Soldyrkaren skrev:
Klipparen kommer aldrig att "lära" sej var hindren finns utan kommer att fortsätta att krocka med dom.
Rekomenderat avstånd mellan trådar ska inte understiga 1 m, förutom när dom ligger bredvid varandra ut till öar.
Sant, den lär ju sig inte ens var laddstationen är utan krockar i full fart med den (om den visste var den var skulle den väl åtminstone minska farten lite innan den smäller in i den)
 
Dilato skrev:
Sant, den lär ju sig inte ens var laddstationen är utan krockar i full fart med den (om den visste var den var skulle den väl åtminstone minska farten lite innan den smäller in i den)
Inte helt sant. Den känner av att det är ett hinder (t ex träd eller trädgårdsmöbel) och "minns" att där finns ett hinder och försöker sedan klippa bakom hindret. Nästa klippomgång måste den lära sig hindret igen. Du kan du ju ha flyttat på det.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Hej. Nja nu har jag inte varit inne o skrivit nåt på länge pga att allt funkar som det ska. Efter nytt nät aggregat så funkar nu alla funktioner och klippning o kanter o hela faderullan.
Jag känner nu att Bosch har en fungerande produkt. Måndagsex finns ju tyvärr alltid.
Senaste builden rullar på för mig som sagt.
Jag kan oxå konstatera att det är ungefär som vanligt här på tråden, goa o glada användare o att vissa är inne o rör om i myrstacken som vanligt. Alltid roligt o läsa tråden.


Felkod 31 är
If the GPS device does not provide position values for 30 seconds, this is reported. This is not critical as the mower does not use GPS now
Tackar för svaret. Det sätter ju punkt för alla funderingar om Indego har GPS, och om den används.
I felmeddelandet stod även att jag skulle kontakta supporten. De är väl intresserade av att få reda på hur pass bra mottagningen är ute landet. För eventuellet framtida bruk.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Indego kommer alltid att krocka med omarkerade hinder eftersom den inte har något annat sätt att veta hur nära den kan klippa när den inte hindras av kanttråden. När den däremot transporterar sig mellan basstation och klippområden så snirklar den sig elegant förbi alla hinder, så den har kartbilden helt klar för sig.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Indego kommer alltid att krocka med omarkerade hinder eftersom den inte har något annat sätt att veta hur nära den kan klippa när den inte hindras av kanttråden. När den däremot transporterar sig mellan basstation och klippområden så snirklar den sig elegant förbi alla hinder, så den har kartbilden helt klar för sig.
Jeg har opservert det samma, den undviker alla hinder nær den er på hemveg.

Jeg har et tre utan kanttråd og når den klipper så krokar den i tredet en gång stannar og tenker ``der er det j..la tredet`` etteråt endrer den mønster og klipper bak tredet. Resultatet blir bra fordi den klipper maximalt nærme tredet.
 
  • Gilla
Jonbeee och 1 till
  • Laddar…
Procentaren skrev:
Tackar för svaret. Det sätter ju punkt för alla funderingar om Indego har GPS, och om den används.
I felmeddelandet stod även att jag skulle kontakta supporten. De är väl intresserade av att få reda på hur pass bra mottagningen är ute landet. För eventuellet framtida bruk.
Fast det är ju ingen skillnad på GPS signalen om du är "på landet" eller inte...
 
Waxinator skrev:
Indego kommer alltid att krocka med omarkerade hinder eftersom den inte har något annat sätt att veta hur nära den kan klippa när den inte hindras av kanttråden. När den däremot transporterar sig mellan basstation och klippområden så snirklar den sig elegant förbi alla hinder, så den har kartbilden helt klar för sig.
Jag har sett tendenser till detta önskebeteende ibland men det brukar sluta med att den hittar en gränstråd så den får följa tråden hem dubblel så lång sträcka istället för tvärtom.
Min gräsmatta består av två större ytor med en smal passage emellan (30cm).
 
Soldyrkaren skrev:
Jag har sett tendenser till detta önskebeteende ibland men det brukar sluta med att den hittar en gränstråd så den får följa tråden hem dubblel så lång sträcka istället för tvärtom.
Min gräsmatta består av två större ytor med en smal passage emellan (30cm).
Min snor seg hem og tar tak i kanttråden 2-3m bakom laddstasjonen, der gjør den en slow turn og åker inn i sin drømverd.
 
Abki skrev:
Det ska för kantklippning fungera bara man inte begär det varje gång, då blir det ingen kantklippning alls på vissa builds.
Har provat varje gång samt varannan gång och den körde några kantklippningar i början men bara när jag ställde in varannan gång. Sedan har den inte behagat att syssla med kantklipp, men det kanske har att göra med att jag gjort ett par småjusteringar på slingan utan att kartera om.
 
Todde Rask skrev:
Har provat varje gång samt varannan gång och den körde några kantklippningar i början men bara när jag ställde in varannan gång. Sedan har den inte behagat att syssla med kantklipp, men det kanske har att göra med att jag gjort ett par småjusteringar på slingan utan att kartera om.
Kuntjenst ba meg gjøre en kallstart, men det fungerte ikke. Min kantklipper tilfeldigt når den står på 2 hver gang. På hver gang klipper den ikke kanten. Du kan jo gjøre et forsøk siden du har endret kanttråden.

Jeg tror at denne fel er rettet på siste uppdatering av mjukvaran.
 
Soldyrkaren skrev:
Jag har sett tendenser till detta önskebeteende ibland men det brukar sluta med att den hittar en gränstråd så den får följa tråden hem dubblel så lång sträcka istället för tvärtom.
Min gräsmatta består av två större ytor med en smal passage emellan (30cm).
Kan bara instämma. Ibland är den grym på att navigera mellan hinder men ofta följer den kanttråden runt nästan hela trädgården för att hitta hem till dockan eller för att finna ett nytt klippområde. Tråkigt med alla spår vid kanten av trädgården... Det är nog det som jag helst ser i en ny version av mjukvaran, dvs att den hittar smartare vägar hem...
 
hc77 skrev:
Det var synd att det inte fungerade. Jag hade stora förhoppningar på att det skulle fungera. Jag har provat att dämpa ljudet genom att isolera invändigt i batteri/motorlådan och hade också då stora förhoppningar. Tyvärr gav detta ingen effekt överhuvudtaget, trots rikligt med dämpningsmaterial i lådan.

Fungerar det nu inte med mer fett i växellådan så verkar det tufft att få ner ljudnivån.


Det är en gåta hur Bosch kunnat tillverka en robotklippare med drivmotorer som avger så högt ljud jämfört med konkurrenterna. Provkörde de inte klipparen innan de började sälja den? Annars är jag faktiskt nöjd med min klippare bortsett från ljudnivån.
Att Bosch inte har haft mer fokus på ljudnivån tror jag främst beror på att de har tagit för lite hänsyn till hur de olika marknaderna ser ut. I jämförelse med en bensindriven klippare så är den tyst, men jämfört med vad vi svenskar (och norrmän) är vana vid gällande en robotgräsklippare så är den störande ljudlig (inte någon katastrof, men det låter ju som att man åker omkring med en radiostyrd bil på gräsmattan). Googla på recensioner från den engelska marknaden där de inte alls är vana vid robotgräsklippare så kommer ni se att Indegon uppfattas som tyst, återigen jämfört med en vanlig klippare...
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Soldyrkaren skrev:
Fast det är ju ingen skillnad på GPS signalen om du är "på landet" eller inte...
Si ikke det. GPS-dekningen i Sverige er dårlig. Da jeg kjørte rundt i Stockholm med GPS for noen uker siden endte jeg veldig ofte på feil vei. Og i Båstad viste GPSen ofte at jeg kjørte i havet eller langt ute på et jorde. (Eller er det svenske kart som er dårlige?)
 
petterg skrev:
Si ikke det. GPS-dekningen i Sverige er dårlig. Da jeg kjørte rundt i Stockholm med GPS for noen uker siden endte jeg veldig ofte på feil vei. Og i Båstad viste GPSen ofte at jeg kjørte i havet eller langt ute på et jorde. (Eller er det svenske kart som er dårlige?)
Täckningen i Sverige är exakt den samma som i Norge eftersom du hämtar signaler från samma satelliter , du får nog se över din utrustning och kartleverantör :)
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Kan bara instämma. Ibland är den grym på att navigera mellan hinder men ofta följer den kanttråden runt nästan hela trädgården för att hitta hem till dockan eller för att finna ett nytt klippområde. Tråkigt med alla spår vid kanten av trädgården... Det är nog det som jag helst ser i en ny version av mjukvaran, dvs att den hittar smartare vägar hem...
Har även du flera gräsytor med en smal passage emellan?
På min ena yta har jag två öar och ett fast hinder, den andra ytan har en ö och två fasta hinder.
Varför jag förklara detta är för att supporten hela tiden hävdar att detta sammanslaget gör att min klippare har problem av olika slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.