Hej ! Jag och min sambo har precis köpt ett hus idag och även fick svar på vattenprovet som visar att vi har koliforma bakterier, E Colli och mangan i vattnet. Så att vattnet är otjänligt. :confused:

Vad ska vi göra? Har ni några tips?
 
Hej Beccamedb, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Tråkigt att ni har fått ett sådant besked direkt efter köpet.
Har huset stått oanvänt länge, så kanske värdena förbättras en del när ni börjar förbruka vatten.

Till dess: Ta hem dricksvatten för matlagning och tandborstning i 10-20-litersdunkar från en säker källa.

Vad är det för slags brunn, grävd eller borrad?

E Coli tyder på att ytvatten med t.ex. avloppsvatten från djurskötsel eller från humant avlopp läcker in.
Och mangan är en inte ovanlig förorening i borrade brunnar.

Jag tror du borde höra med kommunens miljökontor hur ni skall hantera problemen.
Där vet de hur vattenkvaliteten normalt är i trakten.
Nästan allt går att lösa med diverse filter. Eller så kan det vara idé att borra en ny brunn eller koppla in kommunalt vatten.
 
Bor ni på landet ??
Om ni gör det så brukar e coli kunna bero på att någon bonde har haft sina djur för nära eran dricksvatten brunn.
Ev.. kan eran avloppsbrunn vara för nära dricksvattenbrunnen.
Använd brunnsvattnet till allt annat än att dricka , men försök att använda brunns vattnet för att få ur det dåliga om det går.
 
Man kan ju klorera för att avdöda, därefter får man ta ett nytt prov efter ett tag för att se om bakterierna återkommer.

Sök på klorin så kommer du hitta sidan från colgate (!) som äger klorin. Där finns instruktion för klorering av brunn.

Hur mycket bakterier var det enligt rapporten? Smakar vattnet järn? Ofta leder hög manganhalt till smak av järn.
 
En analys avslöjar ofta påverkan som kan leda till dessa problem.
Om ni kan posta ananysen här så är det enklare att förklara ursprunget.
Med vänlig hälsning, Morgan
Ps! Välkommna.
 
Beccamedb skrev:
Hej ! Jag och min sambo har precis köpt ett hus idag och även fick svar på vattenprovet som visar att vi har koliforma bakterier, E Colli och mangan i vattnet. Så att vattnet är otjänligt. :confused:

Vad ska vi göra? Har ni några tips?
Aldrig trevligt med E-coli bakterier. Ursprunget bör undersökas om möjligt..kan vara avloppsläckage och då måste det fixas innan ni börjar dricka vattnet.
Som tidigare talare sagt kan e-coli vara följd av avföring från både djur och människor..så även djur nära brunn kan vara boven.
Har vattnet stått still länge i brunnen bör du göra en klorering av brunnsvattnet och anläggningen.
Instruktioner för klorera brunn kan du hitta på denna hemsida: http://www.jrvsystem.se/vanliga-frågor/klorera-brunnen.html

Om bakterierna kommer tillbaka behöver du vattenfilter mot bakterier. Men då måste manganet filtreras innan då det stör bakteriefilter.

Men det finns bra lösningar för dessa problem så var inte orolig :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla er tips!! Är inte lätt när man är ung och kan ingenting om sånt här !
I närheten så finns stallet som också är på gården, kanske om det påverkar? Huset har även stått tomt ett par månader innan vi köpte det. Säljaren skickade precis de här bilderna.
 
Om bilden visar en titt ner i brunnen så skulle jag vilja säga detta:

Drick inte! Borsta inte tänderna! Använd inte i matlagning! Gör inte is! Tvätta inte linserna! Tvätta inte underlivet eller kroppsdelar med sår!
Är vattnet otjänligt så är det.
 
Mjaa nu vet vi ju inte hur mycket bakterier det är eftersom TS inte har berättat det.

Men, eftersom jag har jobbat på ett av de största analysföretagen med just mikrobiella analyser så har jag sett en hel del risiga brunnsvatten som folk har använt. Kan ju säga som så att ibland undrade man hur de mådde, men man kan säkert vänja sig vid en viss nivå.

Jag skulle dock råda TS att koka vattnet innan användning till matlagning eller dryck. .. Och att spola ur och klorera som tidigare nämnt. Att säga att vattnet är olämpligt att använda överhuvudtaget är att överdriva.
 
Det ser ut som en borrad brunn med en ejektorpump.
Ett problem är att hålet i borrhålet inte är täckt, det borde sitta ett lock med två genomgångar för slangen.
Kommer det gnagare i brunnen försöker dom tillslut klättrar ner till vatten, och redultatet av det kan du säkert räkna ut. :)

Täta borrhålet och se till att locket är helt och fint och sluter tätt mot ringarna.
Bredvid handtaget på locket ser det ut som ett hål, det är inget bra utan där bör det sitta ett böjt rör med nät för att inte få ner djur.

Om du går in på Socialstyrelsen.se och söker på dricksvatten så finns det en jättebra nedladdningsbar broschyr om enskilt vatten. Där får man tips om allt hur en brunn fungerar och dyl.

Värt att tänka på är ett vattenprov är odlat under några dagar och speglar alltså inte hur det är utan hur det kan bli.

Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Värt att tänka på är ett vattenprov är odlat under några dagar och speglar alltså inte hur det är utan hur det kan bli.
Fel.

Man räknar det antal CFU (Colony Forming Unit) som finns i vattnet vilket är det antal bakterier som ger upphov till de kolonier man sedan räknar.

Man räknar alltså inte antalet bakterier vid avläsningen, utan kolonier.
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
Fel.

Man räknar det antal CFU (Colony Forming Unit) som finns i vattnet vilket är det antal bakterier som ger upphov till de kolonier man sedan räknar.

Man räknar alltså inte antalet bakterier vid avläsningen, utan kolonier.
Ok! Man odlar alltså och räknar bakåt?
 
Precis!

Sedan är det ju så att olika bakterier gillar olika saker vilket gör att man odlar dem på olika substrat (näringsgelé, enkelt förklarat) för att selektera fram t.ex. E.Coli, salmonella, stafylokocker etc.

Jobbade med exakt denna typ av mikrobiella analyser i fyra år, vatten, livsmedel, och veterinärmedicin.

Har som sagt sett en hel del vad gäller vatten och livsmedel och deras mikrobiologiska innehåll.. :) på gott och ont.

Kan ju säga att jag hellre sveper ett slumpmässigt bassängvatten än ett slumpmässigt brunnsvatten. I allafall vad gäller den mikrobiologiska aspekten. Tar heller aldrig is i vattnet på någon restaurang. :-S
 
Stort tack! Man lär sig nåt nytt varje dag.
Jag håller med om det där med vattnet, jag tackar alltid nej till kaffe och dyl. När jag är ute hos folk. Håller precis på med en grävd brunn där det bildats ammonium av mangan och höga bakterier. >5000 odlingsbara >2400 koliforma och >2500 i e-koli.
Dom får inte ens tvätta händerna i vattnet. Lukten kom från söndag till måndagen troligen så blev det dessa bakterier när bonden grävde om åker diket för tre månaders sedan. Diket ligger två meter från brunn.
Så dom har troligen haft höga bakterie halter i ett par månader men reagerade inte förrens det bildades ammonium.
Så vill man undvika rumligt i magen så tackar man nej till kaffet. :)
 
mogge_73 skrev:
...Så vill man undvika rumligt i magen så tackar man nej till kaffet. :)
Gin och tonic är alltid säkrast. Och ingen Soda Stream tonic då alltså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.