryta ur just det stycket, ingen ovanlig företeelse i detta forum.

Jag förstår också att det var en tillspetsad situation, jag svarade också därefter då jag anser att jämförelsen med en mer "normal" situation bara är löjlig i förhållande till det problem som TS ställts inför.

Nu är det inte så vanligt med biorum som du verkar tro samt de elektriker vi har i det här landet utför jobb i icke svarta rum i betydligt större utsträckning. Det är ganska enkelt, är det svart tak och svart vägg så lägger man inte vit kabel så länge det finns svart som man FÅR installera i utrymmet för fast anläggning (skyll inte på hantverkaren i annat fall, ta det med kabeltillverkarna). Finns det däremot en vit yta att förlägga kabeln mot så är det hugget som stucket, antingen smälter den vita kabeln in i den vita ytan (9 gg av 10) eller så smälter den svarta kabeln in i det svarta men oftast inte då de svarta kablarna ser bedrövliga ut mot svartmatta väggar. Men om du har ett alternativ på svart kabel som smälter in utan att behöva målas i slutändan för 230V bruk så tar jag gärna emot förslag på detta, för jag har ännu inte stött på någon.

Det är säkert inte svårt men underförstått i branschen så drar man då tydligen inte kromade rör vertikalt efter (möjlig vit vägg) utan håller dessa i bad och teknikutrymmen.
Som du sedan säger själv, hantverkaren har yrkeskunnandet, i TS fal valde rörisen just pga detta kopparrör, exakt varför rent tekniskt får du nog fråga mer rörkunniga men jämfört med prisol så förstår de flesta och jämfört med krom så har jag lagt fram min teori.

Om man nu väljer div exklusiva saker så borde man ju kanske påpeka vissa påföljande detaljer i sitt önskemål också för om man inte nöjer sig med standard så bör man ju säga till. Precis som om man köper en ny bil, vill man ha speciella fälgar säjer man till, vill man ha ett kjolpaket så säger man till osv. Går du in på McDonalds och vill ha en burgare utan gurka så säger man till. Varför gör man det då? Jo, man frångår standard!!!
Jag tror knappast TS undgått att se radiatorer i övrigt och vad för färg det är på rören fram till dem.
Men visst, man kan ju alltid fråga men detta gäller ju även kund, det är kunden som vill ha ett utseende, det är hantverkaren som utför arbetet och detta utefter sina kunskaper. Estetikkunskap, tankeläsning och att bygga upp kundens förfrågningsunderlag ingår tyvärr inte hos en anlitad hantverkare, hur mycket du än försöker få över det ansvaret på den enskilde yrkesmannen bara för att det blivit fel pga dåliga underlag/önskemål och/eller missförstånd.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
Men det är ju lite det här som är pudelns kärna, IMHO. Det är helt uppenbart att många här likställer "utfört enligt branschpraxis" med "duktig hantverkare".

Hela "branschpraxismantrat" är ju inget annat än en "näsan ovanför vattnet" attityd -ställ inga frågor utan kör enligt branschpraxis så är du safe. Och det är du ju, men du får ju inte nöjdare kunder för det!?!

Det många här inte verkar ha förstått är att hantverkaryrket primärt är ett *serviceyrke*. Att driva ett lyckat serviceföretag handlar väldigt mycket om förmågan att förstå sina kunders behov och skräddarsy en lösning som gör kunden nöjd -precis som på en restaurant eller ett hotell.

Till skillnad från tillverkande industri där man eftersträvar så liten avvikelse som möjligt mellan detaljerna man producerar så handlar serviceyrken om att skräddarsy en totalupplevelse som gör kunden nöjd. Det handlar lika mycket om bemötande och lyhördhet och förmåga att snappa upp subtila signaler som om teknisk kompetens.

Du behöver alltså båda egenskaperna för att hos kunder kvala in som en duktig och kompetent hantverkare -har du inte hela paketet det så kommer du ovillkorligen hamna i det gråmellerade träsket av mediokra och rent kassa hantverkarfirmor, oavsett om du tycker att ansvaret rent teoretiskt ligger till största delen på kunden eller inte, så är det de personer som har *hela paketet*, har hela skillsetet som efterfågas som kommer anses kompetenta, inte de som gör enligt branschpraxis och sedan inte ens klarar av att maskera att dom tycker att kunden är helt dum i huvet.

Amen
 
  • Gilla
Axtorp och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Nu vet jag inte hur många bilar du har köpt nya, eller var men min erfarenhet är att man alltid blir frågad om man vilka fälgar man vill ha samt får se ett antal alternativ.
 
Hevi....en sak du missar totalt i din argumentation det är att flera branscher har tydliga regler att eftersträva, vare sig kund vill något annat, el-sidan har tex även lagar. I många fall blir det som det blir pga just detta och varför dryfta detta med lekman mer än att ev konstatera att antingen får du detta fungerande och då enligt mitt sätt eller så kommer det inte att kopplas in/monteras/slutföras eller what ever. Men, visst, det är säkert trögskallar hela högen som arbetar som hantverkare och följer de praxis, lagar, regler och rekommendationer som är uppsatta för KUNDERNAS skull.....
Vad blir nästa steg? Ja, vem vet, men garanterat så är den generelle kunden inte beredd att betala för de krav som ställs och sedan tvunget skulle efterföljas.....

Se bara på denna tråd, de som nu talar för hantverkarsidan, hur många minuter har inte lagts ner för att förklara hur världen fungerar och varför det kan bli som det blir i många fall. Lägg sedan till den tid som lagts ner i andra trådar om samma saker, liknande saker och helt andra saker. Tänk den tid som lagts ner i andra frågor i övriga delforum, där lekman fått hjälp av andra lekmän samt yrkesfolk, där trådarna rullat och rullat för att det är någon som inte förstår eller helt enkelt inte vill. Detta är hantverkarens dagliga sysselsättning i yrket fast då oralt oftast, ska man sedan applicera denna tid på detaljer bara för att kund "förutsätter" att saker utförs på ett vis och att hantverkaren "tvunget" ska förklara allt ja, då rinner tiden iväg.....och vem ska betala?

Sen hade jag ett par frågor ovan som jag gärna vill ha svar på, speciellt den om kabeln (eftersom det rör mig personligen både privat och i mitt tidigare samt nuvarande yrke), tills dess har jag inget att säga mer.
 
Korvgubbe
Vem som ska betala? Kunden såklart!

Ställ dig framför spegeln och öva, hur lång tid tar det för dig att ta upp telefonen, ringa kunden och fråga: "Det här elementet ser lite special ut, vill du att jag ska sätta standardrör i ren koppar eller något annat?"

Tar det mer än två minuter så lovar jag att jag ställa upp alldeles gratis och hjälpa dig kapa den tiden till minst hälften. Bara för att jag är så snäll.
 
Korvgubbe skrev:
Nu vet jag inte hur många bilar du har köpt nya, eller var men min erfarenhet är att man alltid blir frågad om man vilka fälgar man vill ha samt får se ett antal alternativ.
Själv i hela mitt liv så har jag bara köpt två fabriksnya bilar, räknar jag sedan in vänner/bekanta så kan jag väl referera till kanske 10 stycken. Men till mig då....Volvo, inte en enda fråga om extrautrustning eller påvisande av alternativ innan jag själv ställde frågan och då var säljaren "in his mind" redan färdig med affären. Det andra var en bil till yrket där jag var i behov av div tillbehör. Jag hade t o m arbetskläder på mig och säljaren visste mycket väl efter samtal att jag drev firma och skulle ha bilen där men jag fick ändå fråga efter sakerna och vilka andra jag skulle kontakta. Jag hade inga problem med det för jag förutsatte inte att säljarna skulle kunna läsa mina tankar om mina exakta behov.....Men å andra sidan, jag har aldrig gillat att förhålla mig till ett samhälle där andra ska tänka åt mig gällande mina önskemål och behov, jag klarar att ifrågasätta, fundera, forska runt helt på egen hand för att ha så mycket som möjligt klart för mig innan jag "slår slag i saken"....jag kanske är ovanlig då.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Vem som ska betala? Kunden såklart!

Ställ dig framför spegeln och öva, hur lång tid tar det för dig att ta upp telefonen, ringa kunden och fråga: "Det här elementet ser lite special ut, vill du att jag ska sätta standardrör i ren koppar eller något annat?"

Tar det mer än två minuter så lovar jag att jag ställa upp alldeles gratis och hjälpa dig kapa den tiden till minst hälften. Bara för att jag är så snäll.
Mjo...hej du. Jag har haft kundkontakt mer eller mindre dagligen med 1-5 st olika per dag sedan -93 och dessa "snabba frågor" ger sedan oftast inte ett rakt svar utan motfrågor (många gånger inte ens relevant i sammanhanget) som kräver svar som sedan ska funderas på och arbetet stannar av osv osv osv.
Sedan behöver jag inte din hjälp då jag inte jobbar som hantverkare längre utan arbetar med sådant som kunderna borde nyttja mera, dvs jag styr upp så att hantverkare gör de det ska enligt regler, rekommendationer osv. Så på det sättet har jag lärt mig något helt nytt om privatkunder (och folk utanför branschen i stort) och det är att förståelse hur en hantverkare jobbar/måste gå tillväga är minimal.
Konstigt är det dock att man gärna betalar någon tusenlapp genom att fråga en konsult/projektör om ens önskemål funkar osv men skriker rakt ut om hantverkaren tar 100 kr för lite admin-arbete.
Men hur som, det finns säkert någon hugad spekulant här inom byggbranschen som gärna tar dit erbjudande, jag antar att du har tid att ställa upp sisådär på ett genomsnitt 3 ggr per dag.
 
Glufsglufs skrev:
Se bara på denna tråd, de som nu talar för hantverkarsidan, hur många minuter har inte lagts ner för att förklara hur världen fungerar och varför det kan bli som det blir i många fall. Lägg sedan till den tid som lagts ner i andra trådar om samma saker, liknande saker och helt andra saker. Tänk den tid som lagts ner i andra frågor i övriga delforum, där lekman fått hjälp av andra lekmän samt yrkesfolk, där trådarna rullat och rullat för att det är någon som inte förstår eller helt enkelt inte vill. Detta är hantverkarens dagliga sysselsättning i yrket fast då oralt oftast, ska man sedan applicera denna tid på detaljer bara för att kund "förutsätter" att saker utförs på ett vis och att hantverkaren "tvunget" ska förklara allt ja, då rinner tiden iväg.....och vem ska betala?
Fast detta att involvera kunden och se till att man får en bra kravspec verkar för vissa hantverkare vara en omöjlighet för det kostar för mycket pengar, medan det för andra är en självklarhet.

När vi byggde hus kom vi i kontakt med fantastiska hantverkare, och mindre fantastiska. En som imponerade i hur han hanterade krav/önskemål var just vår elektriker. Vi ville dra in ett system för IP/TV och bad att få ett pris på detta. Då vi tyckte offerten var alldeles för dyr kunde han ha reagerat med att tyst ha svurit över omöjliga kunder som inte begriper vad saker kostar och sagt "take it or leave it", men istället tittade han efter alternativ och föreslog en annan, mycket bättre lösning, som dessutom kostade en tredjedel av den vi hade luskat fram.

Vi hade ritat en ritning var vi ville ha uttag, strömbrytare etc, men trots detta så när han skulle sätta igång så tog han dit mig och gick på plats igenom uttag för uttag, strömbrytare för strömbrytare och markera med kryss på reglarna exakt var de skulle vara. Han föreslog också att vi skulle dra in högtalarkablar i väggarna när de ändå var öppna (givetvis kostade det extra) och erbjöd sig även att dra själva högtalarkabeln. Hela operationen tog max en timma och då han eliminerade risk för strul och gnäll från vår sida i efterhand tjänade han med säkerhet in den timmen, dessutom har han fått extrajobb senare av en nöjd kund.

Fantastisk kille! Han har varit en av dem som har inspirerat mig mest i hur jag själv jobbar med krav.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ceril......exakt så ska det gå till och det under de förutsättningar du satte upp. Dels visste du vad du ville ha, du visste även var du ville ligga i pris för detta och sådant underlättar grymt mycket om man ska få till ett utförande efter kunds önskemål, och firman ville ju ha dig som kund, tveklöst.
Du engagerade dig och gjorde ett underlag att utgå ifrån, förenklar vansinnigt mycket då man som elektriker har en del regler, rekommendationer och lagar att ta hänsyn till och det blir så mycket enklare att förklara för kund om man har andra egna idéer som kan förenkla arbetet för en själv och man kan "standardhöja" samt som du säger, man eliminerar gnäll i efterhand.

Du är precis en sådan kund som blivande/varande/tidigare hantverkare efterlyser i tråd efter tråd där projekt gått fel/det klagas på hantverkare men som man sällan stöter på och försöker förklara för många vad kund borde tänka på innan projektet drar igång. Kan man inte själv så bör man ta hjälp men ni verkade ju ha det mesta på det klara och löste detaljerna efter hand. Alla tjänar på ett system som du förklarade och allt handlar om att kunden vet vad denne vill till en början.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Hevi....en sak du missar totalt i din argumentation det är att flera branscher har tydliga regler att eftersträva, vare sig kund vill något annat, el-sidan har tex även lagar. I många fall blir det som det blir pga just detta och varför dryfta detta med lekman mer än att ev konstatera att antingen får du detta fungerande och då enligt mitt sätt eller så kommer det inte att kopplas in/monteras/slutföras eller what ever.
I princip alla brancher har regler och praxis, så det är ju inte något unikt för hantverkarbranchen. Själv har jag jobbat mycket med medecinsk teknik och där finns det ju en hel del regler att beakta, men det betyder ju inte att man är helt bakbunden vad gäller t ex färgval...

Glufsglufs skrev:
Se bara på denna tråd, de som nu talar för hantverkarsidan, hur många minuter har inte lagts ner för att förklara hur världen fungerar och varför det kan bli som det blir i många fall. Lägg sedan till den tid som lagts ner i andra trådar om samma saker, liknande saker och helt andra saker. Tänk den tid som lagts ner i andra frågor i övriga delforum, där lekman fått hjälp av andra lekmän samt yrkesfolk, där trådarna rullat och rullat för att det är någon som inte förstår eller helt enkelt inte vill. Detta är hantverkarens dagliga sysselsättning i yrket fast då oralt oftast, ska man sedan applicera denna tid på detaljer bara för att kund "förutsätter" att saker utförs på ett vis och att hantverkaren "tvunget" ska förklara allt ja, då rinner tiden iväg.....och vem ska betala?
Jo, men du missar min poäng -skillanden mellan en leverantör som uppfattas som medioker och en som uppfattas som duktig och kompetent, är att den duktiga och kompetenta förutom sin tekniska skicklighet även har förmågan att hantera kunder på ett bra sätt, så att kunden känner sig väl omhändertagen. Har man ett yrke där man exponerar sin person mot slutkunden så är det också så att man behöver "people-skills" för att höja sig över konkurrenterna. Vissa personer har det naturligt, andra måste aktivt jobba på det och en del kommer aldrig lära sig, eller ens förstå att det är en viktig egenskap för kundnöjdhödhet.

Glufsglufs skrev:
Sen hade jag ett par frågor ovan som jag gärna vill ha svar på, speciellt den om kabeln (eftersom det rör mig personligen både privat och i mitt tidigare samt nuvarande yrke), tills dess har jag inget att säga mer.
Nu blir ju det här ett helt teoretiskt resonemang eftersom det enligt uppgift aldrig någonsin efterfrågas svarta kablar, men om vi för en sekund leker med tanken på att vi befinner oss i ett parrallellt universum där det existerar i alla fall en viss efterfrågan på svarta kablar så:
Elektriker som är kunniga, lyhörda och som faktiskt lyssnar på kunder som är så totalt helt galna att dom helst vill slippa vita kablar tvärs över sin svartbetsade husfasad, i sitt biorum, över sin mörka fondvägg eller what not, och samtidigt vill besrpara kunden arbetet och/eller kostnaden att måla över kablen ifråga så går dom vanligtvis till sin vanliga grossist och köper några meter N1XV 3G1.5 eller S1XV 3G1.5. T ex...
 
Det tycks som om de flesta inte kan komma på den enkla åtgärden att måla in kabeln, dosor mm i bakgrundsfärgen som mbrukligt är i kulturhus. Så vad är problemet?:x
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
hevi skrev:
I princip alla brancher har regler och praxis, så det är ju inte något unikt för hantverkarbranchen. Själv har jag jobbat mycket med medecinsk teknik och där finns det ju en hel del regler att beakta, men det betyder ju inte att man är helt bakbunden vad gäller t ex färgval...



Jo, men du missar min poäng -skillanden mellan en leverantör som uppfattas som medioker och en som uppfattas som duktig och kompetent, är att den duktiga och kompetenta förutom sin tekniska skicklighet även har förmågan att hantera kunder på ett bra sätt, så att kunden känner sig väl omhändertagen. Har man ett yrke där man exponerar sin person mot slutkunden så är det också så att man behöver "people-skills" för att höja sig över konkurrenterna. Vissa personer har det naturligt, andra måste aktivt jobba på det och en del kommer aldrig lära sig, eller ens förstå att det är en viktig egenskap för kundnöjdhödhet.



Nu blir ju det här ett helt teoretiskt resonemang eftersom det enligt uppgift aldrig någonsin efterfrågas svarta kablar, men om vi för en sekund leker med tanken på att vi befinner oss i ett parrallellt universum där det existerar i alla fall en viss efterfrågan på svarta kablar så:
Elektriker som är kunniga, lyhörda och som faktiskt lyssnar på kunder som är så totalt helt galna att dom helst vill slippa vita kablar tvärs över sin svartbetsade husfasad, i sitt biorum, över sin mörka fondvägg eller what not, och samtidigt vill besrpara kunden arbetet och/eller kostnaden att måla över kablen ifråga så går dom vanligtvis till sin vanliga grossist och köper några meter N1XV 3G1.5 eller S1XV 3G1.5. T ex...
Och inom medicinsk teknik jobbar du mot exakt hur många privatkunder som kan ha speciella önskemål?
Tänkte mest på i jämförelse med de beställare man har som ger underlag för hur de vill ha sina produkter.
Underlig jämförelse av branscher där tycker jag.

Det finns både "skillade" och mindre "skillade" i alla branscher. Detta förhindrar inte att en beställare vet vad denne vill och möjligen sätter sig in i vad som ingår i en beställning och således vad som är standard så att man kan göra avsteg om nu standard inte duger.....därför forum som detta finns. Bättre att föregå än att föregås.

Hehe...kabelfrågan var svår va? Då kanske du förstår varför vita kablar monteras och sedan målas om de ska smälta in i bakgrundsfärgen. Sätta N1XV inne efter en vägg och sedan kanske få till snygga böjar samt få den glänsande kabeln att inte stå ut mot en mattsvart vägg är lika illa om inte sämre än att ta en vit kulo och måla in den....ungefär som att jämföra kopparrör med prisol, inte lika sladdrigt dock men estetiskt...usch. Så, en kunnig och lyhörd elektriker sätter inte upp en sådan inomhus om det inte är kundens verkliga uttryckliga önskemål men då är vi där, kunden måste säga till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.