A
Fan va härligt att man får svar så snabbt!

Kopplingspunkterna? Kabeln (Vad jag vet) fördelar sig ingen stans på vägen. Om den inte har gjort de direkt väggen den går upp från..

Kabeln som kmr från inkommande ner i garderoben har bara 2 ledare...

Jag har 2550 meter till station..
 
Redigerat:
...då blir det nog inga 24 mbit. Med så långt till station skulle jag göra det som gick för att förbättra signalkvaliteten. 50m kabel i huset verkar lite onödigt där signalen är som sämst/har lägst nivå.
 
Personligen gillar jag inte skarvar.
Jag hade försökt om möjligt haft en skarv vid inkommande och sedan en bit kabel till uttaget.
 
A
Telia, BBB erbjuder 8mbit.

T3, 12-24mbit utlovade. Jag får vara glad om jag får 10 då:)


Då blir de att kapa inkommande och borra in en ny i källaren, då klarar jag mig nog på en 2 meters skarv.
 
klockan8 skrev:
Telia, BBB erbjuder 8mbit.

T3, 12-24mbit utlovade. Jag får vara glad om jag får 10 då:)


Då blir de att kapa inkommande och borra in en ny i källaren, då klarar jag mig nog på en 2 meters skarv.
Visst. Kan du byta 50m mot 2m så kan det ju vara värt det.
 
Du kan ju alltid koppla på 50 meter kabel och jack prova hastigheten innan du drar den. och känna om det känns ok.
 
A
Uppe på vinden är den kapad och skarvad ett par ggr.. Så de kanske är bäst att kapa och dra på en 2m istället eftersom jag har möjligheten, även om de kanske inte spelar någon roll..

Är de bara att köra med avbitare och sätta på "fiskögon" och köpa vilken telekabel som helst + ett nytt uttag?
 
Helst gelfyllda fiskögon om du ska skarva i en krypgrund.
50 meter tråd hit eller dit är inte så kinkigt men kan du få bort ett antal skarvar så är det mer värt.

Den värsta jag har varit med om motsvarade 1200 meter kabel (en urusel skarvning i ett av Telias kk skåp. Ärgad tråd och plintar och det vet i tusan vad det var för sytråd det var skarvat med)
 
Skillnaden på 50 meter i huset eller 2 meter i huset, kabelväg, är inget som påverkar bandbredden/hastigheten utan det är varje skarv på vägen, och fiskögon är inte optimalt när de gäller bredband, då de inte skarvar "rakt" utan det blir en "spets" på ledningen. sen vet du ju inte hur långt från stationen du bor, hur mycket skarvar det finns, är det skarvat mot samma ledningsdiameter eller inte. På stationen är det oftast 0,4 mm2 ledning och ju längre ut du bor på linjen, ökar mm2 på ledningen. Har du luftledning längst ut är den förmodligen på 0,9 mm2. Så det du gör i huset, påverkar din hastighet väldigt lite. Men skall du dra om kabel, så använd twisted pair, gärna det blåparet och behåll tvinningen så långt som möjligtm all parallell kabel saktar ner...
 
Redigerat:
Jag har 2900 meter till station, och jag har telia bredband 30. Dock bara en mb upp. Kolla om du kan få det.
 
Andreas_H skrev:
Jag har 2900 meter till station, och jag har telia bredband 30. Dock bara en mb upp. Kolla om du kan få det.
Du får väl aldrig ut fullt på det avståndet , kan tänka mig du har 12-15 Mbit ner max.
 
Är det inte så att nätägaren oftast Telia eller deras nätbolag vad det nu heter (byter ju namn oftare än en bigamist) är ansvariga fram till första jacket på samma sätt som elnätägaren är ansvarig fram till mätaren? Dom har åtminstonde hos mig åtgärdat problem fram till första jacket utan kostnad. Om så är fallet och du inte har något första jack så kanske det är läge att höra med dom om uppsättning av ett första jack och då få det där du vill ha det? :rolleyes:
 
A
Kunde bara få 8mbit av Telia, och tycker derast ADSL är dyrt.. 8mbit = 389 kr/ mån :S
Tänkte ringa och beställa av T3, 24mbit för 320 kr / mån. (Någon åsikt om drift osv?)

Sforskarn, du har säkert rätt, men då jag inte tänkt ha Telefoni, eller Telias abonemang?....
 
piotr skrev:
Skillnaden på 50 meter i huset eller 2 meter i huset, kabelväg, är inget som påverkar bandbredden/hastigheten utan det är varje skarv på vägen, och fiskögon är inte optimalt när de gäller bredband, då de inte skarvar "rakt" utan det blir en "spets" på ledningen. sen vet du ju inte hur långt från stationen du bor, hur mycket skarvar det finns, är det skarvat mot samma ledningsdiameter eller inte. På stationen är det oftast 0,4 mm2 ledning och ju längre ut du bor på linjen, ökar mm2 på ledningen. Har du luftledning längst ut är den förmodligen på 0,9 mm2. Så det du gör i huset, påverkar din hastighet väldigt lite. Men skall du dra om kabel, så använd twisted pair, gärna det blåparet och behåll tvinningen så långt som möjligtm all parallell kabel saktar ner...
Du menar alltså att orienteringen på skarven (ledarna parallella eller omlott), skillnaden i ledardiameter, och den lilla skillnaden i twistrate mellan paren i en cat5-kabel skulle spela någon avgörande skillnad när vi pratar om ADSL? (Vissa har påverkan på ångtelefoni, det är en annan sak).

Det är första gången jag hör någon av dessa parametrar nämnas i sammanhanget, så jag är *mycket* intresserad av att höra källan till detta. (Allvarligt menat alltså. Jag *är* verkligen intresserad av att komma till botten med hur dessa skulle påverka).

Att gamla dåliga skarvar påverkar mycket är en annan sak.
 
A
Hmm, räcker de om jag far och köper:

EKKX 2x2x0.5
Utanpåliggande telejack.
Fiskögon för skarven utomhus.

Har inkommande 2 eller 4st trådar? Behöver jag bara koppla in på de två understa stiften i telejacket eftersom jag bara kommer ha ett telejack i huset?

/Klockan8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.